A szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátás januárban az előző hónaphoz viszonyítva 0,6%-kal nőtt. Az egy évvel korábbi időszakhoz képest a szektor teljesítménye (munkanaphatással igazítva) 5%-ot emelkedett.
Európai szinten is komoly folyamatokat indíthat el az Audi-dolgozók januári sztrájkja, a régió több autógyárában is a magyar dolgozók által kiharcolt 18%-os béremelést tekintik példának. Ez pedig rávilágít arra is, hogy kezd megdőlni Kelet-Európa eddigi gazdasági modellje, ami az olcsó és bőséges munkaerőre épült. Most még a munkások vannak jó alkupozícióban, de a megnövekedett bérigények később visszaüthetnek az új beruházásokért folyó versenyben.
"Most megint borongós időszak jön a világgazdaságban, ahogy a tőzsdén is", ami alól idén még valamennyire ki tudja vonni magát a magyar gazdaság, részben a gyors béremelések élénkítő hatása miatt, de a túl gyors béremelés egyúttal "rendkívül veszélyes dolog" a gazdaság versenyképessége szempontjából - hangsúlyozta a Portfolio-nak adott interjúban Sinkó Ottó. A Videoton Holding Zrt. társ-vezérigazgatója kijelentette: "nem kéne már erőltetni a nagy béremelést, más szelek fújnak", amit a Videoton kibír, de szerinte sokan lesznek, akik nem tudják ezt átvészelni. Sinkó azt mondta, hogy habár nekik is komoly probléma a munkaerőhiány, nem fogják alkalmazni a 3 éves munkaidő-keretet, mert "az már nem az éven belüli szezonalitásra, hanem a globális konjunktúrahatások kezelésére szolgálna, ezt pedig nem méltányos a dolgozókra tolni". Emellett kijelentette: "a hazai munkaadóknak van egy közös érdekük, nem szabad a munkaerőbázist feleslegesen irritálni, mert ezzel a kivándorlás irányába toljuk őket".
Az Audi szakszervezetének kialakulásáról, megerősödéséről, működéséről és a sztrájk kialakulásáról, majd a megállapodásról árult el részleteket Németh Sándor és Csalogány György, az Audi Hungária Független Szakszervezet két vezetője a 24.hu-nak nyilatkozva.
Évtizedek óta nem látott sztrájk zajlott le a múlt héten Magyarországon az Audi győri gyárában, ami a szakszervezetek történelmi sikereként tekinthető. Vannak, akik viszont a magyar gazdaság kilátásait féltik a sztrájk miatt. Valóban kell félni a munkaadóknak a szakszervezetek erejétől Magyarországon? Tömegesen harcolhatnak ki hatalmas béremelést? Más gyárakat is elérhet egy sztrájkhullám? Tényleg túl keveset fizetnek Magyarországon a multik?
Több mint tízezer autó nem készült el az Audi ingolstadti gyárában a győri sztrájk miatt - erről a német konszern kommunikációs vezetője tájékoztatta a Világgazdaságot.
Az Audi-sztrájk eredményessége azt mutatja, hogy munkavállalók alkupozíciójában valami megváltozott. Nem csak a munkaerőhiány miatt lehetett sikeres a munkabeszüntetés, hanem mert kiderült, a győri Audi szerepe az európai termelési láncban óriási. Összegeztük a tapasztalatokat.
Szerdán véget ért az Audi-sztrájk, amelynek eredményeként a dolgozóknak sikerült kiharcolniuk számos egyéb követelésük mellett a 18%-os, de minimum 75 ezer forintos béremelést. A megállapodás új helyzetet teremtett számos beszállítónál, ahol a korábbi béremelésnek csak addig örültek a dolgozók, amíg nem tudták, hogy milyen alkut kötöttek az Audinál - írja a Kisalföld.
Az egyhetes győri Audi-sztrájkkal nemzetközivé vált a szakszervezeti mozgalom - mondja Dávid Ferenc közgazdász. Szerinte a sztrájk egyik legfontosabb tanulsága, hogy az európai sztrájkkultúra elérkezett Győrbe, amiben nagy szerepet játszik az egyik legnagyobb német szakszervezet segítsége is.
Az elmúlt közel két hét az Audi győri gyárában zajló bértárgyalásokról és sztrájkról szólt, de nemcsak idehaza. A hazai versenyszféra eddigi legnagyobb sztrájkja külföldön is hullámokat vetett, más VW-gyárak is kénytelenek voltak leállni. Most képeken mutatjuk meg az elmúlt néhány nap eseményét.
Az egyhetesre meghirdetett maratoni sztrájk utolsó napján, azaz szerda délután, megszületett a bérmegállapodás az Audi Hungária és az Audi Hungária Független Szakszervezet között - erősítette meg a korábbi értesüléseket a Portfolio-nak Szimacsek Tibor szakszervezeti vezető. Ezzel a sztrájk véget ért, ma 20 órától helyreáll a termelés a győri gyár teljes területén.
Maratoni tárgyalássorozat után, az egyhetes sztrájk utolsó napján állapodott meg a győri Audi-gyár vezetése és a szakszervezeti tárgyalódelegáció. Csalogány György, az AHFSZ elnökhelyettese a Népszavának felvillantotta, hogy hogyan is élték meg az elmúlt napokat.
Ma délután megszületett a megállapodás az Audi Hungária és az Audi Hungária Független Szakszervezet között - erősítette meg a korábbi értesüléseket a Portfolio-nak Szimacsek Tibor szakszervezeti vezető. Ezzel a sztrájk véget ért, ma 20 órától teljesen helyreáll a termelés.
Maratoni tárgyalást tartottak kedden is a felek az Audi Hungáriánál az idei béremelésről. Kedden azonban nem született megállapodás, a tárgyalások jelenleg is zajlanak. Most megmutatjuk, hogy mit ajánlott legutóbb a cégvezetés.
A hivatalos adatok szerint a járműiparban olyan nagy a magyar autógyárak előnye egész Európában, ami egyáltalán nem magyarázza a hazai dolgozók alacsonyabb béreit. Sőt ez alapján valójában a magyarok kereshetnének a legjobban. Az adatokra adódik egy másik magyarázat is, ám nem biztos, hogy ez sokat erősít az Audi érvein.
Mivel a győri Audinál továbbra is sztrájkolnak, nem tudják újraindítani az autógyártást az Audi központi üzemében, Ingolstadtban, pénteken is állnak majd a szerelősorok.
Cikkünk folyamatosan frissül.
Washington döntése kellett hozzá.
Figyelembe vették Kijev igényeit Washingtonban.
Már a 15. egymást követő negyedévben volt nyereséges a legnagyobb német bank.
A Citadealla Alap portfóliómenedzsere a Checklsit vendége volt.
Kell-e aggódnunk az amerikai árindex növekedése miatt?
A megújulós erőművi projektek másodlagos piacát pörgetheti fel az energiahivatal transzparenciája.