Mindegy, hány kiló vagy, a mozgáshiány neked is árt

Webbeteg.hu
2016. november 26. 14:10    
nyomtatás
Függetlenül attól, hogy kinek milyen a testsúlya, a mozgáshiány mindenkinek árt!


A mozgásszegény életmód következtében kialakuló problémák közül a legismertebb - de közel sem az egyetlen - a túlsúly és az elhízás, melyek kialakulásában az egészségtelen táplálkozás mellett jelentős szerepet játszik a mozgáshiány is. A túlsúly szövődményei közé pedig olyan egészségügyi problémák tartoznak, mint például szív- és érrendszeri betegségek, cukorbetegség (diabetes mellitus), ízületi problémák, porckopás (artrózis) vagy köszvény.

A mozgáshiány nem feltétlenül vezet túlsúlyossághoz, de a normál testsúly megtartása mellett is jelentkezhetnek következményei, pl.: a megfelelő erőnlét hiánya, fáradékonyság, alvászavarok, mozgásszervi betegségek, gyenge immunrendszer.

Betegségek, melyek kockázatát a mozgáshiány növeli


  • Szív- és érrendszeri betegségek

A mozgásszegény életmód jelentősen növeli a szív- és érrendszeri betegségek rizikóját. Rendszeres, mérsékelt intenzitású edzéssel és egészséges életmóddal csökkenthető a kockázat.
  • Anyagcsere-problémák

Metabolikus szindróma: Az esetek többségében a mozgáshiány következménye. A metabolikus szindróma a csökkent glükóztolerancia, a zsíranyagcsere-zavar, a magas vérnyomás (hipertónia) és az elhízás (főleg a hasi elhízás) kombinációja. Jelentősen növeli az érelmeszesedés (arteriosclerosis), a szívinfarktus, a stroke és a keringési zavarok kockázatát. A megelőzésben fontos szerepe van a rendszeres, kitartó edzésnek, mely a már kialakult betegség esetén a terápiának fontos részét képezi.

2-es típusú cukorbetegség: A mozgáshiány (sok esetben túlsúllyal kombinálva) 2-es típusú cukorbetegség kialakulásához vezethet. 2-es típusú cukorbetegségben a táplálkozással szervezetbe kerülő cukor nem bomlik le a sejtekben, hanem a vérben marad, így emelkedett vércukorszintet okoz. Ennek az az oka, hogy a célszervek - elsősorban az izomzat - már nem reagálnak az inzulin hormonra. A rendszeresen végzett kitartó edzés a sejtek felszínén lévő inzulinreceptorok érzékenységét fokozza, ezekhez kapcsolódik az inzulin, és így válik lehetővé a cukor sejtekbe való bejutása.
  • Mozgásszervi problémák

Ízületi porckopás (artrózis): Az izmok feladata többek között az ízületek stabilizálása. A mozgáshiány következtében legyengült izomzat miatt az ízületek idővel egyre súlyosabb mértékben károsodnak, hosszú távon kopni kezdenek az ízületi porcok. Fokozódik a sérülésveszély, nő a ficamok kockázata. Az esetleges túlsúly tovább súlyosbítja a porckopás mértékét.

A csigolyák közötti porckorongok károsodása: A meggyengült izomzat miatt a testtartás hibás lesz. Idővel nagy valószínűséggel alakul ki hátfájás.

Csontritkulás (osteoporosis): A mozgáshiány miatt fokozott a csontritkulás kockázata, elsősorban azoknál, akik gyermekkorban hanyagolták a fizikai aktivitást. A csontritkulás együtt jár a csonttörések veszélyével is.

Sérülések fokozott kockázata: A hanyatló erőnlét következménye a mozgékonyság csökkenése, a lelassulás és a romló koordináció. A motorikus képességek gyengülésével a sérülések kockázata fokozódik.
  • Stresszbetegségek

Hosszú távon a kezeletlen stressz betegségek kialakulásához vezet. A mozgáshiány is közrejátszik abban, hogy ezek a betegségek kialakulhatnak. A sport ugyanis segít megszabadulni a stressz következtében felszabaduló stresszhormonoktól, a stresszoldás egyik eszköze lehet.
  • Gyenge immunrendszer

Mind a mozgáshiány, mind a túlzásba vitt edzés gyengíti az immunrendszert. Akiknél az inaktivitás mellett egyéb kockázati tényezők is fennállnak (elhízottak, dohányoznak, magas a vérzsír- és koleszterinszintjük), azoknak még inkább elővigyázatosnak kell lenniük, ha sportolni kezdenek. Rájuk nézve a sport és bizonyos, nagyobb fizikai terheléssel járó hétköznapi tevékenységek is veszélyt jelenthetnek. A hirtelen elkezdett testedzés ugyanis hatalmas terhelést jelent a szívre, az ízületekre és az izmokra. Ezért mielőtt sportolni kezd, kérje ki kezelőorvosa tanácsát. A maga saját tempójában, lassan, fokozatosan iktassa be életébe a rendszeres sportot.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő - újságíró
 
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium