Üzlet

Felforgatná a besvédült magyar bútorpiacot a lengyel újonc

Portfolio
A lengyel gyártósorok ontják magukból a bútorokat, a harmadik legnagyobb európai gyártóvá téve az országot, és a negyedik legnagyobb exportőrré a világon. Mégis kevesen tudnának emblematikus lengyel márkát mondani a bútorkereskedelmi piacon. Ennek egyik oka, hogy a bútorok zömét beszállítóként öntik a piacra, amelyek különböző brandek logója alatt kerülnek a kirakatba. A héten azonban megnyílik Budapesten az egyik legnagyobb lengyel bútoráruház második üzlete, a tervezett 25-30-ból. De vajon sikerül-e átcsábítania a vásárlókat egy olyan országban, ahol hétvégi családi program a bútorbolti "korzózás"?
Bár a lengyel bútorokat már korábban is próbálták - és próbálják a mai napig - kisebb forgalmazók népszerűsíteni a piacon, a magyar vásárló jellemzően valamelyik nagy bútorláncot veszi célba, ha lecserélné konyhabútort, vagy új kanapét venne a TV elé. A kiskereskedelmi bútoreladás koncentráltságát a gazdasági mutatók sem hazudtolják meg: a 2015-ben elért 125 milliárdos forgalom durván 80 százalékát három szereplő - az Ikea, Jysk és a Kika - produkálta. Sőt, tavaly a nagyok bevétele tovább emelkedett.

Felforgatná a besvédült magyar bútorpiacot a lengyel újonc
A topcégek jelentősen növelni tudták bevételüket, és ugyan a Kika esetében még nem látszanak pontosan a tavalyi számok, mert a társaság tulajdonosai megváltoztatták az üzleti év fordulónapját, így jelen éves beszámoló tört évre, három havi időszakra vonatkozik csak: ez 6,4 milliárd. Ha azonban feltételezzük, hogy az üzleti év további részében is csak hasonló teljesítményt nyújtott a cég, az akkor is 25,6 milliárdos bevételt tenne ki, ami egyértelmű növekedés 2015-höz képest.

Ezen, a rendkívül koncentrált piacon szeretne labdába rúgni a lengyel Abra Meble, amely egyébként a Steinhoff International csoporthoz tartozik, ahogy a Kika is. Nem véletlen, hogy az eddigi két üzletük a Kika áruházain belül nyílt, az első Soroksáron, a második Budaörsön. Bár az üzletláncnak az anyaországban több mint 100 boltja működik, amivel az egyik legnagyobb piaci részesedéssel bíró bútorforgalmazó, az Ikea a lengyeleknél is a magyarországihoz hasonló piaci erőfölénnyel bír.

A válság padlóra tette a szektort A 2008-ban kitört válság a bútorok eladásait a többi kereskedelmi termékhez képest is jócskán lerántotta. A piac a 2007-es 164 milliárd forintnyiról, 2013-ra 98 milliárdosra zsugorodott, onnantól kezdett lábra állni a szektor. 2014-ben már 110 milliárdos volt az összforgalom, azóta pedig fokozatosan emelkedett: a KSH bútor árucsoportra vonatkozó kiskereskedelmi eladási adatai szerint a tavalyi forgalom már elérte a 141,5 milliárdot.

Azonban ahogy a Jysk példája is mutatja, intenzív expanzióval nem lehetetlen a magyar piacra betörni: a skandináv láncnak 2005-ben nyílt az első üzlete Magyarországon, ma pedig már 75 bolttal működnek. Igaz, 2013-ban vált először nyereségesség a cég magyar leányvállalata, vagyis eredményt csak hosszú évek befektetésével lehet elérni, amire csak egy megfelelően tőkeerős szereplő lehet képes, ami az Abra Meble mögött megvan.

Felforgatná a besvédült magyar bútorpiacot a lengyel újonc
2015-ös adatok alapján a lakberendezési piacon az Ikea, valamint az amerikai Wal Mart és Home Depot után a világon a negyedik, Európában pedig a második legnagyobb cég a dél-afrikai Steinhoff csoport. Jó hír lehet a lengyel lánc tulajdonosainak, hogy svéd versenytársuk csak a fiatalokat hozza igazán lázba. Legalábbis egy amerikai felmérés szerint a 25 és 35 év közötti korosztály vásárol előszeretettel a svéd bútorláncnál, az idősebbek már sokkal kevésbé vevők a "legóbútorokra". A magyar viszonyokat tükröző hasonló felmérés nem készült, de nem lennénk meglepve, ha itt teljesen más eredményeket mutatna. Azt nehéz megmondani, hogy a bútoripari konjunktúra meddig tart, annyi bizonyos, hogy a lengyel lánc egyelőre felfelé ívelő szakaszban szál be a magyar piacra.

A cikk megjelenését a Kika Lakberendezési Kft. támogatta.

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Itt a kormánydöntés az üzemanyagárak szabályozásáról
Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
waberers