Ételek, amiket az egészséged érdekében jobb, ha elkerülsz

Webbeteg.hu
2016. december 2. 17:00    
nyomtatás
Gondolkodtál már azon, melyek azok az ételek, amelyeket jobb lenne elkerülnöd? Bizonyos adalékanyagok, így a hidrogénezett növényi olajok, az akrilamidok és a nitrátok bizonyítottan károsak.


Akkor fogod tudni elkerülni a káros élelmiszereket, ha azonosítani tudod a rizikós összetevőket. Ide tartoznak az élelmiszerekhez kevert adalékanyagok, melyek megváltoztatják, illetve fokozzák az étel ízét, megőrzik állagát, vagy tartósítják azt. Ha ismered a veszélyes összetevőket, legközelebb már el tudod dönteni, hogy mi ne kerüljön a kosárba.

A rákos sejtek burjánzásához hozzájárul a magas vércukorszint, ugyanis a daganatsejtek - a többi sejthez hasonlóan - azt használják fel önmaguk életben tartásához. Amennyiben édességet, hozzáadott finomított cukrot, egyszerű szénhidrátot tartalmazó ételt fogyasztasz, azzal jelentősen megemeled a vércukorszintedet (glükóz), a rákos sejtek pedig ebből fognak táplálkozni, így könnyebben tudnak szaporodni és terjedni a szervezetedben.

Olyan étrendet folytass, amely segít csökkenteni a rákos sejtek terjedésének kockázatát, ha lehet alacsony glikémiás indexű ételeket válassz. Tehát kerülj minden finomított cukorféleséget.

Szintén kerülendőek a finomított lisztféleségek, például a fehérliszt, továbbá az édesítőszerek fogyasztása sem ajánlott, és tartózkodj a hozzáadott édesítőszert tartalmazó üdítőktől és más hasonló cukros innivalóktól. A visszafogott szénhidrátfogyasztás nem csak a rákos sejtek terjedésének csökkentését segíti, hanem a magas vércukorszint elkerüléséhez, és ezáltal a 2-es típusú diabétesz kockázatának csökkentéséhez is hozzájárul.

Milyen, elkerülendő összetevőket kell keresni a termékek címkéin?


  • magas fruktóz tartalmú kukoricaszirup,
  • finomított cukor,
  • szacharóz,
  • fehér liszt és az abból készült termékek,
  • fehér rizs.

A hidrogénezett növényi olajok veszélyei


A hidrogénezett vagy részben hidrogénezett növényi olajok szintén kockázati tényezőt jelentenek az egészségre nézve, hiába készülnek természetes és alapvetően egészséges alapanyagokból. Az eljárás során az olajat hevítik hidrogén jelenlétében fém katalizátorok mellett. Az eljárással jelentősen megnövelhető a termék szavatossági ideje, azonban a folyamat során nem elhanyagolható mennyiségű transzzsírsav is keletkezik, ami káros és rákkeltő.

Amellett, hogy a transzzsírsavak rákkeltő hatásúak, számos szív-és érrendszeri problémáért is felelőssé tehetők: rontják az anyagcsere hatékonyságát, és szerepet játszanak a hasi zsírpárnák kialakulásában, melyek idővel nyomják a belső szerveket (szív, máj). Ám nem minden zsírsav "rossz", a problémát az jelenti, hogy a hidrogénezés folyamata során az esszenciális zsírsavak sérülnek, eltávolításra kerülnek. Esszenciális zsírsavakra nagy szüksége van szervezetednek. Komoly problémát jelent, hogy az esszenciális zsírsavak rovására a transzzsírsavak kerülnek fölénybe. Mindez kettős problémát jelent, a fontos vegyületekből hiány alakul ki, és helyettük káros anyagok jutnak a szervezetedbe.

A hidrogénezett zsírsavak nem képesek ugyanazt a biokémiai funkciót betölteni, amire eredetileg hivatottak (életfontosságú sejtfunkciók támogatása: agysejtek működésének segítése, hormontermelés, mirigyek működésének elősegítése, oxigéntranszportban való részvétel, sejthártya működése, emésztési és védekezési folyamatok, esszenciális zsírsavak hiányába).

A szervezetednek szüksége van esszenciális zsírsavakra, "megköveteli" a számára szükséges tápanyagokat. Tehát, ha csak transzzsírsavak kerülnek a szervezetedbe, akkor szervezeted nem kapja meg a számára szükséges tápanyagokat. A probléma abból adódik, hogy a rákos sejteknek sok cukorra és alacsony oxigénszintre van szükségük az optimális terjedésükhöz (ami számunkra természetesen nem jó), ezért a túlsúlyosak esetében gyakoribbak a rákos megbetegedések.

Akrilamidok: az egyik veszélyforrás


Transzzsírsavak gyakran képződnek sütés során, ennek kapcsán érdemes szót ejteni erről a kockázati tényezőről is. Az akrilamidok a sütés során keletkeznek. Ha a magas keményítőtartalmú ételek (például burgonya) sokáig vannak kitéve magas hőmérsékletnek, akrilamidok képződnek, melyek több tanulmány szerint is rákkeltő hatásúak.


Nátrium-nitrit és nitrátok


Az élelmiszergyártók szándékosan adagolnak nátrium-nitritet egyes ételekhez. Ezt a karcinogén vegyületet leginkább a feldolgozott húsfélékhez adják (hot-dog, szalonnakészítmények és minden olyan étel, melynek élénk, pirosas színe "azt jelezné", hogy még friss). Évtizedekkel ezelőtt a húsárukat még konyhasóval tartósították, azonban a huszadik század közepétől az élelmiszergyártók áttértek a nátrium-nitritre mint tartósítószerre a nagyüzemi termelés során. Ez a kémiai anyag felelős a húskészítmények élénk pirosas színéért, amit a vevők sajnos előnyben részesítenek a világosabb, ám annál természetesebb színnel szemben.

Azonban manapság, amikor a hűtési technikák miatt már nem kell aggódnunk (hűtőszekrények, fagyasztók széleskörű elterjedése), és már attól sem kell tartani, hogy az ételek megromlanak (baktériumfertőzések, főként botulizmus kockázata), az élelmiszergyártók mégis folyamatosan nátrium-nitritet adagolnak a húskészítményekhez azért, hogy ezen termékek frissnek és kívánatosnak látszódjanak.

A nitritek önmagukban még nem okoznának problémát. Ráadásul a táplálkozás során több nitrit kerül a szervezetbe növényi eredetű forrásból, mint húsfélékből. Azonban az emésztési folyamatok során a nátrium-nitritből nitrózamin képződik, és ez az anyag felelős a problémáért. A nitrózamin egy erőteljesen rákkeltő hatású anyag, azonban nem minősül összetevőnek (mert eredetileg nem volt az élelmiszerben), így jelenlétére gyakran nem is derül fény. A nitrózaminok előfordulhatnak még olyan élelmiszerekben, melyek savanyítási eljárással, füstöléssel, olajban sütéssel készülnek (sör, sajt, halkészítmények, és természetesen a dohányfüstben is jelen vannak).

Az összetevők ismerete még nem elég ahhoz, hogy össze lehessen állítani egy precíz feketelistát a káros élelmiszerekről, melyeket mindenképp kerülni kellene. Ezért figyelmesen és aktívan kell olvasgatni a termékek címkéit és keresni a káros anyagokat vagy az azokra utaló jeleket.

Mit tehetsz még a rák megelőzésének érdekében?


A lényeg egyszerű: csak feldolgozatlan és lehetőleg egészben kapható élelmiszerféleségeket egyél, túlnyomó részben lehetőleg nővényi eredetűeket.

Olyan ételeket kell előnyben részesíteni, melyek bőségesen tartalmaznak omega-3 zsírsavat és más esszenciális zsírsavféleségeket. Sok zöldséget, gyümölcsöt érdemes fogyasztanod. A rendszeres testedzés szinte elengedhetetlen, mert a daganat nem képes fejlődni jó oxigénellátottságú környezetben. A vércukorszintet pedig normál értéken kell tartani.

Természetes C-vitaminban gazdag ételek fogyasztása ajánlott, mert ez a vitamin megakadályozza a nitrit nitrózaminná alakulását, és segít erősíteni az immunrendszert. A D-vitamin kiváló rákellenes hatással bír, ezért mindenképp tartózkodj sokat szabad levegőn, hogy szervezeted kellő napfényhez jusson, közben tavasztól őszig ügyelje a napvédő készítmények használatára és kerüld a szoláriumot, mert az csak rákot okoz. Mindig gondoskodj a szervezeted megfelelő vízellátottságáról, mert a szervezet csak így képes hatékonyan megszabadulni a felhalmozódott méreganyagoktól. Kerüld a dohányzást és az alkoholfogyasztást/drogozást, valamint tartózkodj a különféle kozmetikai és illatszerektől, mivel gyakorlatilag mindegyik tele van potenciálisan rákot okozó vegyi anyagokkal.

A rák megelőzése létkérdés és magán a megelőzésen van a hangsúly, a WHO szerint is a rákos esetek 70%-a megelőzhető lenne egyszerű életmód és étrendbeli változtatásokkal.

A rákellenes táplálkozásról itt olvashatsz bővebben.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
 
 
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium