Vannak, de nem működnek a gyorstöltők

Hámor Iván
2016. január 7. 08:05    
nyomtatás
 
Az elektromos autózás még szinte embrió állapotban van Magyarországon, de a közeljövőbeni jelentősége miatt már ma is fontos, hogyan működik a meglevő rendszer. Elektromos autókat több márka is kínál, bárki bemehet a szalonokba és kis szerencsével akár raktárról is hozzájuthat egyhez. Ha kéri, zöld színű rendszámmal veheti át, amivel használhatja a buszsávokat, ingyen parkolhat, feltéve, hogy használni is tudja az autóját. Az otthoni és a pl. munkahelyi lassú töltésen kívül ugyanis sok más lehetősége akkor sincs az innovációra fogékony, kellően környezettudatos felhasználónak, ha hajlandó kifizetni az elektromos autók ma még borsos felárát. Hiába vannak ugyanis kellő médiafigyelem mellett átadott gyorstöltők, azok használata finoman fogalmazva is nehézkes.


Elektromos - de akár tölthető, azaz plug-in hibrid - autóval járni ma még kevesek "kiváltsága", lehetősége, de az ő kedvüket is hamar el lehet rontani a töltőhálózat használhatatlanságával. Lassú töltőből, amivel órákba - akár 8-10-be is - beletelik "teletankolni" az autókat, ugyan ha nem is sok, de a jelenlegi elektromos autó penetrációhoz elegendő van és nem csak Budapesten, viszont ezek igénybevétele kevéssé életszerű az autók tényleges használata során. Az ilyen autók ugyanis pont azokban tulajdonságaikban jobbak a hagyományosoknál, amit a lassú töltés ellehetetlenít. Nevezetesen a rövid városi utak megtételére ideálisak, amikor a hideg belső égésű motorok még magasabb kibocsátást produkálnak, jobban is kopnak, míg az elektromos járművek helyi szinten semmit. Mivel télen a fűtés is jelentős energiamennyiséget igényel, így a hatótávolságuk jelentősen az elméleti maximum alatt marad, tehát sok esetben szükséges egy gyors - kb. 30 perces - töltés. Már ha van hol!
Budapesten és a közvetlen környezetében jelenleg hat teljesen nyilvános ilyen töltőpont létezik, melyek közül egyet sikerült használni az újév első napjaiban. Kettő sajnos kívül esett az elérhetőségi határon, bár azok is működőképesek voltak (Istenhegyi út, Liszt Ferenc Repülőtér parkolója).

Két elektromos gyorstöltő pont nagyon közel található egymáshoz, mindkettő az I. kerültben, de egyiket sem lehetett használni. A Várkert Bazár mélygarázsában levő műszakilag ugyan működőképes, de nem használható, míg a Vár másik oldalán a Lovas úti parkolóban levő csak előre kiváltott kártyával vehető igénybe.

Vannak, de nem működnek a gyorstöltők


Mivel akár teljesen elektromos autóval, de plug-in hibriddel még nagyobb valószínűséggel érkezhetnek vidéki, külföldi látogatók a városba, számukra a kártya előzetes igénylése se nem életszerű, se nem indokolt, amikor "elviekben" még ingyenes az utcai töltés. Budapesten dolgozó taxisoktól származó információk szerint ráadásul az ehhez a töltőhöz való kártyát sem kaphat minden igénylő. Ennek okáról a Portfolio megkérdezte a Budavári Önkormányzat illetékes osztályát, de a cikk megjelenéséig nem érkezett tőlük érdemi válasz, miként a Várkert Bazár mélygarázsában levő töltőről használhatatlanságának okáról sem adtak információt. Az is kiderült, hogy egyik felkeresett töltőoszlop sem rendelkezik pl. bankkártya olvasóval, ami a későbbiekben lehetővé tenné a fizetést.

A budai régió sokkal jobban ellátott gyorstöltővel, mint a pesti, a főváros nyugati oldalán levő 4. töltő Óbudán, a Graphisoft Parkban került felállításra. Sajnos ez sem működik - a taxisok elmondása szerint Nissan LEAF-fel sem -, pedig az üzemeltetőtől kapott információk szerint ezzel az autóval használható. De mi a helyzet a többi márka termékével?

Valamennyi elektromos energiát végül az Alkotmány u. és a Szemerey u. sarkán levő töltőből sikerült vételezni, ami még elektromos módban is elérhető távolságra volt a kísérletben részt vevő plug-in hibrid autóval. Ez a töltő az érintőképernyője segítségével könnyen kezelhető, lehet választani hagyományos és gyors töltés között, feltéve, ha más nem használja. Összesen háromféle szabvány kiszolgálására alkalmas, de valójában nem minden esetben lehet egyszerre két járművet tölteni vele. Az Alkotmány u.-i parkolási rend szerint a járdával párhuzamosan kell megállni a menetirány szerinti jobb oldalon, amikor is az autó orra a menetirány felé áll. Ezt egyébként jól látható felfestés is jelzi. Csakhogy a töltőoszlop a két hely választóvonalához kerül telepítésre, ahonnan nem ér el a töltőkábel minden autó csatlakozójához. Több modell esetében - pl. Nissan LEAF, Audi A3 e-tron, VW Golf GTE, stb. - a "hűtőrácsa", jelvénye rejti a csatlakozót, és ha két ilyen - de eltérő töltőszabványú - autó áll egymás mögé, hiába áll rendelkezésükre szabad kábel és csatlakozó, az előrébb állóig egyszerűen nem ér el a kábel. Ez a mindennapok során szó szerinti sorban állást is szokott okozni a helyszínen. Az is érdekes volt, hogy a töltés bármikor és bárki által egyetlen gombnyomással - képernyő érintéssel - megszakítható, ami tud kellemetlenséget okozni a magára hagyott autó használójának, amikor az általa elképzelt töltési idő végén visszatér járművéhez, és azt tapasztalja, hogy abba alig került elektromos áram.

Vannak, de nem működnek a gyorstöltők


Az elektromos autót, vagy plug-in hibridet használók dolgát tovább nehezíti, hogy az Alkotmány u. olyan környéken van, amit gyakran zárnak le delegációk közlekedésemiatt, és ilyenkor akár több napra is megtiltják ott a parkolást, ezáltal a töltő használatát is.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk

F?rum
 
 

Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Tematikus cikk

Legyen idén az Ön cége az Év Intelligens Vállalata! (x)

Ismét lehet nevezni a Mensa HungarIQa versenyére. 
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
Prémium