Tévedés, hogy a koplalás fogyaszt

Webbeteg.hu
2016. november 18. 11:00    
nyomtatás
Ha este eszel, az hizlal, ha keveset eszel, akkor fogysz. Van-e tudományos alapja az ilyen feltevéseknek? Sok kérdést tisztázunk.


1. mítosz: a szénhidrát hizlal


Részben igaz. Fontos szerepe van abban, hogy energiát szolgáltat a szervezetednek: a bevitt energia 50-70 százaléka ebből származik. A burgonyából, rizsből vagy kenyérből származó cukrot szervezeted energiává alakítja.

Tested energiaszempontból akkor van egyensúlyban, ha az élelmiszerekkel bevitt energiamennyiséged és a mozgással felhasznált energiamennyiséged megközelítőleg egyenlő, és fedezi a szükségleteidet. Ebben az esetben nem raktározza el tested a tápanyagokat, hanem teljes mértékben elégeti azokat, így nem változik a testtömeged, illetve a testzsírszázalékod sem. Ha a szükségesnél nagyobb mennyiségű tápanyagot fogyasztasz el, és ehhez kevesebb testmozgás társul, beindulnak a raktározási folyamatok, emelkedik a testtömeged, ezen belül is a zsírtömeg aránya. Ez a pozitív energiamérleg. Ha sokat mozogsz, és kisebb az energia-beviteled, tested felhasználja az elraktározott tápanyagokat (szénhidrát-, zsír- és fehérjeraktárakat), így biztosítva az anyagcserédhez elegendő energiát. Ez a negatív energiamérleg.

Energiaszükségletedet a 24 óra alatt leadott energia mennyisége alapján lehet megbecsülni, ehhez ismerni kell az alapanyagcserédet és a fizikai tevékenységeidhez felhasznált energia mennyiségét. Szénhidrátra tehát szükséged van, de fontos, hogy a szükségleteidnek, életformádnak megfelelő mennyiséget vigyél be szervezetedbe.


2. mítosz: a zsíros ételek hizlalnak


Részben igaz. Az emberi szervezetnek a szénhidráthoz hasonlóan zsírra is szüksége van. A zsír elsődleges feladata az energia tárolása, majd az igényeknek megfelelően a mobilizálása és hasznosítása. A zsírsavakat állati és növényi zsiradékok formájában (zsírok, olajok) veszed magadhoz.

A telített és telítetlen zsírsavak fogyasztásának rossz aránya problémákat okoz. A megfelelő arány eléréséhez omega-3 zsírsavakban gazdag étrendet (tengeri halak, dió, len, repce stb.) javasolnak a táplálkozástudományi szakemberek. Míg omega-3 és omega-6 zsírsavakra egyaránt szüksége van szervezetednek, addig a zsírok mesterséges kezelése során keletkező transz-zsírsavak kifejezetten károsak, ezért ezek fogyasztását, ha lehet, kerüld. A transz-zsírsavak valószínűleg még károsabbak a szervezetre (szív- és érrendszeri megbetegedések és magas koleszterinszint okozói), mint a természetes telített zsírok.


3. mítosz: a fehérjében gazdag étrend egészséges és jó alakot kölcsönöz


Sajnos nem teljesen igaz. A fehérjében gazdag étrenddel is óvatosnak kell lenned. Ezek az étrendek ugyanis korlátozzák a cukrot és keményítőt tartalmazó gyümölcsök és zöldségek napi bevitelét, mely által sok fontos ásványi- és tápanyag, valamint vitamin nem kerül be a szervezetedbe (bár ezek nagy része vitaminkészítményekkel pótolható). A veséid számára a legnagyobb munkát a fehérje-anyagcsere jelenti, tehát a túlzott fehérjebevitel megterheli a működését.


4. mítosz: ha koplalsz, fogysz


Nem igaz. Ha rendszeresen túl keveset eszel, nem viszel be kellő mennyiségű tápanyagot szervezetedbe, ennek hatására tested "vészüzemmódba" kapcsol, ha nem kapja meg a kellő mennyiségű és minőségű tápanyagot, az anyagcserét lelassítva ezen időszak alatt az energiát a létfontosságú szervek ellátására fordítja. Valóban beindul a fogyás, az addig elraktározott zsírt fogja felhasználni, de mellette az izomzatot is, még jobban lassítva az anyagcserédet.

A koplalás hatására jelentkezhet
  • fejfájás,
  • ingerlékenység,
  • homályos látás,
  • teljesítménycsökkenés,
  • különböző hiánybetegségek.

A koplalás azért is értelmetlen, mert amint visszatérsz a normális étkezéshez - vagy ha többet eszel, mint előtte - a tested azonnal elkezd raktározni, nagyon hamar felszaladnak a kilók.


5. mítosz: a light termékektől fogyhatsz


Nem igaz. Kattints a WEBBetegre, tudd meg, mi a light.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Könyvelő
Senior befektetési tanácsadó
 
 
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium