Tél végére 90 százalékunk D-vitamin-hiányos lesz

Webbeteg.hu
2016. november 4. 09:15    
nyomtatás
Az ezredforduló óta intenzíven kutatott terület a D-vitamin (más néven D-hormon vagy cholecalciferol) emberi szervezetben betöltött szerepe. Legismertebb funkciója a csontképződés és a kalcium felszívódásának elősegítése, azonban ennél sokkal több folyamatra van nagy hatással a jelenléte. Milyen egészségügyi hatásai lehetnek a D-vitamin hiányának?


Magyarországon a téli időszak végére a lakosság 90 százaléka D-vitamin-hiányossá válik


Ez a többi mérsékelt övi országban is megfigyelhető jelenség, amely legtöbbször a késő ősztől kora tavaszig jellemző napfényhiányra vezethető vissza. A hiányállapot elkerüléséhez a szakemberek szerint

már az is elegendő lenne, ha a márciustól szeptemberig tartó időszakban napi 15-30 percet a napon töltenénk,


azonban a modern életvitelből fakadóan erre a lakosság nagyobb hányadának nem jut elég ideje, ez viszont magában hordozza a D-vitamin hiány kialakulásával járó egészségügyi kockázatokat.


A D-vitamin hiányának veszélye és tünetei


Az eddigi kutatások eredményei mára igazolták, hogy a D-vitamin-hiány a csontritkulás mellett számos egyéb betegség, köztük a daganatos kórképek, az idegrendszeri bántalmak, a cukorbetegség, az asztma és a szív-érrendszeri betegségek kialakulásában is szerepet játszik, illetve az immunrendszer működésére is negatív hatást gyakorol.

D-vitamin-hiányra utalhat a csontok gyengülése (pl. csontlágyulás, csonttörések, nehezen gyógyuló törések, csontritkulás), az izomgörcsök és a gyorsan romló a fogak. Gyermekek esetén a D-vitamin hiánya angolkórhoz vezethet.


A túlsúlyos emberek közül szinte senkinek nincs a D-vitamin szintje az optimális tartományban


Már korábbi tanulmányok is találtak összefüggést a D-vitamin hiánya és az elhízás kialakulása, valamint az ahhoz kapcsolódó szövődmények között, beleértve a 2-es típusú cukorbetegséget is. A Milánói Egyetem kutatóinak becslése szerint Észak-Olaszországban a súlyos D-vitamin-hiányban szenvedők aránya 6%-ról 30-40%-ra nő azok körében, akik kórosan elhízottnak számítanak.

A 2015-ben tartott prágai Európai Obezitológiai Kongresszuson bemutatott tanulmány szerzői szerint a jelen adatok azt mutatják, hogy

a D-vitamin-hiányban szenvedő elhízott és túlsúlyos embereknél a D-vitamin pótlása segíti a fogyást, és fokozza a csökkentett kalóriatartalmú étrend jótékony hatásait.


Minden elhízott embernél meg kellene a D-vitamin szintet vizsgálni, és ha az alacsony, mielőbb meg kell kezdeni annak pótlását.


Összefüggést találtak a PCOS kialakulása és a D-vitamin szint között is


A policisztás ovárium szindróma a leggyakoribb hormonális zavar a fogamzóképes korú nők körében: bár sok esetben csak enyhe formában, de a betegség minden ötödik nőt érinti. A PCOS akkor alakul ki, mikor a petefészek túl sok férfi hormont (androgént, például tesztoszteront) termelnek, melyek blokkolják a tüszők normális növekedését és fejlődését.

A D-vitamin hormonszerű hatással van a szervezetre (éppen emiatt nevezik egyre gyakrabban D-hormonnak), és többek között a petesejtek fejlődésében és érési folyamataiban is szerepet játszik. Tanulmányok bizonyították, hogy minden második

PCOS beteg szervezetében jelentős a D-vitamin-hiány, különösen azoknál, akiknél hasi elhízás figyelhető meg.


Emellett összefüggést találtak a D-vitamin hiányának mértéke és az LH valamint FSH hormonok szintje között, melyek a peteérést stimulálják. Vagyis a D-vitamin-hiány lehet a hiányzó láncszem annak magyarázatában, hogy egyes PCOS betegek esetén miért súlyosbodnak a tünetek, míg mások csak csekély mértékben érintettek.


Mennyi D-vitaminra van szükségünk?


A hazai ajánlás szerint megelőzési célból egészséges emberek számára napi 1000 NE D3-vitamin bevitele javasolt. Abban az esetben, ha felmerül a D-vitamin-hiány lehetősége, ez az adag a duplájára, napi 2000 NE D-vitaminra módosul.


A D-vitamin zsírban oldódó vitamin, melynek legfőbb előnye, hogy lassan ürül ki a szervezetből, vagyis a pótlásáról nem szükséges napi rendszerességgel gondoskodni, így akár a heti (7000 NE) vagy havi (30000 NE) bevitel is elegendő lehet. A különféle adagolási eljárások (napi, heti vagy havi) hatékonysága és biztonságossága a kutatások szerint nem tér el egymástól, ami azt jelenti, hogy a D-vitamin hasznosulása mindhárom eljárással egyformán biztosítható.

Az őszi-téli időszakban az éghajlati sajátosságból fakadóan érdemes külön figyelmet fordítanunk a rendszeres D-vitamin-pótlásra, mellyel számos komoly betegség kialakulását előzhetjük meg.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Könyvelő
Senior befektetési tanácsadó
 
 
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium