digitális bankolás mobil laptop
Bank

Kiderült, mit okozott a koronavírus: másfél évet ugrott a banki digitalizáció Magyarországon

Portfolio
A banki digitalizációs globális rangsorban a középmezőnyben helyezkedik el Magyarország Németországgal, Nagy-Britanniával együtt - fejtette ki Grzegorz Cimochowski, a Deloitte Digital Poland partnere Financial and Corporate IT 2020 online konferenciánk nyitóelőadásán. Ugyanakkor a magyar ügyfelek körében másfél évet ugrottunk a digitális komfortérzet tekintetében - mondta Drácz Dániel, a Deloitte Digital Magyarország managere. Konferenciánkról élőben tudósítunk ebben a cikkünkben.

Paradigmaváltást hozott a koronavírus a bankolásban

Kuhárszki András (OTP) kifejtette, nagyon sokan most először próbálták ki először a digitális szolgáltatásokat, de most először látják, hogy a digitális ügyfélkört képviselő ügyfelek része most először került többségbe.  Nagyon rövididő alatt nagyon gyors alkalmazkodás lesz a következő évek trendje. Az első online számlanyitás igénylés lassan 10 éve történt, 3 éve end-to-end digitális. Az ügyfelek igénye a digitális csatornák iránt nagyot megnőtt, az OTP is erre vette az irányt. Folyamatos megújulást terveznek az alkalmazásban, óriási erőforrások szükségesek ehhez, így lehet a jobbhoz, a fiatalabb generációhoz közelebb kerülni, minden fejlesztés ebbe az irányba fog mutatni. A banki szolgáltatások digitális tartalma, mélysége drámaian megnőtt, az új helyzetre reagálás idején nagyon jól működtek azok a mechanizmusok, amiken már régóta dolgoznak.

Kuhárszki András
OTP Bank, digitális banki fejlesztési igazgató
Az egyesült államokbeli McDaniel College, és a London Business School MBA programjának végzőse. Pályafutása során dolgozott autó- és olajiparban is, majd a McKinsey & Company tanácsadójaként. 2011
Tovább
Az egyesült államokbeli McDaniel College, és a London Business School MBA programjának végzőse. Pályafutása során dolgozott autó- és olajiparban is, majd a McKinsey & Company tanácsadójaként. 2011 Tovább

Strén Gábor, a Microsoft ügyféligazgatója arra hívta fel a figyelmet, az elmúlt két hónap kb. két évnyi fejlődést hozott digitalizációban a világon, ez a változás itt van, a szektor jól vizsgázott a kritikus időszakban és az új normalitás velünk marad. A Microsoft Teams aktív felhasználóinak száma 75 millióra nőtt, a professzionális munka nagyon erősen áttért a digitális területre. Ma már nem kérdés a digitális csatornák fontossága a bankoknál, ez prioritás, az IT felnőtt korba lépett. Az elmúlt hónapok egyik fontos tapasztalata, hogy a bankszektorban korábban alulértékelték az alkalmazottakat abban a tekintetben, a digitális eszközöket mennyire tudják használni: a várakozásnál sokkal jobban tudták kézbe venni ezeket. 

Strén Gábor
Microsoft Magyarország, ügyféligazgató, Pénzügyi szektor
Strén Gábor a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen szerezte diplomáját pénzügy területen. 2006-tól a Microsoft Magyarország üzleti megoldások szakmai területért felelt, és részt vett annak sikeres
Tovább
Strén Gábor a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen szerezte diplomáját pénzügy területen. 2006-tól a Microsoft Magyarország üzleti megoldások szakmai területért felelt, és részt vett annak sikeres Tovább

Árva András (K&H)  elmondta, járványhelyzet kezdete óta hihetetlenül megnőtt a digitális megoldások iránti kereslet, elsősorban a mobilbanki és netbanki felületeken nőtt a forgalom. A sárga csekkek befizetése megduplázódott, és nagyon nagy mértékben nőtt a mobilkártyák feltöltése a mobilbankban. A fióki forgalom jelentősen lecsökkent, 50-60 százalékkal esett vissza, az elmúlt két hétben viszont a COVID előtti időszak 80 százalékára emelkedett vissza, de az időpontfoglalások száma ötszöröződött. Az is látszik, hogy a mobilbanki fogyasztási hitelezést mostanra 10-ből 4 meglévő ügyfél választja, teljes egészében end-to-end online. A KH-nál az ügyfelek kétharmada a mobilbankot részesíti előnyben, ez lesz a következő évek iránya.  

Árva András
K&H Bank, lakossági szegmens marketing vezetője
1998-ben diplomázott a Külkereskedelmi Főiskolán, és ebben az évben szerezte meg a franciaországi Université Jules Verne de Picardie közgazdász diplomáját is. 1998-tól 2007-ig az Inter-Európa Bankban
Tovább
1998-ben diplomázott a Külkereskedelmi Főiskolán, és ebben az évben szerezte meg a franciaországi Université Jules Verne de Picardie közgazdász diplomáját is. 1998-tól 2007-ig az Inter-Európa Bankban Tovább

Pereczes János (MKB) elmondta,  az MKB Banknál a digitális aktivitás növekedése 20-30 százalék volt, és nem feltétlenül ugyanazok az ügyfelek lépnek be többször a netbankba, mobilbankba, akik eddig is aktívak voltak, hanem új generációk, eddig nem digitális ügyfélszegmensek is megjelentek ezeken a felületeken. Nem térünk vissza a régi normalitáshoz, az aktivitás csökkent a kijárási korlátozások feloldásával a digitális csatornákon, de akik rászoktak ezekre, azok egy része ott is maradt. Az MKB a járvány időszakban egy videóbankot indított el, ezzel a banki ügyintézők is tudták folytatni a kiszolgálást, dolgoznak azon, mire lehet felhasználni a platformot (például számlanyitásra, befektetési tanácsadásra). Digitális időpontfoglaló rendszert is bevezettek, mind a két megoldást hosszabb időre tervezik, de vannak még csőben fejlesztéseik, amelyeket hamarosan be fognak vezeti.

Pereczes János
MKB Bank, ügyvezető igazgató, Digitális üzletfejlesztés
 Tovább

Fáykiss Péter (MNB) is azt látja, hogy jelentős digitális ugrás van a szektorban, az MNB visszarendeződést vár később, de át lett törve az a fal, hogy egyes ügyfelek nem mertek hozzányúlni a számítógéphez, ha bankolásról volt szól. Ez egy paradigmaváltás bizonyos ügyfeleknél, ez az igazán nagy pozitív impaktja a járványhelyzetnek. A COVID-alatt rengeteg megkeresést kapott az Innovation Hub, sok videóchates találkozót tartottak, az elmúlt két évben 70 megkeresésük volt, a trend növekvő, a piac jól fogadta, van rá igény. Idén áprilisban megjelent az MNB fintech digitalizációs jelentése, a párbeszéd elindult a fintech szektor szereplői között. A termék, ügyfél oldalán átlag alatt teljesít a bankszektor, a számlanyitás és a személyi kölcsön sok helyen elérhető, de sok az olyan termék még, ami nem ment át a digitális csatornára. Ilyen például a számlazárás vagy a kkv-termékek, az MNB ezt is szeretné ösztönözni. A mögöttes infrastruktúrát tekintve hatalmas lépést tett a szektor az azonnali fizetés bevezetésével. 

Fáykiss Péter
Magyar Nemzeti Bank, igazgató
2009-ben végzett a Budapesti Corvinus Egyetemen. Az egyetemi évek alatt 2007-2008 között dolgozott az IFUA Horváth & Partners nemzetközi tanácsadó cég pénzügyi intézményekkel foglalkozó területén,
Tovább
2009-ben végzett a Budapesti Corvinus Egyetemen. Az egyetemi évek alatt 2007-2008 között dolgozott az IFUA Horváth & Partners nemzetközi tanácsadó cég pénzügyi intézményekkel foglalkozó területén, Tovább

Mesterséges intelligencia a bankoknál

Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója panelfelvezető előadásában a mesterséges intelligencia banki területen betöltött fontosságáról beszélt. Ez gyakorlatilag az adatvagyon kiaknázását segíti a GDPR szabályok betartása mellett. Az AI három képesség: gépi tanulás, a természetes nyelv felismerése, kognitív számítástechnika. Három olyan képesség, mellyel a bankok a belső működésüket és az ügyféléményt is támogathatják. Az AI a McKinsey korábbi tanulmánya szerint évi 2-300 milliárd dollárnyi értéket teremt a szektorban.

Mattheisen Christopher
Microsoft Magyarország, ügyvezető igazgató
Christopher Mattheisen 2019. március 4-től tölti be a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatói pozícióját. Az elmúlt több mint két évtizedben Christopher Mattheisen a telekommunikációs és informatik
Tovább
Christopher Mattheisen 2019. március 4-től tölti be a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatói pozícióját. Az elmúlt több mint két évtizedben Christopher Mattheisen a telekommunikációs és informatik Tovább

Az adat korszakába lépnek a bankok

Az adat korszakába léptünk, a globális adatmennyiség ötszörösére nő a következő 3 évben, ugyanakkor most a bankok termékei még nincsenek ott, ahol az ügyfelek igényei szeretnék, az ügyfélvisszajelzések a negatív tartományban több csoportba sorolhatók. A banki ügyfelek harmada úgy érzi, a bankja nem ismeri őt, csak megőrzi a pénzüket, a távozó csoportba tartozók pedig a fintechek felé nyitnak.  A Revolut, Transferwise, a PSD2 és az N26 gyorsabb transzformációt hozott. A siker kulcsa, hogy az informatikai rendszerek és az értékesítők között egy réteget kell építeni. Mitől lehet egy bank sikeresebb a negyedik ipari forradalomban: személyre szabott, könnyen érthető, átlátható termékek. 

Mátrai Géza
Salesforce, nagyvállalati értékesítési vezető
Mátrai Géza 15 éves múlttal rendelkezik a nemzetközi high-tech szektorban. Öt évet töltött a magyarországi startup szegmensben, mint az egyik első hazai cloud cég egyik tulajdonosa és értékesítési vez
Tovább
Mátrai Géza 15 éves múlttal rendelkezik a nemzetközi high-tech szektorban. Öt évet töltött a magyarországi startup szegmensben, mint az egyik első hazai cloud cég egyik tulajdonosa és értékesítési vez Tovább

Agilis transzformáció a bankoknál

Az agilitás a problémák csak egy részt oldja meg, a helyes módszertanokról tudni kell választani. Vannak olyan problémák, amelyekre a waterfall és a lean módszertan jelentik a megoldást Ugyanakkor azok a vállalatok, amelyek sikeresen tudták skálázni az agilitást, ott a rutintevékenységek aránya csökkent a munkavégzésben, és az innovatív munkavégzés aránya nőtt – fejtette ki Kovach Anton a Financial and Corporate IT 2020 konferenciánkon tartott előadásában. A témában a szakemberrel készített interjúnkat itt olvashatja:

Kovach Anton
ShiwaForce.com, vezérigazgató
Kovach Anton a ShiwaForce.com Zrt. vezérigazgatója, 23 éves vezetői tapasztalattal. Az online tartalomkezelő piacon elért szakmai sikerek, a lean módszertan eszközeivel - Scrum, Kanban, Lean Startup -
Tovább
Kovach Anton a ShiwaForce.com Zrt. vezérigazgatója, 23 éves vezetői tapasztalattal. Az online tartalomkezelő piacon elért szakmai sikerek, a lean módszertan eszközeivel - Scrum, Kanban, Lean Startup - Tovább

Kiderült, mit okozott a koronavírus: másfél évet ugrott a banki digitalizáció Magyarországon

A COVID-19 járvány több trendet is elindított, mint például a távoli munkavégzés és tanulás trendjét, és a digitalizációt is gyorsító pályára tette. A krízis a banki ügyfelek oldalán lebontotta a digitalizáció korlátjait.

A Deloitte 2018-as felmérésben a régióban még a megkérdezettek 55 százaléka csak bankfiókban bankolt, 25 százalékuk használt több csatornát, és csupán 20 százalékuk használta főleg a digitális csatornákat. 2020-ban Magyarországon már csak 19 százalék volt a fióki ügyfelek, 46 az omnichannel ügyfelek, és 36 százalék a digitális ügyfelek aránya. Itthon a COVID előtti arányhoz képest 6 százalékkal nőtt azon ügyfelek aránya, akik banki terméket kizárólag online vesznek igénybe a jövőben.

A Deloitte globális Digital Maturity 2020 kutatásának első, előzetes eredményei szerint Magyarország világviszonylatban a banki digitalizáció szempontjából a középmezőnybe tartozik például Németországgal, Nagy-Britanniával együtt. A piaci nyomás – melyet az ügyfelek igénye és az új szereplők, támadók fejtenek ki a bankokra - Magyarországon mérsékeltnek számít világviszonylatban.

A Deloitte által a banki ügyfelekről májusban készített magyarországi felmérés szerint a járvány előtthöz képest minden harmadik válaszadónak csökkent a jövedelme, a közepes jövedelmű ügyfelek fogták vissza leginkább a költéseiket. A válaszadók 45 százalékának a jövedelme jobban csökkent, mint a kiadásai, 32 százaléknak nem változott a korábbi helyzete.

A járványhelyzet öngondoskodásra sarkallta az ügyfeleket, minden ötödik ügyfél növeli a megtakarításait, hogy „válságállóbb” legyen a pénzügyi helyzete. Az életbiztosítások, magánegészségügyi biztosítások, egészségpénztár tekintetében nem volt áttörés.

A banki tranzakciók széles körét vizsgálták, a digitális komfortérzet az ügyfelek 24 százalékánál nőtt, és 26 százalékánál jelentősen nőtt a járvány során.

Ez akkora ugrásnak számít a digitalizáció tekintetében, mint ami „békeidőkben” másfél év alatt megy végbe.

2018 óta két és félszeresére ugrott a csak digitális csatornákon aktív ügyfelek száma, 20 százalékra nőtt, csak netbankot 12, mobilbankot 4 százalék használ. A mindenféle csatornát (omnichannel) használók aránya 46 százalékra nőtt 25-ről, és ma már a 2018-as 55 százalékhoz képest csupán 19 százalék a csak fiókokban bankolók aránya.

Cimochowski Grzegorz
Deloitte Digital Poland, Partner, Strategy & Operations
Partner, Vice President of the Management Board of Deloitte, Financial Services Industry Leader in Poland and Strategic Advisory Leader in Central Europe. He has more than twenty years of experience a
Tovább
Partner, Vice President of the Management Board of Deloitte, Financial Services Industry Leader in Poland and Strategic Advisory Leader in Central Europe. He has more than twenty years of experience a Tovább
Drácz Dániel
Deloitte Digital Magyarország, Manager
Dániel a Deloitte Magyarország digitális üzletágának szenior tanácsadója. Tapasztalattal rendelkezik a hagyományos banki területeken, mint például az értékesítési hatékonyság növelése, vagy a CRM rend
Tovább
Dániel a Deloitte Magyarország digitális üzletágának szenior tanácsadója. Tapasztalattal rendelkezik a hagyományos banki területeken, mint például az értékesítési hatékonyság növelése, vagy a CRM rend Tovább
bull
Tőzsde
tőzsde, dollár, árfolyam
Rakpart_2_Nagy_Tamas_foto
koronavírus maszk
usa_zaszlo_2
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
2020. szeptember 3.
Financial and Corporate IT 2020
2020. szeptember 9.
Sustainable World 2020
2020. szeptember 10.
Property Market RELOADED 2020
2020. szeptember 10.
Lakás Konferencia 2020
citigroup_shutter