szerző

Megtudtuk, mit tervez a Facebook Magyarországon és a szomszédban

2017. október 12. 14:14    
nyomtatás
 
A Facebook alig 13 év alatt több mint 2 milliárd aktív felhasználót gyűjtött, mostanában pedig eredeti profiljától egészen távol álló projektekbe is belevág, például saját napenergia-meghajtású, pilóta nélküli repülőgépet tesztel. Az amerikai céggel, amely több európai központtal - többek között Amsterdamban, Berlinben, Hamburgban, Londonban - rendelkezik, magyar újságírók ritkán léphetnek kapcsolatba. A techcég 5 éve nyílt varsói irodájában beszélgettünk Robert Bednarskival, a techvállalat közép-kelet-európai vezetőjével.

Kereskedés Facebook-részvényekkel a Portfolio Online Tőzsdén!

Júliusban írtunk arról, hogy milyen elképesztő ütemben növekszik a Facebook: nemcsak a felhasználók számát tekintve, hanem az árbevétel és a profit is gyorsan bővül (miközben az Európai Bizottság a GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) csoport árbevétel alapú megadóztatását tervezi).

A Facebook játékokkal, appokkal, üzenetküldővel és még számos funkcióval próbálja elérni, hogy bármit csinálnak az emberek az interneten, azt lehetőleg a Facebookon tegyék. Ezek mellett a cégnek az eredeti profiltól teljesen távol álló tervei is vannak, amelyek kapcsán az utóbbi néhány évben folyamatosan teszteli napenergia-meghajtású, pilóta nélküli repülőgépét.


Utóbbival internetet juttatna a világ azon pontjaira, ahol ezt egyelőre nélkülözniük kell az embereknek. "A Facebook már messze nemcsak egy közösségi oldal, de az, ahol most tartunk, még csak a kezdet" - mondta Robert Bednarski, a techcég közép-kelet-európai vezetője, aki a régió különféle országaiból érkezett újságírókat látott vendégül Varsóban az irodanyitás 5. évfordulója alkalmából. A cég azért épp Varsóba helyezte a közép-kelet-európai bázist, mert a régiós növekedés egyik motorját látják Lengyelországban, a fővárosban jelenlévő számos mulitcég és ügynökség miatt pedig kiváló helyszín arra, hogy a vállalat innen irányítsa régiós tevékenységeit. A varsói iroda munkatársai főleg azon dolgoznak, hogy a régióban működő vállalatok facebookos marketingtevékenységét ösztönözzék és fejlesszék.

Megtudtuk, mit tervez a Facebook Magyarországon és a szomszédban

Robert Bednarski (Forrás: Facebook)

Névjegy

Robert Bednarski 2015 áprilisától a Facebook közép-kelet-európai vezetője, ami mellett 2016 szeptemberétől betölti a lengyelországi Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) elnökhelyettesi pozícióját is. Korábban 2 évig a legnagyobb lengyel weboldal, az Onet.pl működtetésével foglalkozó Grupa Onet.pl S.A. elnök-vezérigazgatója volt. Üzleti tanulmányait a svájci IMD Business Schoolban végezte, ezt megelőzően pedig doktori fokozatot szerzett a Krakkói Közgazdasági Egyetemen.


Facebook-meghajtású lesz a következő ipari forradalom?


Bednarski azzal indította a beszélgetést, hogy a 4. ipari forradalom épp a küszöbön van, és ennek a motorja a mobiltechnológia, illetve a mesterséges intelligencia, a virtuális és a kiterjesztett valóság. Ezek szerinte minden korábbi technológiánál komolyabb hatást gyakorolnak az emberek életére és a társadalmak működésére, hiszen a valódi és a virtuális világ egyre erősebb összefonódását jelentik.

A régiós vezető úgy látja, hogy a mesterséges intelligencia sokak szemében még mindig egy futurisztikus és megfoghatatlan - egyben félelmetes - jelenség, pedig a Facebook mindennapi működésében is fontos szerepet játszanak az automatizáción és a gépi tanuláson alapuló megoldások.


A Facebook Mesterséges Intelligencia Kutatólaboratórium (Facebook Artificial Intelligence Research, FAIR) szakemberei folyamatosan fejlesztik a mesterséges intelligenciát, amely például összeválogatja a felhasználók számára az érdekes posztokat és ellátja azokat az összetett, és nagy adathalmaz feldolgozását igénylő feladatokat, amikre az emberek nem képesek. Ez egyébként nem csak a Facebooknál, hanem számos más online vállalatnál így van, és a jövőben ezek a megoldások gyökeres változásokat hoznak a mindennapokba, de ennek a tetőzésére valószínűleg még évtizedeket kell várnunk.

Megtudtuk, mit tervez a Facebook Magyarországon és a szomszédban

Bednarski és a régió különböző országaiból érkezett újságírók a varsói irodában

Meddig növelhető a felhasználók száma?


A Facebook közösségi oldalként indult, és sokan a mai napig főleg annak tekintik, nem is jogtalanul, hiszen a felület olyannyira népszerű, hogy 2017 júniusában az aktív felhasználók száma átlépte a mérföldkőnek számító 2 milliárd főt (aktív felhasználónak számít, aki az elmúlt 30 napban legalább egyszer belépett az oldalra). Kevesebb mint 5 évbe telt, hogy az 1 milliárdos felhasználószám megduplázódjon, de vajon meglesz 3 milliárd is? Bednarski lát még teret a felhasználók számának növelésére, hiszen vannak kevésbé telített piacok (ahol még az internetpenetráció is alacsony), illetve a platform maga is folyamatosan bővül, ami szintén lehetőséget ad a növekedésre.

Sokat várunk a videós tartalmak előretörésétől, már most is látszik, hogy ennek hatalmas jelentősége lesz a jövőben. A lengyelek ma napi 3,37 órát töltenek a mobiltelefonjuk használatával, ami néhány évvel ezelőtt még 2 óra alatt volt, és főleg a videók növekvő jelentőségének köszönhető ez a durva növekedés

- véli a varsói vezető, hozzátéve, hogy a statisztikák szerint a Facebooknak nemcsak Lengyelországban, hanem Magyarországon, Görögországban, Csehországban és Romániában is elkötelezett mobilos felhasználótábora van.

Megtudtuk, mit tervez a Facebook Magyarországon és a szomszédban


A jövőben további fontos cél a közösségi oldal felhasználásával kapcsolatban, hogy minél több vállalattal lépjenek kapcsolatba, ezért is kezdett a Facebook együttműködést a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezettel (OECD) és a Világbankkal. Nemrég arról készítettek közös felmérést, hogy a kis- és középvállalatok hogyan használjak a rendelkezésükre álló online eszközöket (webshop, online fizetés). A vállalatok nagy része például honlap helyett egyszerűen egy Facebook-oldalt hoz létre, illetve a hirdetési lehetőségeket is egyre többen igyekeznek kiaknázni. Jelenleg havonta több mint 5 millió cég hirdet a felületen, és ennek a 75%-a az Amerikai Egyesült Államokon kívüli cég, illetve a nagy brandek mellett a kis cégek is egyre aktívabbak.

Megtudtuk, mit tervez a Facebook Magyarországon és a szomszédban

Részlet a Facebook varsói irodájából

Meglepő csavarral nyomulnak a médiavállalatoknál


Mivel a hírfogyasztás jelentős része a Facebookon történik, a vezetőség számára fontos cél, hogy partner jellgű kapcsolatot építsenek a hírgyártó vállalatokkal.

A techvállalat az utóbbi hónapokban láthatóan igyekszik megnyerni (vagy visszanyerni) a médiacégek szimpátiáját: indított például egy frissítést, aminek köszönhetően a felhasználók egyértelműen átlátják, hogy mi az egyes hírjellegű tartalmak forrása, ugyanis megjelenik a posztoknál a médiacég logója. Ezt a frissítést is médiapiaci szereplőkkel folytatott egyeztetések hatására vezették be.


A fenti terv előfutára volt az Instant Articles szolgáltatás is, amelynél a médiatartalom teljesen beépül a Facebook felületére, így szupergyors a betöltési idő. Mégis kevés médiavállalatnak nyerte el a tetszését, hiszen visszatartja az olvasókat eredeti híroldaltól, és az ott megjelenő reklámoktól is, márpedig a hírgyártók épp ebből élnek.

A tapasztalatok szerint azonban a szolgáltatásnak előnyei is vannak: jelenleg 10 ezer hírgyártó cég használja, és a statisztikák alapján így legalább 20%-kal nagyobb forgalom generálható, mint például sima mobilwebes eléréssel

- mondta a beszélgetésen Bednarski.

Idei bejelentés, hogy a cég a közeljövőben egy új funkcióval próbálja meg "visszaadni" az olvasókat a kiadóknak: előfizetői hírszolgáltatás bevezetésén dolgozik, szintén az Instant Articles szolgáltatáson keresztül. Erről jelenleg néhány amerikai és európai kiadóval egyeztetnek, amelyeknek a végleges listáját a tesztfázis elindítása előtt teszik közzé.

Mi lesz az álhírekkel?


A hírfogyasztás kapcsán az álhírekről is szó esett: a Facebook abszolút felelősséget érez a probléma kezelésében, hivatalos álláspontja, hogy az álhírek alapvetően károsak a közösségekre, csökkentik a tájékozottság mértéket és az egymásba vetett bizalmat. Épp ezért az alábbi 3 módon igyekszik megoldani a problémát:
  • akadályozza az álhírekkel való nyerészkedést;
  • új termékek fejlesztésén dolgozik, amelyek visszafogják az álhírek terjedését;
  • segít a felhasználóknak felismerni a hamis híreket.

A Facebook idén tavasszal bejelentette, hogy fizetett pozíciót biztosít a felületet addig ingyen monitorozó szerkesztőknek, akik egyfajta tényellenőrzőként működnek. Ha ők hoaxnak jelölnek valamit, akkor a Facebook rendszere onnantól automatikusan hozzárendel egy azt cáfoló hírt (ez még csak az Egyesült Államokban érhető el). Augusztusban pedig újabb előrelépést jelentettek be az ügyben: ha egy oldalhoz kötődő tartalom többször kap álhír megjelölést, akkor az a szereplő nem tud tovább hirdetni a felületen. A cég tehát soha nem távolít el tartalmakat, de jelzi, hogy valami gyanús, illetve az egyensúly érdekében ellenvéleményeket is csatol. Bednarski hangsúlyozta, hogy az álhírek elleni harc a cég részéről még kezdeti fázisban van.


Címlapkép forrása: Facebook

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium