Több mint 100 millió eurós bírságot kap a Volkswagen, miután a cég nem teljesített az EU-s károsanyag-kibocsátási célt 2020-ban – közölte a világ legnagyobb autógyártója csütörtökön.
A félvezetők növekvő hiánya miatt, illetve a járművek iránti gyenge kereslet hatására a Ford amerikai autógyártó vállalat egy hónapra leállította a termelést egyik németországi gyárában, egy indiai üzemben pedig egy héttel meghosszabbította a háromnapos munkaszünetet.
Az európai új autó üzembe helyezés tovább lassult decemberben, ezzel már harmadik hónapja tart a csökkenés, derült ki az iparági adatokból kedden, mivel a koronavírus második hulláma miatti korlátozások a kontinens legnagyobb piacian is negatív hatást fejtettek ki.
Több olyan trend is elkezdődött tavaly, ami kifejezetten a koronavírus-járványnak köszönhető, mint amilyen az online sportfogadások elterjedése, vagy a házi kedvencek iránt megnőtt érdeklődés, de ide sorolhatnánk a vakcinagyártás miatt az mRNS technológia felemelkedését is. Más iparágakkal szemben nem volt ilyen kegyes a járvány, az olajipar és a légiközlekedés vállalatai is szenvednek, amiknek sajátos következményei lehetnek, mint amilyen az állami beavatkozások számának növekedése. Emellett végre elkezdődhet az 5G tömeges térhódítása, de új befektetési őrület is érkezhet Európába. És ki tudja, még akár az is lehet, hogy a Tesla megveszi a Daimlert – derül ki a Reuters publikációjából.
A globális chip-hiány egyre nagyobb méreteket ölt az utóbbi hetekben, a jelenség világszerte kedvezőtlen hatással van a vezető autógyártók működésére, amelyek egymás után kényszerülnek a termelésük ideiglenes felfüggesztésére, lassítására, átütemezésére. A félvezetők hiánya immár a magyar autó- és motorgyártásban is okoz fennakadásokat. A kecskeméti Mercedes-gyár napokra leáll majd, míg Győrben az Audi a motorgyártásnál csökkentett termelést, az autógyártásban pedig egyműszakos munkarendet vezet be. Az esztergomi Suzuki-gyár termelésére egyelőre nincs hatással a chip-hiány.
Az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobiles N.V. (FCA) és a francia PSA autóipari konszern egyesülésével a világ negyedik legnagyobb járműipari vállalata alakult meg a hétvégén.
A globális chip-hiány immár a magyar autógyártásban is fennakadásokat okoz, a kecskeméti Mercedes-gyár ugyan egy hónapos leállást követően újraindítja termelését vasárnap, de jövő szerdán újra leállítja azt a félvezetők hiánya miatt. Az alkatrészhiány megállíthatatlanul söpör végig a világon, amennyiben a probléma nem oldódik meg rövidtávon, akár a 2021-re vonatkozó növekedési kilátásokat is veszélybe sodorhatja.
Több európai autógyártó is közzétette a 2020-as értékesítési számait ma, így betekintést nyerhetünk abba, hogy mégis hogyan alakultak a legnagyobb autóipari cégek eladásai abban az évben, amikor a koronavírus ledöntötte a globális gazdaságot a lábáról.
Miközben a koronavírus-járvány 45 éve nem látott mélységbe taszította a német autógyártást és az új autók eladása drasztikusan visszaesett Európa legnagyobb autópiacán, az elektromos autók értékesítései korábban soha nem látott módon szárnyaltak tavaly. Ebben meghatározó szerepe volt annak, hogy a szavak tengerét, ahol a korábbi években gyorsan süllyedt a hajó, a tettek váltották fel, Németország teljes mellszéleséggel beállt az elektromos autózás mögé. Ennek eredményeként pedig több elektromos autó fogyott az országban, mint a megelőző tíz évben összesen. Angela Merkel legendássá vált ígérete ugyan így sem teljesült, de az előttünk álló évtizedre vonatkozó nagyszabású tervek már könnyen valóra válhatnak.
A koronavírus-járvány első és második hullámának megfékezése érdekében hozott szigorú intézkedések és a Brexit-megállapodás körüli bizonytalanság olyan mértékben visszavetették az új autók értékesítését az Egyesült Királyságban 2020-ban, amelyre a második világháború óta nem volt példa. A legfrissebb statisztikákból kiderült, hogy tavaly 680 ezer autóval kevesebbet adtak el a szigetországban, mint 2019-ben. Jó hír viszont az autógyártók számára, hogy a várakozások szerint érdemben bővülhet az Egyesült Királyság autópiaca idén, amelyet olyan modellek uraltak, mint a Ford Fiesta, a Vauxhall Corsa, vagy éppen a Volkswagen Golf.
A hagyományos autóipar viszonylag kedvezőtlen tőkepiaci megítélése nagyban megterheli versenyképességük növelését az új piaci területeken a Volkswagen konszern vezérigazgatója, Herbert Diess szerint.
Az olasz-amerikai Fiat-Chrysler Automobiles (FCA), valamint a Peugeot, a Citroen, az Opel, a Ds és a Vauxhall márkák anyacége, a PSA autóipari csoportok egyesülése a korábban tervezett első negyedév vége helyett korábban, január 16-án zárul le - áll a két cég közös közleményében.
A hétvégén egy új, sokkal fertőzőbb koronavírus-törzs bukkant fel Délkelet-Angliában, ami miatt egy sor európai ország hozott védőintézkedéseket, korlátozták a beutazást az Egyesült Királyságból. A tőzsdék heves eséssel reagáltak, a zuhanást a ciklikus szektorok, a bankok, az autógyártók és a légtársaságok részvényei vezetik.
Az áruszállítás teljesítménye 13 százalékkal csökkent 2020 harmadik negyedévében az egy évvel korábbihoz képest - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken. A honlapján közzétett tájékoztatásban kiemelték, hogy a járvány a személyszállítást jobban érintette, a távolsági közösségi közlekedés teljesítménye a felére, a helyié 23 százalékkal esett vissza. Ugyanakkor a korlátozó intézkedések által erősen érintett második negyedévhez képest az áruszállítás teljesítménye 3,5 százalékkal, a távolsági személyszállításé 75 százalékkal, a helyi közösségi közlekedésé közel duplájára emelkedett.
A Wizz Air részvényei elérhetővé válnak a magyar tőzsdén, bár egyelőre még nem abban a formában, ahogy sokan szeretnék, ugyanis nem hagyományos részvénykibocsátással jelennek meg a BÉT-en a légitársaság papírjai, hanem a külföldi részvényeknek és ETF-eknek létrehozott BÉTa piacon. A BÉTa piaci megjelenés apropójából a mai kereskedésindító csengetést a BÉT-en a Wizz Air végezte el, a vállalat vezérigazgatójával, Váradi Józseffel beszélgettünk többek között egy hagyományos részvénykibocsátás lehetőségéről a BÉT-en.
A Volkswagen árfolyama több mint 5 százalékot emelkedett ma, miután sikerült megállapodnia a konszern vezetőinek a vezérigazgató jövőjéről és az autógyártó átalakításáról.