Még Magyarországon is bevásárolhat az olasz biztosítóóriás

Palkó István, Ljubljana
2018. június 15. 08:15  english version   
nyomtatás
 
A szlovén és lengyel akvizíció után jó ajánlat esetén a magyar felvásárlási lehetőségekre is nyitott a Generali Group, de elsősorban organikus növekedést tervez a magyar piacon. Az olasz biztosító régiós tevékenysége mellett a biztosítási piac aktualitásairól, többek között az emelkedő hozamkörnyezet hatásairól és a digitális forradalomról is beszélgettünk a társaság ljubljanai sajtótájékoztatója után Luciano Cirinával, a Generali régiós vezérigazgatójával.


Portfolio: Szlovéniában és Lengyelországban is biztosítót vásárolt a Generali. Magyarországon is lehetséges hasonló akvizíció?

Luciano Cirina: A régió kiemelt fontosságú cégcsoportunk számára, és amennyiben stratégiai céljainkkal egybevág, további akvizíciókat is mérlegelni fogunk, akár Magyarországon is. A magyar biztosító a negyedik legnagyobb érdekeltségünk a régióban. A magas meglévő részesedéssel bíró piacokon soha nem könnyű tovább terjeszkedni, hisz a tranzakciók versenyjogi kérdéseket is felvethetnek. Elsősorban tehát az organikus növekedésre koncentrálunk Magyarországon, ez a stratégia mostanság nagyon sikeres a piac és a gazdaság növekedésének köszönhetően. A magyar leánycég eredményességével több mint elégedettek vagyunk.

Nagy átalakulások zajlottak az utóbbi években a régiós Generalinál: 2015 elejére teljesen megvásárolták a cseh PPF Holding részesedését, 2018 elejére pedig a régióhoz csatolták osztrák és orosz piacukat. Hogy érintette mindez a magyar Generali működését?

Még Magyarországon is bevásárolhat az olasz biztosítóóriás1989 óta vagyunk jelen ismét Magyarországon. Múltja és itteni vezetőink szakértelme miatt is nagyon fontos és stabil piacunk volt az elmúlt években, évtizedekben. Ezt mutatja, hogy Ilics László, a Generali Biztosító vezérigazgató-helyettesének a munkájára a régiós igazgatóságban is számíthatunk. A tulajdonosi váltások és a régiós tevékenység kibővítése lényegében nem érintette a magyar biztosító működését. Pozitív hatása lehet viszont annak, hogy az osztrák Generali új know-how-t hozhat a régió számára. Ausztria és Magyarország mindig is nagy szerepet töltött be a többi leánycég támogatásában, a magyar szakértelemnek elsősorban a gépjárműbiztosítások és az újszerű értékesítési csatornák területén vesszük manapság nagy hasznát. Orosz piacunk egyelőre kevésbé jelentős, kisebbségi tulajdoni hányadunkból fakadóan, de itt is növekedést szeretnénk elérni.

A régió viszonylag kicsi, 10% körüli részesedéssel bír a teljes Generali Csoporton belül mind a díjbevételek, mind a működési eredmény alapján. Mennyire számítunk manapság növekedési régiónak, hol tarthat a régiós Generali 5-10 év múlva?

Vitatkoznék azzal, hogy a 10% körüli részesedést kicsinek nevezzük vagy a régiót alulbecsüljük. Ausztriával együtt a régiós tevékenységünk hozzájárulása a teljes cégcsoport teljesítményéhez nagyobb több nyugati piacénál, vagyis a régiót egy egységként kezelve az eredmények tekintetében ez lesz a Generali második legnagyobb piaca. A legkülönfélébb kompetenciák területén nagyobb a szerepünk a Generali Group életében 10%-nál. Kérdésére válaszolva: a csoporton belüli relatív méretünk növelésére nincsenek célszámaink, hiszen nagyon sok múlik azon is, a Generali többi piaca hogyan teljesít. Ezt elméletben akár egy-egy nagyobb akvizíció is befolyásolhatja. Annyi biztos, hogy a régió fenntartható módon erős piaca lesz a Generalinak 5-10 év múlva is, ez határozott célunk. A gazdaság kilábalásának hála rajta vagyunk ezen az úton.

2016 novemberében költségcsökkentéseket és leépítéseket jelentetett be a Generali Group, ma viszont már akvizíciókkal is terjeszkednek. Ekkorát változott azóta a világ?

Csoportszinten teljesítette a 3 éves stratégiai tervben kitűzött célok nagy részét a Generali, a CEE régióban a házi feladat jószerivel el lett tehát végezve, ez mutatják az első negyedéves gyorsjelentésünkben megjelent számok is. A régióban, ahol szükséges volt, méretet és költséget csökkentettünk, konszolidáltunk. Könnyebb dolgunk volt, mintha válságban hajtottuk volna végre ezt: a költséghatékonysági mutatók javításában nagy szerepe volt a piaci növekedésnek is, amely ma már egyértelmű.

Változik a világ, úgy tűnik, közeledik a magasabb hozamkörnyezet. Hogy hathat ez a biztosítási tevékenységre és az Önök társaságára?

A hozamok tartós emelkedése biztosan javítani fogja a pénzügyi eredményeket a biztosítóknál. Emellett az értékesítést is segíteni fogja, hiszen a magasabb hozamok még vonzóbbá teszik a portfóliónkban jelentős arányt képviselő unit-linked életbiztosításokat. Arra számítok tehát, hogy könnyebb lesz befektetéssel kombinált életbiztosításokat értékesíteni. Már csak ezért sem számítok arra, hogy visszatérne a hagyományos, vegyes életbiztosítások népszerűsége. A hozamkörnyezet emelkedése nyomán sem számítok a unit-linked termékeknek kedvező trend megfordulására. Egyes piacaink között persze jelentős különbségek lehetnek e téren, Szerbiában például a szabályozási sajátosságok miatt tradicionális termékeket értékesítünk, Magyarországon viszont továbbra is népszerűek a unit-linked termékek. A különbségek egy részét az eltérő adózási szabályok és adókedvezmények is magyarázzák.

Mekkora fejfájást okozott a magyar "etikus" koncepció és szabályozás megjelenése?

Valamekkorát biztosan, de látni kell, hogy a világ a nagyobb transzparencia és az erősebb szabályozás irányába halad. A magyar modell mindenképpen előremutató, és fejlődést jelent az ügyfélérdekek szempontjából. Márpedig ez az első. Az életbiztosítások költségszintjének és átláthatóságának újraszabályozása nem egyoldalú kényszeren alapult, a biztosítók is folyamatos dialógusban vettek részt a kialakításban. Ez nagyon dicséretes.

A lehető legkülönbözőbb területeken alakítja át életünket a digitalizáció. Hogy fogja megváltoztatni a biztosítók üzleti modelljét?

Alapvető változáson esik át, hogyan tartjuk a kapcsolatot az ügyfelekkel. Az egyfajta kapcsolattartási csatorna már rég a múlté, gyakorlatilag minden kommunikációs csatornán ott kell lennünk, azonnal elérhető módon. Nemcsak az értékesítésben, hanem a kárrendezés és a tanácsadás során is, és nemcsak a biztosítási, hanem például az asszisztenciaszolgáltatásokban is. Az alkalmazottaknak ehhez minden korábbinál nagyobb adatelemzési képességekkel kell rendelkezniük. Sokkal rugalmasabb és nyitottabb informatikai rendszereken és tudáson alapuló, hitelesített adatokra épülő ökoszisztémák jönnek ezzel létre, elég csak az UniCredittel frissen megkötött megállapodásunkat említenem, amelynek révén össze kell hangolnunk egymással a rendszereinket. Egyre több képzett munkaerőre lesz szükség a pénzügyi szektorban.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Új Portfolio hírlevél

Szerkesztett hírlevél - Segítség a
MIFID 2-ben

Feliratkozás
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium