kkv

Nagy Márton: nincs megállás a hitelpiacon, állami segítséget kapnak idén is a vállalkozások

Nagy Márton: nincs megállás a hitelpiacon, állami segítséget kapnak idén is a vállalkozások

Tavaly már tízből nyolc új kkv-hitel és a teljes kkv-hitelállomány fele mögé állt oda a Garantiqa kezességvállalással, idén csökkentett díj mellett tudják igénybe venni ezt a segítséget a vállalkozások. A Nemzetgazdasági Minisztérium mai, a Garantiqa és a Start Garancia eredményeit bemutató sajtótájékoztatóján Nagy Márton miniszter hangsúlyozta: a garanciaintézmények nélkül rengeteg vállalkozás nem jutna hitelhez, ezért nemcsak a gazdasági visszaesés mérséklésében voltak aktívak, hanem a hitelpiac élénkítésében is fontos szerepük lesz.

Lépéskényszerben a hazai lízingszektor: a digitalizáció lehet a megoldás

Lépéskényszerben a hazai lízingszektor: a digitalizáció lehet a megoldás

Két évvel ezelőtt egyesült a hazai piac négy meghatározó lízingcége, amelyek azóta Euroleasing néven folytatják közösen a működésüket. A tavalyi évben a vállalat abszolút piacvezető pozíciót ért el az alig-alig növekvő lízingpiacon. 2023 összességében nem volt könnyű éve a szektornak, hiszen a meghatározó szegmensek, így a személygépjárművek, az egyéb termelőeszközök és a mezőgazdasági gépek forgalma is visszaesett. Lényeges ugyanakkor, hogy a kamatszintek folyamatosan csökkennek, amely jó alapot adhat az idei növekedésnek. Szintén előre hajtja a piacot, hogy a hazai lízingszereplők lépéskényszerbe kerültek, egyrészt, mert a digitális megoldásokban a környező országok némelyike előrébb tart, mint Magyarország, emellett a nagy nemzetközi cégek is az ajtón kopogtatnak. Az Euroleasing ezért olyan digitális megoldásokkal készül, amelyekkel alkalmazkodik a változó ügyféligényekhez, ugyanakkor alakítja is azokat – néhány éven belül már akár futár is házhoz szállíthatja az online megrendelt autót.  A Portfolio Vály Judit vezérigazgatót kérdezte a szektor tavalyi eredményeiről, az autópiac változásairól, és a vállalat digitális fejlesztéseiről.

Új stratégia alapján építenék újra a magyar bor nemzetközi hírnevét

Új stratégia alapján építenék újra a magyar bor nemzetközi hírnevét

2022 nyarán nevezték ki nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztosnak Rókusfalvy Pál borászt, kommunikációs szakembert, korábbi rádiós és televíziós műsorvezetőt. A hazai borágazat ismerői szerint a feladat könnyűnek semmiképp sem nevezhető: az elmúlt évtizedekben több próbálkozással találkozhattunk már, stratégiák születtek és tűntek el szinte nyomtalanul, miközben sokszor még borrégiókon belül sincs egységes marketing, a pincészetek jóval kisebb kérdésekben sem jutnak egységes álláspontra.

Így lehet az épületgépészeti kivitelezés idejét a negyedére csökkenteni

Így lehet az épületgépészeti kivitelezés idejét a negyedére csökkenteni

Az elkövetkezendő néhány év rendkívül nehéz lesz az építőipar számára, csak azok a cégek lesznek versenyképesek, amelyek innoválnak, új technológiákat vezetnek be és növelik a hatékonyságukat. A GLT Delta Kft. is erre az útra lépett, 3D szkenneléssel gyakorlatilag hiba- és anyagveszteség nélkül tudnak előreszerelt gépészeti rendszereket gyártani, amelyek helyszíni beüzemelése negyedannyi időt vesz igénybe, mint azt hagyományos eljárással megépíteni. A magyar piac lassulását ellensúlyozni lehetne a külföldi megjelenéssel, de a magyar cégek nem elég versenyképesek a külpiacokon, ráadásul a főbb célországok, mint Németország vagy Ausztria építőipara is nehéz helyzetben van. A hazai szakképzés alig-alig tudja lekövetni a technológiai fejlődés iramát, és bár a felsőoktatás képzett mérnököket, építészeket képez, a frissdiplomások soft skill-jein sokat kellene még fejleszteni. A fenntarthatósági szempontok egyelőre kevés szerepet kapnak egy-egy tender pályázati elbírálásában, de ez hamarosan gyökeresen változhat. A Portfolio Cserkúthy Andrást, a GLT Delta Kft. ügyvezető igazgatóját kérdezte a hazai és európai építőipar helyzetéről, innovációs készségeiről, versenyképességről és a várható piactisztulás gazdasági és társadalmi következményeiről.

Continental: nagy nyomás alatt az autóipari beszállítók, csak így maradhat fent a magyar húzóágazat

Continental: nagy nyomás alatt az autóipari beszállítók, csak így maradhat fent a magyar húzóágazat

A globális autóipari trendek egyre erősebb nyomás alatt tartják a beszállítókat, az elektrifikáció, az autonóm közlekedés és a szoftver által meghatározott autók térnyerése miatt lépéskényszerbe került a szektor, a belsőégésű motorokhoz gyártott alkatrészek iránti kereslet csökkenőben van, a fejlesztési ciklusok tempója is jelentősen felgyorsult. A kínai márkák erősödésével ráadásul új versenytársak is megjelentek: a távol-keleti gyártók elsősorban saját beszállítóikkal dolgoznak, ezért külön kihívást, de egyben nagy lehetőségeket is hordoz a partnerségek kialakítása. A technológiai függetlenséget és a globális ellátási láncok rövidítését célzó európai törekvésekből a kelet-közép európai régió országai, így Magyarország is profitálhat, azonban a munkaerőhiány rontja a térség versenyképességét. A külföldi vendégmunkások foglalkoztatása egyre hangosabb társadalmi vitát szül, azonban úgy tűnik, hogy nélkülözhetetlen a szektor hosszútávú fennmaradása érdekében. A Portfolio Business Podcast legújabb adásában Keszte Róberttel, a Continental országigazgatójával a drasztikusan megváltozott autóipari trendekről, a beszállítói szektor előtt álló kihívásokról, és vállalat magyarországi terveiről beszéltünk.

Kimerítették a cégek a Baross Gábor Hitelprogram keretét, leálltak a befogadások

Kimerítették a cégek a Baross Gábor Hitelprogram keretét, leálltak a befogadások

Egy hónap leforgása alatt annyi kérelem érkezett be a magyar vállalatoktól az EXIM-hez, amely kimerítette a 200 milliárd forint többletforrással megnövelt Baross Gábor Hitelprogram keretét – közölte a bank. Összesen 150 darab hitelkérelmet nyújtottak be beruházási célra, a hitelkérelmek befogadása szünetel, a már beérkezett igénylések elbírálása pedig folyamatban van.

Új megoldással számolnák fel a vállalkozások digitalizációs lemaradását

Új megoldással számolnák fel a vállalkozások digitalizációs lemaradását

A hazai kkv szektor digitális fejletlensége visszatérő toposz, ha a termelékenység, hatékonyság és általában a versenyképesség hiányának okait elemzik, ugyanakkor hiába mutatnak rá erre évről évre a felmérések, a problémára megoldására nehéz egy követhető, minden vállalkozó számára érvényes kiutat megfogalmazni. Ugyanakkor a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) létrehozott egy olyan platformot, a VOSZPortot, amely egyedi és külső fejlesztések integrálásával irányt mutat a digitális átállás lehetőségei között, azokat személyre szabottan és díjmentesen ajánlja a regisztrált cégek számára, amelyek sok esetben éppen a bőség zavara miatt nem tudják, hogy milyen digitális eszköz alkalmazásával tegyék hatékonyabbá működésüket.

Magyar kkv-k is kaphatnak hitelt az Európai Beruházási Bank és a Deutsche Leasing új projektjében

Magyar kkv-k is kaphatnak hitelt az Európai Beruházási Bank és a Deutsche Leasing új projektjében

Az Európai Beruházási Bank (EIB) és a Deutsche Leasing megállapodást írt alá pénteken egy olyan hitelcsomag első, 50 millió eurós (mintegy 19 milliárd forint) részletéről, amely németországi, bulgáriai, magyarországi és más uniós tagországok kis- és középvállalkozásainak (kkv-k), valamint közepes piaci tőkeértékű vállalatainak zöld átállást segítő lízingjeit támogatja.

Bizalmi vagyonkezelési konstrukciók utóélete – avagy kedves vállalkozók, ne dőljünk hátra!

Bizalmi vagyonkezelési konstrukciók utóélete – avagy kedves vállalkozók, ne dőljünk hátra!

A 2023-as év a magyar vállalkozástulajdonos családok életében a bizalmi vagyonkezelési konstrukcióról szólt. Ugyanis a jogalkotó egy régi lehetőséget szüntetett meg, amely korábban sok visszaélésre adott alkalmat. A változástól való félelem viszont sokakat azonnali lépésre késztetett, ami számos jogi kérdést nyitva hagyhatott. Ezeket érdemes most végiggondolni!

Haza kell csábítani a külföldön dolgozó magyar munkaerőt, célzott támogatásokkal

Haza kell csábítani a külföldön dolgozó magyar munkaerőt, célzott támogatásokkal

Magyarországon növekszik az importált munkaerő, miközben évek óta probléma a magyar munkavállalók külföldre távozása. Gazsi Attila, a Vállalkozók és munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) elnökhelyettese úgy látja, a folyamat célzott intézkedésekkel és forrásbevonással visszafordítható, addig azonban a hazai vállalkozások zavartalan működéséhez elengedhetetlen a vendégmunkások alkalmazása. A VOSZ rendszeresen részt vesz munkaerőpiaci kutatásokban, ennek legújabb mérföldköve a VOSZ Barométer, amelynek részletes eredményeit márciusban mutatják be. Az elnökhelyettes szerint több potenciális munkavállalói csoport is dinamizálható lenne jól szervezett intézkedésekkel és együttműködésekkel, például az 55 év feletti korosztály munkaerőpiaci jelenléte jelentősen növelhető. A VOSZ ezek megvalósítására tesz javaslatokat.

Állami ingyenmilliók autóvásárlásra: ez aztán a csavar a történetben!

Állami ingyenmilliók autóvásárlásra: ez aztán a csavar a történetben!

Az olvasói visszajelzések és a kereskedőkhöz befutó kereslet alapján jelentős érdeklődés övezi a február 5-án 17 órakor nyíló elektromos autó vásárlási pályázatot. A Via Credit pályázati tanácsadó cég rendkívül hasznos és érdekes számítást közölt legutóbbi szakértői írásában, amelyben lényegében arra hívja fel a figyelmet, hogy milyen alternatív, előnyös finanszírozási lehetősége van a potenciális pályázó cégnek, ha elektromos autót szeretne vásárolni.

Így látják a magyar vállalatok a hazai gazdaság kilátásait

Így látják a magyar vállalatok a hazai gazdaság kilátásait

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége megbízásából készült VOSZ Barométer Index felmérés szerint a tavalyi negyedik negyedévben tovább romlott a cégek üzleti hangulata Magyarországon. A kutatás legfrissebb eredményeit pénteken mutatta be Kozák Ákos, a felmérést elvégző Egyensúly Intézet társalapítója, valamint Perlusz László, a VOSZ főtitkára.

Így lehet egy Veszprém vármegyei kisváros egész Európa éltanulója

Így lehet egy Veszprém vármegyei kisváros egész Európa éltanulója

A barcelonai Tomorrow Mobility World Congress rendezvényen megjelent a világ innovációs ökoszisztémájának színe-java, viszont fájóan kevés kelet-közép-európai regionális szereplő mutatta be a fejlesztéseit, Budapest standja viszont üdítő kivételt jelentett. Az EIT Urban Mobility szervezésében (is) létrejött eseményen a Portfolio, a hazai hírportálok közül egyedüliként vett részt, és helyszíni riportot készített Dervalics Ákossal és Lőrincz Andrással a szervezet hazai partnere, a Green Brother vezetőivel, illetve Traian Urbannal az EIT Urban Mobility kelet-közép-európai régióvezetőjével. Az interjúkból kiderült, hogy a magyar startupok miként tudnak belépni a hazai városok mobilitási kihívásainak megoldásába, hogyan lett európai szinten is elismert város Ajka, és hogy miért nem tudnak sokszor kilépni a régió startupjai a világpiacokra.

Így lehet a megtakarított energiát is pénzzé tenni az új tőzsdén

Így lehet a megtakarított energiát is pénzzé tenni az új tőzsdén

Három éve vezették be Magyarországon az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszert (EKR), amelynek célja, hogy piaci alapokra helyezze az energiamegtakarításokat mind lakossági, mind vállalati szereplők esetén. A hagyományos világítótestek lecserélésétől kezdve a dolgozók szemléletformálásáig, a fűtéskorszerűsítéstől, a nagy ipari energetikai beruházásokig rengeteg projekt auditálható és elszámolható a rendszerben. Az idei első negyedévben pedig lehetővé válik, hogy a hitelesített energiamegtakarításokkal (HEM) már egy erre speciálisan létrehozott tőzsdén lehessen kereskedni. Bár a piac most is működik, történnek tranzakciók, de az igazi felfutás a közeljövőben várható, és minden jel szerint keresleti nyomás alakulhat ki, amely akár a HEM-ek árát is felfelé tolhatja. A Portfolio Kádár Mártont, a magyar energiatőzsdék értékesítési vezetőjét, az EKR szervezett piaci projekt vezetőjét, és Garai Dánielt a CEEGEX vezérigazgatóját kérdezte az EKR rendszer működéséről, a hitelesített energiamegtakarítások elszámolhatóságáról, a tőzsdei kereskedés elindulásáról, illetve a HEM-ek piaci értékesíthetőségéről.

Ezeket kell teljesítenie egy magyar KKV-nak, ha egy multinacionális cég beszállítója akar lenni

Ezeket kell teljesítenie egy magyar KKV-nak, ha egy multinacionális cég beszállítója akar lenni

A hazai építőipar gyenge teljesítménye ellenére a Schneider Electric üzleti eredményei emelkedő pályán maradtak, forgalmazói és gyártói tevékenységén túl többszáz fős csapat dolgozik a régiós beszállítók felkutatásán, de a fenntarthatósági tanácsadás is egyre nagyobb szerepet kap. Az alapvetően energiamenedzsment rendszereiről és elektronikai termékeiről ismert vállalat az ipari automatizációs megoldásaival is részt vesz a vállalatok termelésének modernizálásában. Saját működésében kulcsszerepet kap a fenntarthatóság, jövőre nyílik meg az ötödik magyar üzemük Dunavecsén, amelyben olyan középfeszültségű kapcsolóberendezéseket gyártanak, amelyek – az iparágban az elsők között - már nem tartalmazzák a légkört súlyosan károsító kén-hexafluorid vegyületet. 2020-ban indította el regionális beszállító programját, amelynek célja, hogy Kelet- Közép-Európa vállalatai még nagyobb arányban jelenjenek meg a termelési láncban. Nem lehet azonban akárki partner: olyan cégekkel kívánnak együttműködni, amelyek szintén elkötelezettek a fenntarthatóság mellett. A Portfolio Veres Zsoltot, a Schneider Electric országigazgatóját kérdezte a vállalat eredményeiről, a villamosenergia elosztó hálózat fejlesztési lehetőségeiről, fenntarthatósági törekvésekről és a beszállítói programban résztvevő cégek felé támasztott követelményekről.

Megnyílnak a brüsszeli pénzcsapok - Ezekre a pályázatokra lehet hamarosan lecsapni

Megnyílnak a brüsszeli pénzcsapok - Ezekre a pályázatokra lehet hamarosan lecsapni

Talán eddig még nem is volt az aktív pályázati ciklusok fennállása óta olyan, hogy két év teljen el folyamatosan pályázati kiírások nélkül. Az elmúlt két évben egy-egy esetet leszámítva nem úszkáltunk a különböző pályázati lehetőségekben. Ez a kedvezőtlen időszak zárulhat le 2024 elején, miután múlt héten az Európai Bizottság úgy döntött: nem blokkolja tovább a Magyarországnak járó kohéziós forrásokat. Ahogy elérhetővé válik a visszatartott forrásokhoz való hozzáférés, úgy nyílhatnak meg a különböző támogatási lehetőségek is. El fog jönni majd az a pont, amikor csak kapkodjuk a fejünket, mert hetente jönnek ki újabb, jobbnál-jobb lehetőségek. Ez a különböző pályázat keretrendszerek miatt amúgy reális félelem is, hiszen ezek a kiírások egy nagy program részei, a programnak pedig véghatárideje van – ameddig be kell fejezni. Két fő programot vizsgálunk most meg, amiben jelentős érdeklődés mutatkozik majd, jobb előre tudni róla.

Ezek a legfontosabbak, ha egy kis cég kezd flottaépítésbe

Ezek a legfontosabbak, ha egy kis cég kezd flottaépítésbe

A kedvezőtlenebb gazdasági környezet egyértelműen arra kell, hogy ösztönözze a vállalatokat, hogy áttekintsék, és ha szükséges, akkor átalakítsák az eddigi flottakezelési gyakorlataikat a költségcsökkentés, és a versenyképesség fenntartása érdekében. Egyre inkább megkérdőjeleződik, hogy a mobilitási igények kiszolgálására egyértelműen csak egy saját tulajdonú autóflotta adhat-e választ, hiszen számos olyan megoldás létezik, mint a lízing, az operatív bérlet, sőt akár a vállalati carsharing, amely bizonyos felhasználási feltételek esetén jó döntés lehet. A stratégiai tervezés és a jól átgondolt flottaépítés rendkívül komplex, de egyértelműen kifizetődő feladat, amelyhez szakértő partner bevonására is szükség lehet. Autóválasztásnál egyre nagyobb szerepet kaphatnak a racionális döntési szempontok, olyan márkák kerülhetnek előtérbe, amelynek modelljei a beszerzési ár, üzemeltetési költség, maradványérték háromszögének minden csúcsán jól teljesítenek. A stratégiai szemléletű flottaépítés lépéseit, a főbb döntési szempontokat, finanszírozási konstrukciókat a Portfolio Tóth Gáborral, a Merkantil Bank értékesítési vezetőjével tekintette át.

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ők a leggazdagabb magyar nyugdíjasok
Holdblog

Félrealkalmazkodunk

Az alkalmazkodás maga az élet. Mi sem vagyunk ez alól kivételek, ugyanakkor a szellemi képességeink és az erős technológiánk...

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.