A hírhedt transzfogarasi utakon is teszteltük a "szegény ember" Porschéját

2017. augusztus 12. 12:25    
nyomtatás
 
Gyerekkorunkban sokaknak volt biztosan a matchbox A játék. Amikor pedig felnőttként elénk kerül egy elveszettnek hitt darab, elérzékenyülünk. Amilyen felszabadító érzés a kis gyereknek a matchbox, olyan érzést okozhat felnőttkorban a Mazda MX-5. A negyedik generáció RF változata - egy hétig tartó városi és országúti vezetése, valamint egy különleges helyszínen történt egy napon át tartó tesztelése alapján - mindenképpen ilyen járgány.


Három felhasználó véleményén keresztül és kétfajta útélmény alapján mutatjuk be, miért gondoljuk úgy, hogy ez az autó megéri a pénzét. Egy héten keresztül a magyarországi utakon hajtottuk összesen közel 700 kilométeren át, valamint egy napon át teszteltük képességeit a transzfogarasi utakon.

A gyűjtött tapasztalatok alapján egy fél pillanatra még azzal a gondolattal is el merünk játszani, hogy egy cégautó-palettára is ráférne ez a járgány. Az biztos, hogy különleges darab lenne. De ne szaladjunk ennyire előre!

Lássuk az érveket!


Külső. Gyakorlatilag mindenki felfigyel az autóra, igaz különböző okokból veszik észre, hogy ez bizony nem tucatautó. Van, aki már elsőre látja benne a játékos roadstert, van, akinek a lehúzott tető tűnik fel, mások a picit morgó hangjára lettek figyelmesek. Mindezek alapján kijelenthetjük, hogy határozott megjelenése van a 3,9 méter hosszú autónak, amire csak rádob egy lapáttal a machine szürke metálfényezés. Szerintem pont úgy néz ki az eleje, mint ami most lépett volna ki valamelyik Transformers filmből és épp egy kígyóvá változna át.

A hírhedt transzfogarasi utakon is teszteltük a "szegény ember" Porschéját

Fotó: Barabás Dávid

Belső. Nincs ezen mit túlmagyarázni, a japán tervezők nem bonyolították túl a dolgot, de azért akad 1-2 érdekes, megosztó megoldás is. Ilyen például, hogy a külső karosszériát a belső térbe is beemelték az ajtónál, vagy hogy a kéziféket a középkonzol másik oldalára helyezték.

A hírhedt transzfogarasi utakon is teszteltük a "szegény ember" Porschéját

Fotó: Barabás Dávid

Vezetés. Egy ilyen autónál a vezetési élmény garantált, gyakorlatilag erre találták ki ezt a játékszert. (Tesztautónk a legmagasabb felszereltséggel bíró, 2 ezres szívó benzines motorral rendelkező, 160 lőerős változat volt, manuális váltóval.) Az országúti és városi használat során is ugrott, mint a szöcske a 160 lőerős motorral (és köszönhetően a rendkívül kis tömegének), ereje sokakat meglepett, a kormányzás közvetlensége és a futómű sportossága jól állt neki (Revolution Top felszereltségben a felfüggesztés már nem alap, hanem sportos), ehhez a motorhoz már jár az önzáró differenciálmű, aminek köszönhetően a kanyarokban is érezhető a nyomaték. És mindezt szinte a földön ülve produkálhatjuk vele. Röviden: nagyon gyorsan meg lehet szokni.

A hírhedt transzfogarasi utakon is teszteltük a "szegény ember" Porschéját

Fotó: Barabás Dávid

Váltó. Külön szót érdemel a jármű hatsebességes kézi váltója, ami rövid úton jár és rendkívül pontos, ritkán találkozni ilyennel. Visszasírjuk.

Hátsókerék hajtás. Fontos tulajdonsága, ez is hozzájárul ahhoz, hogy vidám élményautónak érezzük a járgányt. A fent összefoglalt jellemzők leginkább egy szerpentines szakaszon lehetnek hasznosak (ezt mutatjuk be lentebbi keretes írásunkban).

A hírhedt transzfogarasi utakon is teszteltük a "szegény ember" Porschéját

A második és a negyedik generáció. Fotó: Barabás Dávid

Ez az út való neki

Garantált volt az adrenalinfröccs az alig egy tonnás Mazda MX-5 RF-fel az éles kanyarokról híres Transzfogarasi úton. Egy hátsókerekes benzines autó tulajdonosaként kíváncsian vártam a tesztet, vajon a kis Mazda hogyan fekszi a különleges utakat. Városi körülmények között azonban ritkán adódik alkalom arra, hogy a tapadást, az úttartást, a kanyarokban a fekvést igazán ki tudja próbálni az ember. Így tehát ideális volt a látványában és vonalvezetésében is egészen elképesztő erdélyi 7C országút a júliusi tesztre. A nyugodtabb szakaszokon abszolút stabilan, az út vonalvezetésével "összhangban áramlottunk" az egyébként kényelmes és lendületes autóval és még a kanyarokban való szándékos csúszáskor (kilinccsel előre) sem éreztem egyszer sem veszélyben magam. Pedig voltak izgalmas kanyarok, ahogyan azt a galéria képei is bizonyítják. Nemcsak az autó stabilitása, ereje és gyorsulása volt számomra kellemes meglepetés, hanem az is, amikor a nap végén kiderült, hogy a hegyeken fel-le "nyírás" mellett is mindössze csak 10 litert fogyasztott 100 km-en. Ha valaki hozzájut egy ilyen játékszerhez, annak kötelező elvinni legalább egyszer egy ilyen lenyűgöző útszakaszra. (Weinhardt Attila)


A képre kattintva galéria nyílik:

Mazda MX-5-tel a Transzfogarasi úton
Mazda MX-5-tel a Transzfogarasi úton (galéria, 8 kép)


Extrák, technológia. Pénztárcánk vastagságától függően telepakolhatjuk az autót a legkülönbözőbb extrákkal és biztonsági elemekkel: holttér-figyelés, hátsó forgalomfigyelés, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, i-STOP rendszer, RECARO sportülések, Alcantra borítás.

Árak. Az RF listaára 8 millió forintról indul és csak a harmadik leggazdagabb felszereltségi szinttől érhető el. Ha a hasonló felszereltségű puhatetős változathoz viszonyítjuk, akkor 800 ezer forint a felár. Az MX-5 alapváltozata egyébként 6,4 millió forintról indul. Mielőtt még mindenki a fejéhez kapna, hogy ez miért ennyire drága, azoknak megnyugtatásként mondjuk: hasonló autó hasonló tudással ilyen áron nincs. (Kategóriatársa a házon kívüli "kistestvér", Fiat 124 Spider, esetleg a BMW Z4.)

Bónusz. Viszonylag gyorsan, 13 másodperc alatt elektromosan eltüntethető tető (igaz csak 9,5 km/h sebességhatárig), ami - bár nem ad akkora szabadságot, mint a puhatetős változat - mégiscsak egy kvázi kabrióvázat biztosít. Kialakításának köszönhetően a 180 centi magasság körüli vezetőknek a menetszél miatt nem kell aggódniuk, nagyobb sebesség mellett sem.

A hírhedt transzfogarasi utakon is teszteltük a "szegény ember" Porschéját

Fotó: Barabás Dávid

Amin változtatni nem lehet


A fenti bemutatás alapján felmerül a kérdés: a Magyarországon január óta kapható modellből miért nem látunk többet a magyar utakon? Egyrészt ez adódik a magyar piac méretéből (korlátozott darabszámban érhető el a modell), ami viszont ennél fontosabb magyarázat: mérete miatt ez bizony egy rétegautó. 180 centiméter magasság alatti embereknek lehet kényelmes (és nyilván ami minden érdeklődőnek nyilvánvaló: ez 2 személyes járgány, így korlátozott a használhatósága is).
  • Méretéből fakad a következő hátránya: sokak szemében ez az autó csak egy kis játékszer. Mondjuk a kétkedőket meg lehet győzni egy próbakörrel.
  • Annak már örülhetnek a kétszemélyes autó utasai, ha a 130 literes csomagtartóba elfér 2 kisebb bőrönd.
  • A városi használat közben tűnt fel, hogy a kilátás hátrafelé igencsak nehézkes. Ezt a kompromisszumot meg kell kötnie annak, aki ilyen formás tetővonallal rendelkező autót akar a garázsba. A tolatást pedig nem könnyíti meg az extraként rendelhető tolatóradar sem, találkoztunk már ennél okosabb megoldással, már régebbi autóknál is.
  • Azzal is érdemes tisztában lenni, hogy bár a mérnökök nagy erőket mozgósítottak a hangszigetelésre, azonban néha még így is zajosnak találhatjuk.
  • Bent ülve azt tapasztalhatjuk, hogy a középső konzol érezhetően sok helyet vesz el az eleve nem nagy belső térből.

A hírhedt transzfogarasi utakon is teszteltük a "szegény ember" Porschéját

Fotó: Barabás Dávid

Ezekkel tisztában kell lenni


Egy vásárlás esetén fontos szempont lehet, hogy mégis mennyibe kerül egy Mazda MX-5 RF fenntartása és mennyire biztonságos.
  • A fogyasztás. A közel 700 kilométeres hazai út egyharmadát városban tettük meg, mely alatt 9,5 literes átlagfogyasztást produkált, lendületes vezetés mellett. A maradék távot főleg autópályán, ahol 7,9 literes fogyasztás adódott. Ez alapján kijelenthetjük, hogy egyáltalán nem benzinzabáló a kis roadster, amiből globális szinten már több mint egymillió darabot adtak el.
  • A szervízköltség évi kb. 150.000 forint (fékbetétek, levegőszűrő, munkadíj), plusz egy szett gumi ára, ha nagy az igénybevétel.
  • Törésteszt. Az MX-5 RF változatának még nincs hivatalos töréstesztje, ezért itt most csak a puhatetős változat értékelését tudjuk megemlíteni, ami 4 csillagot kapott.


Kellene mi?


Van, aki így jellemzi a legújabb MX-5 keménytetős változatát:

Ha nincs pénzed Porsche 911-re, akkor vegyél egy Mazda MX-5 RF-et.

Mi csak azt mondjuk: élményautónak valóban ideális választás lehet ezen az áron, de nem mindenkinek. Emellett a legjobb dolog, hogy idehaza ki is lehet már próbálni akár hosszabb időre is az autókölcsönzőkön keresztül, igaz nem az RF-változatát.

Egy Miatás fotós vallomása


Egy második generációs Miata tulajdonosként nagy örömömre szolgált elkészíteni a képeket az új Mazda Mx5 Rf-ről. Vártam a fotózást, még ha csak az anyósülésről is, de láthassam és érezhessem azt a fejlődést, amit az elmúlt 15 évben a gyártó belepakolt a típusba.

Mindenki tudja, aki ült már ilyen autóban, hogy nem túl sok benne a hely, viszont mintha ezt a kis autót külleméhez képest belülről még kisebbre szabták volna. A 2003-as Nb-ben az anyósülés lábtere szinte egy középkategóriás autónak felel meg, az RF nem büszkélkedhet ilyen jelzőkkel. A kardánalagút majdhogynem a lábtér felét elfoglalja, nem hagyva túl sok helyet a fészkelődésre. A fejtér és maga az utastér is szűkösebb a régebbi típushoz képest.

Mind a két autóban érződik a gyártó által oly sokszor hangoztatott mondat “Jinba Ittai" “Ló és Lovasa". Ezt a típust arra tervezték, hogy vezessék, de ne olyan hétköznapi módon, hanem igazából. Az utastér nincs túlcicomázva, minden a vezetésről szól. Az elődmodellhez képest már bőven több extrát és dizájn elemet tartalmaz a trónörökös. A műszerfal közepére helyezett kijelző kettős érzelmeket okozott számomra, nem tetszik, de sok hasznos információt közöl a sofőrrel.

A motor teljesítménye az anyósülésről is meglepően érezhető. A kis súly és a pörgős szívó benzinmotor és a hátsókerék hajtás jó párosítás egy igazi élményautóhoz, megmaradt és még növelték is az “élményfaktort".

A hangja lenyűgöző, alapjárat közeli fordulaton szinte nem is hallani, de ahogy rálép az ember a gázpedálra, végigfut a hátán a hideg. Hiányzott viszont az érzés, ahogy egy gázfröccsre megborítja a kasztnit a motor, kiegyensúlyozottabb lett, de így elvettek egy keveset abból a Miata érzésből.

A típus minden évjárata nagyon szép, ez a modell, ha lehet így fogalmazni, felnőtt a korához, szigorú lett. Kívülről álló helyzetében is pont olyan meggyőző, mint belülről menet közben. Én már tudom is, hogy mire fogom cserélni a kis kedvencem, ha eljár felette az idő. (Barabás Dávid)



A képre kattintva galéria nyílik:


Teszteltük a Mazda MX-5 RF változatát
Teszteltük a Mazda MX-5 RF változatát (galéria, 19 kép)

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk

F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő - újságíró
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium