Gazdaság

Autópályadíj és úthasználat: mire jó az átalánydíj? - vélemény

A jelenlegi autópályadíj helyett és a gépjárműadó részbeni vagy teljes eltörlésével minden személygépkocsira vessenek ki éves úthasználati átalánydíjat - javasolja a Magyar Autóklub és a Levegő Munkacsoport. Igen, jól tetszenek olvasni: 2007 januárjában a közteherviselés sajátos, talán még a szocializmusban sem ismert formáját valósítaná meg két szervezet.

Pedig a hír (melyről a Világgazdaság számol be hétfői számában) szépen indul: "Egyetért a Magyar Autóklub és a Levegő Munkacsoport a szaktárca tervével, hogy kiterjesztenék a díjfizetési rendszerbe bevont úthálózatot. Különösen támogatandónak tartják, hogy a nehéz tehergépkocsik minden útvonalon a használattal arányos díjat fizessenek."

Bólinthatnánk is, elvégre mi más dolga lenne egy zöld szervezetnek, mint a kisvárosokon keresztülgördülő teherautók visszaszorítása az autópályákra, a szállítás környezetszennyező hatásainak mérséklése, és azon alapelv érvényesítése, hogy aki a környezetet nagyobb mértékben károsítja, többet fizessen.

Ehhez képest mellbevágó a folytatás: a két szervezet azt javasolja, hogy a jelenlegi autópályadíj helyett és a gépjárműadó részbeni vagy teljes eltörlésével minden személygépkocsira vessenek ki éves úthasználati átalánydíjat. Összege megfelelne a gépjárműadó és az eddigi éves autópályadíj - csökkentett - együttes összegének.

Vagyis ez esetben éppen hogy az úthasználat-arányos díjfizetést szüntetné meg a javaslat. Ez méltányosssági szempontból is igen "kedvező", hiszen érthető, hogy egy Berhida és Papkeszi között néhanapján eldöcögő helybéli kisnyugdíjas ugyanannyit fizessen, mint az autópályán 160-nal repesztő ifjú vállalkozó. Ráadásul hatékonysági szempontból is ragyogó az ötlet, hiszen ha átalánydíj, akkor innentől kezdve nem kell mérlegelni, hogy kocsiba ülünk-e, vállalva a többletköltségeket. Az extern (környezetszennyező) hatások figyelembe vételét az egyéni közlekedési döntésekben tehát egyetlen nagyszerű húzással sikerülne kiiktatni.

A zöldek javaslatát minden bizonnyal az a mechanikus logika diktálta, hogy ne csak a kiemelt utak használata, hanem mindenféle út használata után kelljen fizetni - éppen csak sikerült ezt olyan módon formába önteni, hogy annak már az égvilágon semmiféle kedvező hatása nem lenne.

A hivatalos érvek is lefegyverzőek: a Világgazdaság cikke szerint a Levegő Munkacsoport úgy látja, hogy a hazai személygépkocsi-tulajdonosok terhei nem nőnének, az állam pedig a korábbinál magasabb bevételhez jutna. Itt van tehát a közgazdasági perpetuum mobile, ahol úgy lesz több a bevétel, hogy mindenki kevesebbet fizet. (Persze erről megkérdeznénk a Berhida és Papkeszi között néhanapján eldöcögő helybéli kisnyugdíjast is.)

Állítólag jelentősen csökkennének az adminisztráció és az ellenőrzés költségei is. Egy szinte általános adónemként üzemelő új átalánydíj bevezetésénél erről egyáltalán nem vagyunk meggyőződve, és az ilyenkor felmerülő dilemmákról ne is beszéljünk. (Ki mentesüljön, ki kapjon kedvezményt, ugyanannyi legyen-e a díj minden járműfajtára, a második autóra, mi történik tulajdonosváltáskor stb.) Viszont az elektronikus díjfizetés elterjedésével, az automata ellenőrzés (az induló költségek után) igen hatékony lehetne már most is, és ez a kontroll a Magyar Autóklub és a Levegő Munkacsoport új javaslata esetén sem lenne megúszható.

Olvasóink tudhatják, hogy a portfolio.hu mostanában kevés olyan ötletnek tudott felhőtlenül örülni, ami autópályával volt kapcsolatos, és a gazdasági minisztérium is benne volt. Gondoljunk csak az M5-ös kivásárlására, a sztrádaépítések körüli PPP-svindlire, vagy arra a viccre, hogy az elektronikus (például sms-alapú) díjfizetés drágább, mint a matricavásárlás. Ám most nagy kő esett le a szívünkről, amikor a GKM reakcióját olvastuk: a javaslat ellentmond a "használó fizet" elvnek - közölte a gazdasági tárca kommunikációs főosztálya, érzékeltetve: nem tudják elfogadni azt.

Így tehát remélhetően a nagy népi közteherviselés abszurd ötlete hamvába holt kísérlet volt csupán egy olyan rendszer felállításra, ami még a Kádár-korszakban is ismeretlen volt. És ez nem csupán üres retorikai fogás: az átkosban "feltalált" útalap legalább a benzin árába épült be, ezzel biztosítva némi korrelációt az út tényleges használata és a teher viselése között.
Kasza Elliott-tal

Leggett & Platt Inc. - elemzés

Nem értem a LEG mozgását. 2021 közepe óta esik az árfolyama, akkor 59,16 USD volt az ATH, most éppen 19,08-at ér, azaz kicsit kevesebb mint három év alatt harmadolt az árfolyama. Mivel osztalék

Holdblog

Szabó Dávid: Érik a kriptó iparág

Mintha a korábbiaknál jóval kisebb hype mellett lenne alakulóban a kriptománia újabb köre. Milyen gátak szakadtak át az elmúlt időszakban, hol tart a szabályozás, hogyan... The post Szabó Dá

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Két éve erre a pillanatra vár Oroszország, most úgy érhet célt, hogy a Nyugat csak nézi

Senior web fejlesztő

Senior web fejlesztő
Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Díjmentes előadás

Ami még az állampapírnál is jobb befektetés

Az állampapírok mellett számos más befektetési lehetőség érhető el a piacon azoknak, akik szélesebb portfóliót szeretnének építeni és hosszú távon növekedést elérni.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Vállalati Energiamenedzsment 2024
2024. április 11.
Sustainable Tech 2024
2024. április 24.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
GEN Z Fest 2024
2024. május 9.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
szénerőmű