Hosszú sorozat tört meg idén októberben a német autópiacon, a Volkswagen Golfot a havi eladásokban letaszította a trónról a konszern egy másik modellje, a T-Roc, novemberben pedig folytatódott a rossz sorozat, a kompakt autók között a Skoda Octavia nyomta le a Golfot, ráadásul most először Tesla Model 3-ból is többet adtak el, mint Golfból.
A Tesla egy vallás, vannak, akik imádják, és nagyon sokan olyanok is, akik utálják. Előbbiek közé tartozik Gary Black, a Goldman Sachs korábbi befektetési vezetője is, akinek a cége, a The Future Fund készített egy Tesla modellt, amiből az jön ki, hogy a Tesla valójában nem drága. Sok mindent elbír az Excel.
Amíg a piacon csapkodás, sok helyütt nagy esés, és idegeskedés a jellemző, addig számos elektromos autógyártó részvényei szárnyalnak, vagy közelítenek pár héttel vagy hónappal ezelőtt csúcsaik felé. A befektetők elfogadják a leginkább optimista hosszú távú forgatókönyveket, és úgy gondolják, hogy ezek a vállalatok fogják megváltani a világot, vagy legalábbis a közlekedését. Az élen továbbra is a Tesla áll, de több trónkövetelő esetén is megindult a trend, illetve a technikai elemzésben ismert folytatódást valószínűsítő formáció jelent meg. Külön ki kell emelni néhány kínai céget, amelyek rég nem látott szinten száguldanak, ugyanakkor az intézmények mintha mostanában már óvatosabbak lennének velük kapcsolatban. Megnéztük, hogy a részvénypiaci kereslet-kínálat jelzései mit árulnak el most ezekről a papírokról.
A Nissan bejelentette, hogy a következő öt évben 2 000 milliárd jent (17,59 milliárd dollárt) költ járművei villamosításának felgyorsítására, hogy felzárkózzon a riválisokhoz az autóipar egyik leggyorsabban növekvő területén. Ez az első alkalom, hogy Japán harmadik számú autógyártója, amelynek Leaf modellje több mint egy évtizeddel ezelőtt a világ egyik első tömegpiaci elektromos járműgyártója volt, átfogó villamosítási tervet mutatott be.
A Tesla visszavonta a Berlin mellett fekvő Brandenburgban tervezett akkumulátorgyárának állami támogatására benyújtott kérelmét - közölte pénteken a gazdasági minisztérium szóvivője.
Néhány napos szünet után Elon Musk újra megkezdte Tesla részvényeinek eladását, és most már az ígéretének több mint félét teljesítette, vagyis az elektromosautó-gyártóban lévő részesedésének 5 százalékát már eladta.
Sosem kedvelte egymást Elon Musk, a Tesla vezére, és Jamie Dimon, az egyik legnagyobb amerikai bank, a JP Morgan vezére, ez az ellentét vezethetett oda, hogy végül beperelte a JP Morgan a Teslát – írja bennfentes forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal.
A Lucid Group piaci értéke kedden 91,4 milliárd dollárra emelkedett, miután az EV start-up vállalat részvényeinek árfolyama 24 százalékot ralizott azt követően, hogy a vezetők közölték, hogy az első járművekre történő foglalások száma jelentősen megugrott, és hogy a 2022-es gyártási tervek továbbra is sínen vannak. Mindeközben tovább folytatódott a Rivian ralija is, amely csak múlt héten ment tőzsdére, de máris többet ér, mint a Volkswagen.
A JP Morgan hétfőn 162,2 millió dollárra perelte be a Teslát, azzal vádolva Elon Musk cégét, hogy "szemérmetlenül" megszegett egy szerződést, amely egyes warrantokra vonatkozott.
Michael Burry leginkább a Nagy dobás című filmből lehet ismerős, ahol Christian Bale alakította a gurut. A jelzálogkötvényekből gyúrt pénzügyi termékekben lufit azonosító, és azok összeomlását sikerrel meglovagló stratéga a válság után visszavonult, de az elmúlt években újra aktivizálta magát. Burry a napokban ismét törölte Twitter-fiókját, nem sokkal azután, hogy befektetési cége több short pozíciót is feladott, többek között a Tesla részvényét is shortolta korábban a guru.
Elon Musk, a világ leggazdagabb embere nemrég sértések sorozatát intézte Bernie Sandershez a Twitteren, miután az amerikai szenátor megismételte felhívását, miszerint a milliárdosoknak több adót kellene fizetniük. Musk még azt is felvetette, hogy még több Tesla részvényét is eladná, Sandersnek csak kérnie kell. A heves szócsatának persze most is a befektetők isszák meg a levét, már 1000 dollár alá esett egy részvény ára.
Elon Musk nagyjából 5 milliárd dollár értékű Tesla részvényeinek az elmúlt napokban történt eladása valószínűleg csak az eladási hullám kezdete volt. Amikor a Tesla vezérigazgatója múlt hétvégén a Twitteren ígéretet tett arra, hogy eladja az általa vezetett elektromos járműveket gyártó vállalat részvényeinek 10 százalékát, nagyjából 170 millió részvényt birtokolt. Musk szerdáig körülbelül 4,5 millió részvényt adott el a hatósági bejelentések szerint, így a Twitteren tett ígéretének teljesítéséhez valószínűleg több mint 12,5 millió további részvényt kellene eladnia, amelyek értéke a tegnapi záráskori áron számolva közel 13,3 milliárd dollár.
Ma lehetett először kereskedni a Rivian Automotive részvényeivel. Az elektromos autózással foglalkozó startup papírjai 43%-os pluszban nyitottak, ezzel 91 milliárd dollárra rúgott a cég értékeltsége, megelőzve a Fordot és a General Motorst is.
Elon Musk a héten eddig 50 milliárd dollárt veszített vagyonából, miután a Tesla részvényei már a második egymást követő napon estek nagyot. Ez a Bloomberg Billionaires Index történetének eddigi legnagyobb kétnapos esése, és a legnagyobb egynapos zuhanás Jeff Bezos MacKenzie Scott-tól való 2019-es válását követő 36 milliárd dolláros vesztesége után.
Elon Musk feltette a követőinek a kérdést, hogy eladja-e a részvényeinek a 10%-át, ezzel önkéntes adófizetési kötelezettséget gyakorolva segítsen a szövetségi költségvetésnek. A többség igennel szavazott, így valamikor a jövőben számíthatunk arra, hogy a Tesla feje rengeteg papírt fog eladni. Milyen hatással lehet az amúgy felfokozott hangulatú piacra? A kérdésre a technikai elemzés segítségével keressük a választ.
A Tesla frankfurti tőzsdén jegyzett részvényei a kereskedés első perceiben közel 8 százalékot estek, miután a befektetők felkészültek Elon Musk tervezett részvényeladására, ami egy Twitteren közzétett szavazást követően a cégvezér elektromosautó-gyártóban lévő részesedésének mintegy tizedét érinti.
Már megint minden Elon Muskról és a Tesláról szól, a hét elején még a globális éhínség felszámolását várták tőle azzal, hogy eladja részvényei 2 százalékát, aztán azzal vonta magára a figyelmet, hogy megszavaztatta a twitterezőket arról, hogy eladja-e a Tesla-részvényeinek a 10 százalékát, és a tranzakció miatt keletkezzen-e egy nagyobb adófizetési kötelezettsége. Már megint nagy reklámot csinált a Teslának és saját magának, akik eddig nem hallottak róla és a cégéről, csak az éhező afrikai gyerekek és a milliárdosok adófizetési morálja miatt aggódtak, most már azok is tudják, milyen sikeres a világ egyik legnagyobb cégévé nőtt Tesla és alapítója, aki már a világ leggazdagabb embere.
Még nem is értünk a harmadik negyedéves gyorsjelentési szezon végére, de a világ legértékesebb tőzsdei cégeinek rangsorában máris komoly átrendeződéseket lehet megfigyelni. Az Apple például hosszú ideje először veszítette el az első helyét, míg a Tesla brutális növekedést követően magabiztos pozíciót harcolt ki magán az 1000 milliárdos klubban. Látszik persze az is, hogy nem csak a gyorsjelentésekről szól minden, hiszen az Nvidia a jelentési szezon kezdete óta úgy nőtt 44 százalékot, hogy csak két hét múlva fogja közzétenni legfrissebb számait.
A fejlett világban a lakosság jelentős, a feltörekvő országokban pedig a háztartások kedvezőbb helyzetben lévő része szeretne mostanában új autót vásárolni. Ám minden szándék és a kedvező jövedelmi helyzet ellenére az autógyártók számos ok miatt nem képesek rövid időn belül kellő mennyiséget legyártani és szállítani termékeikből. A keresleti piac alapvetően így is kedvez a fundamentumoknak, de a részvénypiac nagyon eltérően reagálja le a helyzetet a különböző vállalatok papírjai esetén, ezért a technikai elemzés szemszögéből vizsgáltuk meg, hogy milyen kilátásaik vannak a legnagyobb cégeknek, részvényeik árfolyamait tekintve.