Elhízás: hogyan vágjunk neki az életmódváltásnak?

Webbeteg.hu
2016. május 15. 12:20    
nyomtatás
Cikksorozatunk első részéből megtudhattad, hogy az elhízást tekintve hol a helyünk a világban, illetve megismerhetted a magas testsúly egészségügyi kockázatait. Ebben a cikkben az elhízás kezelési, megoldási módszereiről lesz szó.


A mérlegre ráállva megtudhatod, mennyi a testtömeged, ám azt nem tudod, ebből mennyi a zsírszövet. A mérleg azt sem mutatja meg, hogy a zsírszövet rád jellemző elhelyezkedése mekkora rizikót jelent.

Az emberi szervezet elviseli, ha kicsivel több zsírszövetet kell hordoznia, viszont egy bizonyos mértéken túl a zsír hátrányosan hat az egészségre. Az elhízás nem csupán esztétikai probléma. Azt azonban nem árt tudni, hogy még egy kismértékű fogyás is segít megelőzni az elhízással összefüggésbe hozható szövődményeket.


Mikor menj orvoshoz?


Három mutató alkalmazásával eldöntheted, hogy orvosi szempontból segítségre szorulsz-e s fogyást illetően:
  • Testtömegindex (BMI): előző cikkünkben erről már ejtettünk szót, ha ennek értéke 18,5 alatti, akkor soványabb vagy, mint kellene, ha a BMI 18,5 és 25 közé esik, akkor a testtömeged optimális. Ha a testtömeg-indexed 25 és 30 között van, akkor túlsúlyos, ha 30 felett van, akkor elhízott.
  • Haskörfogat: amennyiben a zsírszövet jó része a hasüregben van, akkor "alma" típusú elhízásról beszélünk. Ha a zsírszövet a csípőn, a combokon és leginkább a bőr alatt található, akkor az elhízás "körte" típusú. Az egészség szempontjából kedvezőbb a körte típus. Ha neked pocakod, előredomborodó vagy csüngő hasa van, máshol viszont nem vagy hájas, akkor elhízásod alma típusú. A hasüregi zsír növeli az érelmeszesedés kialakulásának rizikóját. Nőknél a haskörfogat 88 cm, a férfiaknál 100 cm alatt kell, hogy legyen.
  • Korábbi megbetegedések, társbetegedések: ha neked (illetve a családodban) szív- és érrendszeri- vagy cukorbetegség már előfordult, akkor náladmagasabb az elhízássall kapcsolatos szövődmények kialakulásának rizikója.

Az egészséges testsúly eléréséhez javítani kell a táplálkozáson, többet kell mozogni és ennek érdekében sokszor bizony életmódváltás is kell.


Hogyan kezdj hozzá?


A fogyáshoz hozzásegítő táplálkozási szokásoknak leginkább az összkalória-bevitel csökkentése a célja. Az egyik mód, ha több növényi eredetű élelmiszert, gyümölcsöt, zöldségfélét és teljes kiőrlésű gabonát fogyasztasz. A növényekben sok a rost, amely serkenti a bélmozgást.

Törekedj a változatos étkezésre! A kalóriamennyiség gördülékenyebb, ha korlátozod a cukor és a telített zsírok fogyasztását.

Kérd meg orvosod, hogy segítsen meghatározni egy fogyási programot! Sokszor szükség van dietetikus bevonására is. A hirtelen kezdett és drasztikus diéta nem ajánlott ez ugyanis alultápláltsághoz, és vitaminhiányhoz vezethet.


Fokozott fizikai aktivitás


A napi 250 kalóriával csökkentett étrend hozzávetőlegesen 0,5 kg fogyást eredményezhet. Ha ez heti szinten négyszer 30 perc tempós sétával párosul, a fogyás mértéke a duplája is lehet.

Az egyik leghatékonyabb mód a zsírszövet csökkentésére a folyamatos aerob (azaz légszomjhoz nem vezető) mozgás, így például 30 perc gyaloglás hetente négyszer. A rendszeres mozgáson túl minden többletmozgás segít a kalóriaégetésében.


Életmódváltás


A testsúlycsökkentéshez, és a fogyás és a kívánt testtömeg megtartása érdekében kellenek bizonyos változásokra az életmódot tekintve és ebbe nem csupán az étkezés és a rendszeres mozgás tartozik bele.

Egy pszichológus, illetve más képzett szakember által vezetett program segíthet neked a változások megvalósításában. Ennek során megvizsgálják jelenlegi szokásaidat, feltárják, milyen okok, szituációk vezettek a túlsúlyhoz. Ha tisztában vagy azzal, mely szokásaid gátolják fogyási szándékod, akkor elkezdhetsz gondolkodni egy új, egészségesebb életmód kialakításán.

Az elhízás lelki terhéről, kezelési lehetőségeiről, a fogyást segítő gyógyszerekről a Webbeteg.hu-n olvashatsz bővebben.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő-újságíró
Sales representative
Befektetési tanácsadó
 
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium