Honnan tudhatod, hogy kiégtél?

Webbeteg.hu
2016. december 18. 15:10    
nyomtatás
Egy korábbi tanulmányban a nők több mint 74 százaléka vallotta azt, hogy legnagyobb stresszforrás a munkahelye. Egy 2015-ös felmérés szerint a magyar munkavállalók több mint 80%-a ki van égve. Hogyan veheted észre, hogy baj van? Intő jel a türelmetlenség, az ingerültség, a rugalmatlanság, de van még néhány dolog.


Intő jelek lehetnek:
  • rendetlenség van az asztalodon;
  • sokat nassolsz;
  • nem vagy büszke a munkahelyi sikereidre;
  • betegnek érzed magad;
  • az emberek kérdezik, jól vagy-e;
  • a hétvége sem hoz lázba;
  • állandóan zenét hallgatsz.

A kiégés (burnout) szindróma


A kiégés (burnout) szindróma egy tünetegyüttes, amely hosszú távú, fokozott érzelmi megterhelés, kedvezőtlen stresszhatások következtében létrejövő fizikai-érzelmi-mentális kimerülés. Töltsd ki a WEBBeteg.hu tesztjét, és állapítsd meg, szenvedsz-e hasonló problémától!


A kiégés szindróma fogalmát Herbert J. Freudenberger pszichoanalitikus találta ki 1974-ben, a következőképpen definiálva azt:

Krónikus emocionális megterhelés, stressz nyomán fellépő fizikai, emocionális, mentális kimerülés, mely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár, s melyet a saját személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív attitűdök jellemeznek.


A fogalmat Ditsa Kafry 1981-ben módosította:

A kiégés tartós vagy ismételt emocionális terhelés eredménye más emberekért való hosszú távú, intenzív erőfeszítéssel összefüggésben.


A kiégéshez több ok vezethet:
  • stressz,
  • erős lelki megterhelés,
  • a munka iránti motivációd csökkenése,
  • a munkahelyi elismerés hiánya,
  • a munkahelyi kapcsolataid megromlása,
  • ennek megfelelően az önértékelésed csökkenése.

Gyakran az okok egymással összefüggnek s néha nehéz eldönteni, melyek voltak a kezdeti problémák. A kiégés gyakran olyanokat érint, akik nagy elvárásokkal, idealizált képet követve vágnak neki a munkának. Ha az elvárások nem teljesülnek, könnyen beindulhat a folyamat.


Irreális célok, avagy a kiégés szakaszai


A kiégés folyamatát sokan sokféleképpen tanulmányozták. A vizsgálatokból felállítható a burnout-ra jellemző mechanizmus, mely többé-kevésbé mindenkinél hasonlóképp zajlik le.
  • Idealizmus szakasza: a kezdeti lelkesedés sokszor túlzott, munkakezdéskor nem reális célokat tűzöl ki magad elé, a munkát idealizálod.
  • Realizmus szakasza: sokszor ezt a túlzott lelkesedést a munkahely a kezdeti dicséretekkel tovább fokozza. Ebben a szakaszban kreatív, hatékony munkát végzel.
  • Stagnálás szakasza: később a teljesítményed nem emelkedik, az esetleges ügyfelekkel való kapcsolat elszegényedik, a támogatási potenciálod csökken.
  • Frusztrációs szakasz: ha nem vigyázol, a tökéletességre való törekvésből könnyen cselekvés- és bizonyítási kényszer alakulhat ki, amely a kiégés melegágyának tekinthető. Ez ahhoz vezet, hogy a szociális igényeid csökkennek, napjaid egyre nagyobb részét tölti ki a munka, privát szférád beszűkül, saját feladataid elvégzéséről elfelejtkezel.
  • Apátia: kerülöd a kliensekkel való találkozást, a munkatársak segítő szándékát elutasítod, javulásnak nem látod esélyét.

Hogyan védekezz?


A kiégéssel kapcsolatban az első és legfontosabb védekezés, hogy tudatosítsd magadban a burnout veszélyének meglétét. Ha veszélyeztetett munkakörben dolgozol, tudatos életvezetéssel készülj fel a kiégés elkerülésére.

Ismerned kell a pontot, amikor eljött az idő, hogy a saját gondolataidnak, érzéseidnek gátat szabj. Ehhez kiforrott, stabil egyéniség szükséges, aminek fejlesztése akár munkahelyi feladat is lehet.

Mint minden hasonló esetben, legfontosabb a megelőzés, amely nem kismértékben a munkáltató felelőssége. Az egyes dolgozók fontosságának, jelentőségének érzékeltetése a legfontosabb. Biztosítani kell a szakmai fejlődés lehetőségét, a motiváció folyamatos fenntartását. Ha lehetséges, támogató rendszereket kell létrehozni, például csoportértekezletek, személyes konzultációk formájában.

A burnout szindrómáról a WEBBeteg.hu-n olvashatsz részletesebben.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk

F?rum
 
 

Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



Állásajánlatok
Marketing munkatárs
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
Prémium