Helyzet van, ülésezik az Energia-veszélyhelyzeti Operatív törzs - Mi lesz az üzemanyagokkal?

Portfolio
Újra ülésezik az Energia-veszélyhelyzeti Operatív törzs, olvasható Szentkirályi Alexandra Facebook-bejegyzésében. Az elmúlt hetekben üzemanyaghiányos helyzet alakult ki hazánkban, ami részben a Mol Dunai Finomítójában zajló karbantartási munkáknak és az ebből következő kapacitáskiesésnek köszönhető, de az üzemanyagárstop miatt kiszoruló import is eredője az ellátásbiztonság megremegésének.

A Facebookon fejtette ki egyebek mellett Szentkirályi Alexandra, hogy "a belföldi ellátás biztonsága és megfizethetősége továbbra is kulcskérdés", ennek apropóján összeült az Energia-veszélyhelyzeti Operatív törzs, amit a Miniszterelnökséget vezető miniszter, Gulyás Gergely vezet.

Az üzemanyagárstop a szeptemberi döntés értelmében december végéig velünk marad, vélhetően ezzel az intézkedéssel kapcsolatban ülhetnek össze a döntéshozók, látva azt, hogy az elmúlt napokban egyre feszültebb lett a helyzet az üzemanyagok piacán.

Mivel az üzemanyagárstop kezdetektől fogva nehezen fenntarthatónak, illetve a piaci viszonyokat erősen torzítónak bizonyult, ezért a kormány az elmúlt hónapokban a mennyiségi szabályozások mellett több körben átdolgozta a stopot, egymás után vonva ki az árstop hatálya alól a fogyasztók egyre nagyobb részét. A kormány még tavaly november 15-én rendelte el a 480 forintos hatósági árat, amit több lépcsőben, az év utolsó napjáig meghosszabbított. Időközben szűkítette a kedvezményes áron vásárlók körét, kirekesztve többek között a nehézgépjárműveket, a külföldi kisteherautókat, a külföldi rendszámú személyautókat, illetve a céges autókat is. A következő mennyiségi szabályozások és körszűkítések voltak mostanában:

  • Március elején egyre hangosabbak lettek a hangok a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének irányából, amik az ellátási lánc zavaraira hívták fel a figyelmet, erre a kormány reagált is, egy kormányinfón ugyanis ismertették  a kormány lépéseit, melyek az üzemanyagpiacot voltak hivatottak érinteni azzal a céllal, hogy fennmaradjon a benzinárstop és az ellátás biztonsága. Egyéb intézkedések mellett első ízben szűkítették a 480 forintos rögzített benzinárra jogosultak körét, egész pontosan a 7,5 tonna feletti magyar gépjárművek és a 3,5 tonna feletti külföldi járművek is csak a nagy nyomású oszlopoknál tankolhattak ezt követően, piaci áron.
  • Aztán május végén jött a bejelentés, hogy Magyarország eltérő üzemanyagárakat szab meg a külföldi rendszámmal, illetve a magyar rendszámmal rendelkező járműveknek. A magyar rendszámú gépjárművek, köztük a magyar okmányokkal rendelkező traktorok és mezőgazdasági gépek a piaci áraknál (akkor) 60-70 százalékkal alacsonyabb hatósági árakon tankolhattak. Ezzel szemben az összes, külföldi rendszámmal rendelkező gépjármű elvesztette jogosultságát a csökkentett árú üzemanyagra. Ezzel a döntéssel kapcsolatban egyébként eljárást indított Magyarország ellen az Európai Bizottság: felszólították a magyar hatóságokat, hogy tartsák be az áruk és szolgáltatások – köztük a közlekedési szolgáltatások – szabad mozgására, a letelepedés szabadságára, a polgárok és a munkavállalók szabad mozgására, a megkülönböztetésmentesség elvére, valamint az egységes piac átláthatóságáról szóló irányelv szerinti értesítési szabályokra vonatkozó uniós jogi rendelkezéseket.
  • Július végén újabb korlátozás jött, a 480 forintos árat ezt követően csak a magántulajdonú gépjárművekre, taxikra és mezőgazdasági erőgépekre tartották fent. A szigorítás előzményeként a Molnál bejelentették a százhalombattai finomító karbantartás miatti leállítását, amivel nehezebb helyzetbe került a benzinellátás az országban – Gulyás megfogalmazása szerint az ellátás két útja az import és a stratégiai készletek elővétele lehet, utóbbi csak egy bizonyos mértékig lehetséges, az importból való fedezés pedig nem volt opció, mert a külföldi cégeknek ezen a hazai rögzített áron nem érte meg Magyarországra exportálni. A kormány ezért úgy döntött, hogy a készletek egy részének felszabadítása mellett a 480 forintos árat csak a magántulajdonú gépjárművekre, taxikra, mezőgazdasági erőgépekre tartják fent, ezzel tulajdonképpen kizárták a céges autókat - nem sokkal később kormányközeli forrásokból úgy értesültünk, hogy a személygépkocsik mintegy 20 százaléka lehet céges üzemben tartású autó, ez mintegy 800 ezer autót jelenthet.
  • Október 1-jétől ismét kell készletezési díjat fizetniük az üzemanyag-kereskedőknek a hatósági áras benzin és dízel után. A díj mértéke július elseje óta a benzin esetén 1990 forint, a dízelnél pedig 1864 forint literenként, a díjfizetési kötelezettségről lehetett már előre tudni, hogy növelő tényezőként fog megjelenni a nem hatósági áras üzemanyagok árában annak dacára, hogy a friss változás közvetlenül nem ezeket érinti.
  • November 18-tól, ismét korlátozta a tankolást az összes hazai töltőállomásán a Mol, a gyorstöltő oszlopokon a tankolási limit 100 liter/tranzakció lett, fontos kiemelni, hogy ezek a korlátozások csak a Mol benzinkútjaira érvényesek, más hálózatok ennél (akár jóval) alacsonyabb limiteket is bevezethetnek a hatósági áras termékekre. A gyorstöltő oszlopoknál, más nevén a nagynyomású kútoszlopoknál a magyar rendszámú, 3,5–7,5 tonna össztömegű, valamint a mezőgazdasági erőgépek tankolhattak eddig limit nélkül hatósági áron, a mostani rendelkezés tehát ezeket a járműveket érinti. Korábban már élt 200 literes tankolási korlátozás ezeknél a járműveknél is, március végén azonban ezt eltörölték.

Címlapkép: Getty Images

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF