Eladták az Opelt - Nagyon résen kell lennie Magyarországnak

2017. március 10. 05:50    
nyomtatás
 
Annak érdekében, hogy ne gördítsenek akadályokat az Opel megvásárlása elé, a PSA-csoport menedzsmentje egy sor ígéretet tett Németország és Nagy-Britannia vezető politikusainak és szakszervezeti vezetőinek arra vonatkozóan, hogy nem lesznek gyárbezárások és nem szűnnek meg munkahelyek a közeljövőben. Ugyanakkor a felvásárlást követően olyan tervekre is fény derült, amelyeket aligha lehet majd megvalósítani a felesleges gyártókapacitások leépítése és a működési költségek csökkentése nélkül. Ezért úgy tűnik, közép- és hosszútávon lehetnek nagy vesztesei is az Opel eladásának.


A legerősebb országok fontos ígéreteket harcoltak ki


A General Motors elhúzódó tárgyalások után 2,2 milliárd euróért értékesítette európai leányát, az Opelt, amely 1999 óta veszteséges volt. A vevő a francia PSA-csoport volt, amely vállalta, hogy tiszteletben tartja a munkahelyek és üzemek megőrzéséről, és a beruházások folytatásáról szóló szerződéseket és megállapodásokat, amelyeket még a GM idejében kötöttek. Mindehhez az is kellett, hogy Németországban és Nagy-Britanniában a vezető politikusok és a szakszervezetek vezetői keményen az asztalra csapjanak, és arra kényszerítsék a PSA-csoportot, hogy tegyen vállalásokat arra vonatkozóan, hogy biztosítja majd az Opel működését a jelenlegi formájában.

Sokáig ugyanis teljesen titokban folytak az egyeztetések a felek között az Opel eladásáról, illetve megvételéről, így azokat az országokat, ahol az Opel gyárakkal és kutatás-fejlesztési központokkal rendelkezett, teljesen váratlanul érte a hír. Persze a tervezett üzlet kipattanását követően a GM és a PSA-csoport menedzsmentje azonnal tárgyalásokat kezdeményezett azoknak az országoknak az illetékes döntéshozóival, amelyekben az Opel a legnagyobb gyártókapacitásokkal rendelkezik és ahol a legtöbb embert foglalkoztatja a német autógyártó. Az igyekezetük nem volt véletlen, a brit és a német politikusok, valamint a helyi szakszervezetek komoly akadályokat gördíthettek volna a tervezett üzlet elé, hogyha nem sikerül velük is egyezségre jutniuk. Ezt elkerülendő a PSA-csoport vezére, Carlos Tavares a következő ígéreteket tette:

  • Nagy-Britanniában nem lesznek gyárbezárások
  • A szigetországban a gyártást egészen 2021-ig garantálják, illetve Lutonban a Vivarokat egészen 2025-ig gyárthatják, így a Vauxhall 4 500 alkalmazottjának nem kell egyelőre azért aggódnia, hogy elveszíti a munkahelyét
  • A Vauxhall nyugdíjalapjának tagjait sem érheti veszteség
  • A német üzemekben dolgozó közel 19 ezer alkalmazott esetében 2018 végéig nem kerül sor elbocsátásokra
  • Legalább 2020-ig további beruházásokat hajtanak végre a németországi üzemekben.


Biztos, hogy lesznek vesztesek


A gond csak az, hogy az Opel hivatalos eladását követően az alábbi részletekre is fény derült:

  • A PSA-csoport szerint az Opel megvásárlásával 1,7 milliárd eurós költségmegtakarítást érhetnek el 2026-ra
  • A francia autógyártó menedzsmentje úgy számolt, hogy a felvásárlását követően az Opellel 2 százalékos üzemi profitmarzsot lehet majd elérni 2020-ra, míg 2026-ra ez az érték egészen 6 százalékig emelkedhet.

Mindezt döntően a felesleges gyártókapacitások leépítésével, a beszerzések összehangolásával és a működési költségek csökkentésével érnék el a franciák. Persze ezek a célkitűzések teljesen normálisak, hiszen nem azért vásárolták meg az Opelt, hogy a General Motorshoz hasonlóan éveken keresztül veszteséget realizáljanak rajta, hanem hogy egy fenntartható, profitábilis vállalattá alakítsák át.

Ezeket figyelembe véve viszont valószínű, hogy közép- és hosszútávon lesznek vesztesei is az Opel felvásárlásának.


Egyelőre minden marad a régiben


Az Opel üzemeinek sorsáról túl korai lenne bármiféle kijelentést tenni azon kívül, hogy a PSA francia konszern tiszteletben tartja az amerikai General Motors idején kötött megállapodásokat és szerződéseket. Egyelőre nem tudni, miként alakulhat a gyárak sorsa középtávon, három-öt éves távlatban, bár ezt akkor sem lehetne tudni, ha nem történne tulajdonosváltás a társaságnál
- mondták az Opel rüsselsheimi központjának kommunikációs osztályán.

Ezek a kijelentések nem túl biztatók, ha abból indulunk ki, hogy a németeknek és briteknek - akik a legjobb alkupozícióval rendelkeztek - is csak 2018-ig, illetve 2021 végéig garantálták a munkahelyek megőrzését a franciák. Az eddig elhangzott ígéretek és kijelentések alapján úgy tűnhet, hogy 2021 után egyik üzem sincs biztonságban, kivéve ugye a lutoni gyárat, ahol 2025-ig készítenék a Vivarot.

Eladták az Opelt - Nagyon résen kell lennie Magyarországnak

Forrás: Opel


De mi a helyzet a szentgotthárdi üzemmel?


Az Opel szentgotthárdi üzeme a társaság legnagyobb európai motorgyára, modern üzem, további sorsáról azonban szintén túl korai lenne bármiféle kijelentést tenni azon kívül, hogy a gyár esetében is tiszteletben tartja majd a PSA-csoport a korábban kötött megállapodásokat és szerződéseket
- jelentette ki az Opel rüsselsheimi központjának kommunikációs osztálya.

Bár a konkrét válasz elmaradt arra vonatkozóan, hogy mégis mire számíthat a szentgotthárdi üzem a jövőben, van, amibe érdemben lehet kapaszkodni.


A PSA-csoport ígéretet tett arra is, hogy nem változtat majd az Opel menedzsmentjének jelenlegi összetételén, amely jó hír lehet Magyarország számára. Az Opel vezetése ugyanis nagyon elkötelezett a magyarországi gyártás mellett. Csak az elmúlt években 690 millió eurót fektettek be nálunk a motorgyártás felpörgetése érdekében, így a szentgotthárdi üzem vezető szerepet kapott a cégcsoporton belül ezen a területen.

Magyarország szempontjából fontos a szentgotthárdi üzem jövője, ahol 2015-ben 511 ezer, 2016-ban pedig már 630 ezer motort gyártottak, és több mint 1 200 embert foglalkoztattak. A 2016-os üzleti évre vonatkozó számok még nem érhetőek el, viszont a 2015-ös eredménnyel számolva az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft. a hazai GDP durván 0,15 százalékát, míg az exportunknak kicsivel több, mint 2 százalékát adta.

Éppen ezért megkerestük a Külgazdasági és Külügyminisztériumot (KKM) azzal kapcsolatban, hogy folynak-e már a tárgyalások a PSA-csoport menedzsmentjével a szentgotthárdi üzem jövőjéről, illetve ha voltak már egyeztetések, azok milyen eredménnyel zárultak. Kérdéseinkre az alábbi választ kaptuk:

A folyamatos - az Opel/Vauxhall európai vezetéssel történő - egyeztetés mellett a Külgazdasági és Külügyminisztérium kezdeményezte a PSA-csoporttal, mint új tulajdonossal a kapcsolatfelvételt a további együttműködés áttekintése érdekében.


A KKM válaszában még csak kapcsolatfelvételről beszél, illetve nem említi, hogy a németekhez vagy a britekhez hasonlóan sikerült volna már bármilyen konkrétumban megállapodniuk a PSA vezetésével a magyarországi operáció jövőjét illetőn. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy ez a helyzet teljesen érthető az elmúlt hetek eseményeit figyelembe véve, hiszen a PSA-csoportnak első körben az Opel működése szempontjából meghatározó országokkal, Németországgal és Nagy-Britanniával kellett egyességre jutnia annak érdekében, hogy az üzlet megvalósulhasson. A következő hetekben és hónapokban pedig sor kerülhet a teljes gyártáson belül kisebb súllyal szereplő országok - köztük hazánk - illetékes döntéshozóival történő egyeztetésekre.

Magyarországnak ugyanakkor nagyon résen kell lennie, mert, ahogy fentebb már írtuk, közép- és hosszútávon lehetnek nagy vesztesei is az Opel eladásának.


Címlapkép forrása: MTI/Varga György

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk

F?rum
 
 
X
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
Prémium