Nem csak korral jár a csontritkulás

Webbeteg.hu
2016. október 27. 18:35    
nyomtatás
Harmincöt éves korod után szervezeted több csontot bont le, mint amennyit épít. A csontritkulás rizikója leginkább attól függ, mekkora csonttömeget építettél addig, és milyen ütemben kezded el a csonttömeget veszíteni. A csontritkulásról a csontritkulás októberi világnapja alkalmából.


A csonterő függ a csont alakjától, méretétől és sűrűségétől. Utóbbit a csont ásványianyag tartalma (leginkább kalcium és foszfát), illetve szerves anyag tartalma (pl. kollagén-rostok) határozza meg.

Bár a csontritkulás nem befolyásolja a csontok alakját és méretét, a csontsűrűség egyre csökken az ásványi anyagok és a szerves alkotók csökkenése következtében. Manapság is kutatják, mi okozza ezt a változást, de a folyamat valószínűleg a csontkeletkezés zavarával hozható összefüggésbe.


Amit ma megtehetsz...


A csontritkulás rizikója függ attól, hogy 35 éves korodig milyen nagy csonttömegre tettél szert, és milyen gyorsan kezded el a csonttömeget veszíteni. Minél nagyobb volt a maximális csonttömeged, annál kisebb az esélye, hogy az időskori csontvesztésed eljut a csontritkulás stádiumába.

A normál csontképzéshez kellő mennyiségű D-vitaminra és kalciumra van szükség a táplálékban. A D-vitamin nélkülözhetetlen a kalcium felszívásához, maga a kalcium - túl azon, hogy a csont alkotórésze − serkenti a csontképződést. A D-vitamin és a kalcium elégtelen bevitele növeli az oszteoporózis kockázatát.


Rizikófaktorok


Nem. A csontritkulásos eredetű törések kétszer gyakrabban fordulnak elő nőknél, mint férfiaknál. A nőknek kisebb a maximális csonttömege, tovább élnek és a menopauza után a csontképződést elősegítő nemi hormonjaik szintje is lecsökken.

Életkor. Minél idősebb valaki, annál gyengébbek a csontjai és annál nagyobb az oszteoporózis valószínűsége.

Családi előfordulás. Ha a szüleid vagy testvéreid közül van, aki csontritkulásban szenved, a kockázat nálad is magasabb.

Testalkat. A vékony, illetve alacsony testalkatúak csontritkulás-rizikója magasabb, ugyanis kisebb a kiindulási csonttömegük.

Dohányzás. A dohányzás szerepe a csontritkulás kialakulásában nem tisztázott, ám úgy tűnik, a dohányzás gyengíti a csontokat, valószínűleg a kalciumfelszívódás csökkentése miatt.

Táplálkozási, emésztési és felszívódási zavarok. Anorexia nervósában (kóros koplalás) vagy bulimiában (kóros nagyevés, utána gyakran hányás) szenvedőknél magasabb a csontritkulás kockázata.

Mozgásszegény életmód. A fizikailag aktív gyerekek (ha megfelelő mennyiségű D-vitamint és kalciumot fogyasztanak) nagyobb csontsűrűségre tesznek szert. Minden mozgásforma hatékony, de az ugrálás és a szökdécselés különösen elősegíti a csontok erősödését. Az egész életen át tartó mozgás nagyon fontos, ezzel bármely életkorban (!) növelheted a csonttömeged. Ha már kialakult csontritkulásod van, óvatosan kell növelned a mozgás mennyiségét.

Túlzott mennyiségű üdítőital fogyasztása. Az üdítőitalok savanyú ízét sokszor foszforsavval állítják be, ez önmagában nem okoz kalciumvesztést (és csontritkulást), viszont felerősíti a D-vitamin-hiány, illetve kalciumhiány negatív hatását a csonttömegre. Ha rendszeres üdítőital-fogyasztó vagy, ügyelj arra, hogy kellő mennyiségű kalciumot és D-vitamint vigyél be a szervezetedbe.

Túlzott alkoholfogyasztás. Férfiaknál ez a csontritkulás egyik vezető oka. Nagy mennyiségű alkohol rendszeres fogyasztása csökkenti a csontképzést, hátrányosan befolyásolja a kalcium felszívódását és az alkohol vízhajtó hatása miatt kalciumvesztést is okoz.

További rizikófaktorokról a WEBBeteg.hu-n olvashatsz.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Könyvelő
Senior befektetési tanácsadó
 
 
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium