Mennyit spórolhatsz az üzemanyagon, ha elektromos autóval jársz?

Turzó Ádám Pál
2016. december 6. 10:18    
nyomtatás
 
Magyarország a régión belül meghatározó szerepet tölt be az elektromos töltőinfrastruktúra fejlesztésében, ugyanakkor a nyugat- és észak-európai országokhoz képest nagy a lemaradásunk. Pedig sok múlik a megfelelői infrastruktúra kiépítésén, hogyha arra törekszünk, hogy az elektromos autózás minél gyorsabban elterjedjen. Egyrészt a megfelelő számú nyilvános gyors-és villámtöltő biztonságérzetet ad a járműtulajdonosoknak, másrészt lehetővé teszi az ország átjárhatóságát és ami a legfontosabb, a közlekedéshez szükséges energia vételezését.



Magyarországon is egyre több a tisztán elektromos autó, illetve az egyelőre ingyenesen használható nyilvános gyors- és villámtöltő állomás. A felfutásban fontos szerepe van a kormány szerepvállalásának is, ma már nem csak 1,5 millió forintos állami támogatást adnak a tisztán elektromos autók vásárlására, hanem a töltőinfrastruktúra fejlesztése érdekében az önkormányzatok összesen 1,25 milliárd forintos keretösszegre pályázhatnak. Ezeken kívül pedig több olyan indirekt ösztönző is bevezetésre került, amelyek az elektromos autózás felfutását segíthetik idehaza.

A hazai töltőinfrastruktúra fejlesztése érdekében tett lépésekre egyébként nagy szükség van, a várakozások szerint ugyanis 2020-ra közel 63 ezer elektromos meghajtású jármű kerülhet a magyar közutakra, ebből durván 50 ezer személyautó lesz.

Mennyit spórolhatsz az üzemanyagon, ha elektromos autóval jársz?


Ez a szám egyébként nagyjából megegyezik az EU által a teljes járműflottára előirányzott 1,5%-os értékkel (feltéve, ha a 2015 végén forgalomban lévő 3,2 millió darabos személyautó-parkunk nem bővül nagy mértékben a következő négy évben). Abban az esetben, hogyha elfogadjuk a Jedlik Terv által bemutatott realista várakozást az elektromos járművek darabszámára vonatkozóan és abból indulunk ki, hogy Magyarország éppen csak meg akar felelni az EU-s irányelvnek, vagyis a minden tíz elektromos autóra ajánlott 1 töltőpontnak, akkor is nagyjából 5 ezer darab elektromos töltőpontot kell majd telepítenünk a következő években.

Mennyit spórolhatsz az üzemanyagon, ha elektromos autóval jársz?



Mennyi az annyi?


A Magyarországon értékesített teljesen elektromos autók akkumulátorai 16-33 kWh kapacitással bírnak, a volumengyártók modelljei inkább az alsó, a prémium gyártók modelljei pedig a felső határt súrolják, és hamarosan érkezik az elektromos autók új generációja, amelyeket már még nagyobb akkumulátorokkal szerelnek. Az akkumulátor kapacitásától függően a gyártók szerint ezek az autók 150-300 km-t futnak, a hétköznapi használatban tapasztaltak alapján azonban csak durván 100-200 km-es hatótávolsággal rendelkeznek.

Ez tehát azt jelenti, hogy ugyan az időjárási körülményektől és a használatbavételtől (pl. sebesség, klíma/fűtés) nagyban függ a hatótáv, de átlagosan körülbelül 15-20 kilowattóra elektromos energiából fut száz kilométert egy elektromos autó. Az autók akkumulátorát háromféleképpen lehet feltölteni:

  • A nyilvános gyors- és villámtöltőknél egyelőre teljesen ingyen tölthetnek a magyar villanyautósok.
  • Az elektromos autósok ugyanakkor legtöbbször nem a nyilvános töltőket veszik igénybe, hanem otthon töltik járműveiket. Ők most már kérelmezhetik az A2-es tarifa használatát az energiaszolgáltatóval kötött szerződésnél. Az olcsóbb, éjszakai áramnak köszönhetően egy elektromos autó durván 600 forintból képes megtenni 100 kilométert.
  • A harmadik, egyben legritkább eset, hogy az elektromos autó töltésére nappal, otthon kerül sor, de még ilyenkor is - a nappali áram tarifájával számolva - nagyjából 800 forintot kell fizetni annyi energiáért, amelyből 100 kilométer megtehető .

Tehát egy elektromos autó átlagosan 600-800 forintnyi áramból fut el 100 kilométert, ezzel szemben egy belsőégésű motorral szerelt, 6-8 literes fogyasztású benzines személyautó ezt a távot durván 2100-2800 forintból teszi meg.

Mindezeket figyelemebe véve elmondható, hogy egy elektromos autó 100 kilométerre jutó energiaköltsége nagyjából egy "hagyományos" autó üzemanyagköltségének harmadára-negyedére tehető.


Cikkünk megjelenését az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. támogatta.



Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk

F?rum
 
 

Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
Prémium