Prémium

Kinek (nem) való a franchise? (x)

Portfolio
Megóvja-e a kellemetlen meglepetésektől a franchise az ifjú vállalkozót, akinek még ott a tojáshéj a fenekén, vagy a középkorú vállalkozópalántát, aki magabiztosan irányít kisebb-nagyobb csapatokat, de az igazán fontos döntéseket eddig meghozták helyette? Elek Márton, a Borháló szaküzlethálózat franchise-tanácsadója azokhoz a kezdő vállalkozókhoz és az örökifjú X generációsokhoz szól, akiknek van pár millió forint indulótőkéjük, de nem szeretnének a 10-ből 9, egy éven belül felsülő vállalkozó közé tartozni.
A Borhálót 2013-ban alapítottuk. A franchise szervezeti felépítést azért javasoltam a cég számára, mert bár a sokszereplős együttműködés munkaigényesebb, mint egy áramvonalas cég központi irányítása, ez a forma biztosíthatta az optimális tőkeellátottságot az induló, a megfelelő érdekeltséget és a nélkülözhetetlen terepismeretet a gyarapodó cég számára, illetve "csak" a know-how fejlesztésére és átadhatóságára kellett figyelni más napi problémák helyett.

A franchise-rendszert folyamatosan építettük fel és finomítottuk az iparági követelményeknek, az üzleti környezetnek és kitűzött céljainknak megfelelően, olyan sikerrel, hogy a márka 2014-ben elnyerte a Magyar Franchise Szövetség "Az Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata" díját, 2015-ben "Az Év Innovatív Franchise Hálózata" díjat, 2016-ban pedig első helyezést értünk el ügyfélélmény kategóriában a Mastercard "Év Kereskedője" versenyében. A 2015-ös tőkebevonással elsősorban a partnereket kiszolgáló központi logisztikát fejlesztettük, és a cég opreratív működését biztosítottuk. Országos hálózatunk jelenleg 48 átvevő egységből, vagyis szaküzletből áll, ezzel az ország legkiterjedtebb bor-kiskereskedelmi lánca vagyunk.

Kinek (nem) való a franchise?
Elek Márton franchise-tanácsadó, a Borháló stratégiai igazgatója
A franchise mindig részletesen szabályozott szerződéses viszony, az átvevő (franchisee) kötelezettségeit és lehetőségeit, a know-how-t az átadótól (franchisor) megvásárolt kézikönyv írja le részletesen. A Borhálónál kötött az arculat - többek között az üzlethelyiség kialakítása -, valamint a kínálat, vagyis a tartható borok döntő része. Az átvevő betanításra, oktatásra, a jó ötletek és gyakorlatok folyamatos megosztására is számíthat a központ részéről. Az egységek munkáját marketingakciókkal, továbbá a törzsvásárlói programmal egybeépített ügyfélkezelő informatikai platformmal (CRM) támogatjuk, ami az automatizált vevői kommunikáció motorja. Ezen keresztül a boltok nyomon tudják követni saját vevőiket, ügyfeleiket, sablonlevelek segítségével tudnak szegmentáltan kommunikálni velük.

Az átvevők szabadsága - más franchise-okkal összehasonlítva - nagy: saját forgalmuk és nyereségük növelésére a boltok a központtal egyeztetett akciókat, helyi rendezvényeket, kóstolókat szervezhetnek, meghatározott keretek között kiegészítő termékeket tarthatnak, saját üzletpolitikájukat követve sokszor eltérhetnek az ajánlott áraktól, jelentősebb partnereikkel egyedi megállapodásokat köthetnek. A Borháló fő értéke mára a speciális, de rugalmasan az eladási helyre szabható termékkínálat; a 400-450 borból 130 a kötelező törzsválaszték, a többi opcionális, vagyis az üzlet tulajdonosa maga dönti el, melyiket tartja. A brandnek jelenleg 80 kizárólagos terméke van. Ezek egy részének a megalkotásában a vállalkozás lelke, az alapító tulajdonos Kathona Krisztián is részt vett neves partnerborászainkkal együtt, ami mára a márka egyik fő ereje, hiszen ilyenkor a borász szaktudása és a vevői igények ismerete együttesen olyan sikertermékeket szülhet, amelyek a piac egy-egy szegmensére vannak optimalizálva. A nagy kiszerelés pedig a fogyasztónak jelent 40 százalék körüli árelőnyt.

Kinek (nem) való a franchise?
Kathona Krisztián, a Borháló alapító tulajdonosa (j) Áts Károly tokaj-hegyaljai borásszal
Az ördög persze a részletekben lakozik, mi pedig az évek során megtanultuk, hogy a hálózatba jelentkezőket - mindkét fél érdekében - érdemes alaposan megszűrni. Jobb elijeszteni valakit a kezdet kezdetén, mint kockáztatni egy nagyobb felsülést, komoly anyagi és presztízsveszteséget szenvedni el. Aki tehát jelentkezik, számíthat rá, hogy megszabadítjuk fölösleges illúzióitól, mindenekelőtt attól, hogy a franchise-üzlet egyfajta szinekúra, ahol kis munkabefektetéssel jó pénzeket lehet keresni. De még ezt megelőzően nem árt, ha mindenki tisztába jön vele, mik a franchise előnyei és hátulütői egy saját vállalkozáshoz képest, illetve szembenéz önmagával, és fölteszi az alapkérdést: "Akarok-e borkereskedő lenni?"

Előnyök

Dolgozni tehát sokat kell, a szinte korlátlan felelősség mellé korlátozott önállóság jár, a franchise működési formának mégis számos előnye van.

Az átvevő egy már bevezetett, vevőkörrel rendelkező márka termékeit forgalmazhatja, az átadótól mintákat és tippeket kap az üzleti tervhez, a működéshez, a jó gyakorlatokhoz. A központi beszerzés, a minőségellenőrzés, a logisztikai támogatás konkrét árelőnyt jelent, a marketingköltségek is megoszlanak, a központi informatikai rendszer az átvevők rendelkezésére áll a vevő- és egyéb kapcsolatok kezeléséhez.

A központ saját jól felfogott érdekében is rajta tartja a szemét a hálózat tagjain, így a kezdő vállalkozónak segíthet a rossz döntések elkerülésében, a hullámvölgyek átvészelésében. Az átvevő nincs egyedül, oktatásokon, partnertalálkozókon vehet részt, de azoktól függetlenül is tud kitől tanácsot kérni. Ellesheti a hálózat más tagjainak jó gyakorlatait, és megoszthatja saját ötleteit a többiekkel: nem egy ilyen gondolatból lett széles körben hasznosított, központilag szentesített akció - példa erre az üzletekben osztott kóstolóminta.

Kinek (nem) való a franchise?
Az egységes arculat az egyik fő márkaérték
Alapvető, hogy az átvevő bízzon a márkában. Nem pusztán pozitív érzelmekről és ügyszeretetről van szó, hiszen saját csónakunkat egy nagy hajóhoz kötjük. Hideg fejjel kell kalkulálni, siker esetén pedig el kell tudni viselni a korlátokat: a versenykorlátozásokat, a termékkörre vonatkozó vagy éppen a földrajzi kizárásokat, pontosan, ahogy a szerződésben áll.

Konklúzió

A franchise nem pusztán befektetés (ahol a pénz dolgozik helyetted), hanem folyamatos és kemény munka, sokszor örömteli, néha nyögvenyelős, mindenesetre személyes közreműködésedet és felelősségvállalásodat követeli meg. Ha valaki Borháló franchise-t vesz, megváltja a jegyet "a település borkereskedője" társadalmi státuszhoz. Nem szabad alábecsülni a pszichológiai felkészülést, le kell nyelni hamar a keserű pirulákat, leszámolni a tévhitekkel. Ebben a cikkben olyanok nyilatkoznak, akiknek ez már sikerült.

Kinek (nem) való a franchise?
A Borháló Dunaharaszti borkereskedés 2018 áprilisában nyitott meg
A franchise ugyanakkor nem való mindenkinek: bár az átvevő sok támogatást kap az átadótól, de a kötöttségeket is tudomásul kell vennie. A jó kezdeményezéseket a központ esetleg méltányolja, de ha nem, kell tudni elengedni a zseniális ötleteket is. Akinek mindez elviselhetetlen béklyót jelent, jobb, ha önálló vállalkozásba fog és lemond a franchise-ról a maga előnyeivel és hátrányaival együtt. Annak sem való ez a vállalkozási forma, aki arra számít, hogy mindent a feneke alá tolnak. Pár dolgot félkészen, készen kap az ember, de a munka dandárját neki kell elvégeznie.

Ha mindezek ellenére továbbra is csábító a franchise gondolata, érdemes olyan területet választani, ami közel áll hozzád. Ha ez a bor, és borkereskedő szeretnél lenni, logikus választás a Borháló, Magyarország földrajzilag legkiterjedtebb boros hálózata.

Az újévi fogadalmakon túl "Abbahagyom a dohányzást!" "Ledobok tizenöt kilót!" - ezek és a hasonló újévi fogadalmak mindenki számára ismerősek, ahogy a fogadalmak bukása utáni kudarc keserű íze, a jellemgyengeség önvádja is. Pedig van ennél rosszabb: annak az embernek a rossz közérzete, aki kezébe vehetné sorsát, de az első lépést egész élete során nincs mersze megtenni. A Borháló franchise-ban olyanok útját egyengetjük, akikben megvan az elszánás, a lelkiismeretesség és a munkakedv, ugyanakkor az az alkalmazkodóképesség is, ami egy már bevezetett, kötött arculattal rendelkező vállalkozás önálló egységének működtetéséhez szükséges. Cserébe ezek a "félfüggetlen" vállalkozók rengeteg támogatást kapnak, és egyfajta iskolát, ahol lemérhetik, alkalmasak-e a teljes önállóságra a piacon. Büszkék vagyunk azokra, akik segítségünkkel sikerrel indultak el a vállalkozások világában vagy nyitottak új fejezetet az életükben, miközben az alkalmatlanokat, az önmagukat hitegetőket, a délibábot kergetőket idejekorán eltántorítottuk, megkímélve őket a csúfos bukástól. Ha te is fordítanál egyet sorsod kerekén, jelentkezésedet szívesen fogadjuk.

(x)
RSM Blog

A válóperes ügyvéd válaszol - a válás

A családjogi, azon belül a válóperes ügyvédek praxisában legtöbbször előforduló kérdéskör a házasság megromlása, a válás, a válóper, a gyermekelhelyezés kérdésköre, illetve a vál

MNB Intézet

A kerékpározás árnyoldala

Ha valaki lopásra adja a fejét, akkor közgazdaságilag racionális döntés biciklikre specializálódni. A kerékpárok használata, terjesztése kevéssé szabályozott, illetve az iparág sem mozdul

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Itt a kormánydöntés az üzemanyagárak szabályozásáról
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
Marina_city_CAM_13