szerző

Olyat léphet az Orbán-kormány jövőre, amire 10 éve nem volt példa

2018. június 14. 05:05    
nyomtatás
 
Hozott is a kormány valamit a 2019-es költségvetéssel, meg nem is - az egyik magyar népmese története ugrott be számomra, amikor a jövő évi büdzsé legfőbb tulajdonságát akartam meghatározni. Azzal ugyanis, hogy a kormány nem bolygatta meg nagyobb jelentőségű adóintézkedésekkel, vagy éppen kiadásnöveléssel a költségvetést, egyfajta stabilitást tett le az asztalra és a befektetők felé ez fontos üzenet. Közben azért van egy komolyabb béremelésre tett ígéret, azonban ez csak ősszel lehet aktuális, viszont mértéke 25-30 százalék lehet.


Így jön ki a mínusz


A kormány szerdán benyújtotta a parlamentnek a 2019-es költségvetést. A jövő évi költségvetés főbb számai közül ezeket érdemes észbe vésni: a központi alrendszer hiánya 998 milliárd forint lehet és jövőre 43 935 milliárd forintos nominális GDP-vel számol a kormány. A pénzforgalmi deficit a GDP 2,2%-ának felel meg és ehhez adódik hozzá az önkormányzati szektor 0,5%-os hiánya. A maastrichti hiány ezzel szemben csak 1,8% lesz. Ez abból adódik, hogy az uniós módszertan szerint számolt elsődleges egyenleg már a GDP 0,6%-ára fog rúgni, a mínusz a kamatkiadás miatt alakul ki. Az adósságrátát eközben a kormány 70,3%-ra kívánja csökkenteni az idei év végére tervezett 72,9%-os szintről.

Olyat léphet az Orbán-kormány jövőre, amire 10 éve nem volt példa


A kormány ezúttal is működési és felhalmozási költségvetésre bontotta meg a büdzsé számait, és a működési költségvetést épp úgy tervezte meg, vagyis annak bevételi oldalát (áfabevételek), hogy kimutassa a nullás egyenleget. Egyébként a hazai felhalmozási költségvetés -400 milliárddal zárhat jövőre, míg az uniós felhalmozási költségvetés -596 milliárd forinttal.

Erős növekedési feltételezés


A makroszámok közül a 4,1%-os GDP-növekedést övezi a legtöbb kockázat. A kormány az óvatosság jegyében (felismerve azt, hogy a magas növekedés teljesülése ambiciózus és a korábban belengetett növekedésösztönző lépések is elmaradtak) viszont megemelte a tartalékokat. A rendkívüli kormányzati intézkedésekre szolgáló általános tartalék 110 milliárd forintról 165 milliárd forintra emelkedik, az Országvédelmi Alap 60 milliárd forintos összege viszont változatlan maradt és a különböző céltartalékokra 90 milliárd forint helyett 136 milliárd forintot irányzott elő a kormány. Ez összesen 360 milliárd forintot tesz ki, ami a GDP 0,8%-a.

Karakteres intézkedések?


Ahogyan azt már többször is említettük, a jövő évi költségvetés fő karakterjegye, hogy nincsenek eget rengető fiskális lépések (például szja-csökkentés). Amit viszont tudunk:
  • A szociális hozzájárulási adó 17,5%-ra csökkenhet a jelenlegi 19,5%-ról.
  • A 2015-ben elfogadott menetrend értelmében 2019-ben az emeléssorozat utolsó lépcsőjeként 20 ezer forintra emelkedik a kétgyermekesek után járó havi kedvezmény mértéke gyerekenként a jelenlegi 17500 forintról.
  • Azt is tudjuk, hogy a kormány jövő héten nyújtja be az adócsomagot és addig még megvizsgálják a tartós tej áfakulcsának csökkentését.
  • Varga Mihály azt is előrevetítette, hogy lesz egy külön törvénymódosítás, ami a nyugdíjasok foglalkoztatása esetén teljesen eltörölne minden, utánuk fizetendő közterhet.
  • A kormány azt is ígéri, hogy jövőre új szociális hozzájárulási adótörvény készül, amibe bele fog tartozni az egészségügyi hozzájárulás is, ez az adónem megszűnik. Mindez az adórendszer egyszerűsítése érdekében.
  • Felülvizsgálja a szochora vonatkozó adókedvezményeket a kormány az ígéretek szerint.
  • 2019-től jelentősen megnövekszik a fejlesztési tartalék értékhatára, az energiahatékonysági kedvezmény pedig már a felújításokra is kiterjed.
  • 40 milliárd forintnyi tartalék áll jövőre rendelkezésre Közszolgáltatások fejlesztése jogcímen. A dokumentumból kiderül: ebből az egészségügyi ágazat fejlesztésével összefüggő, az ellátórendszer hatékonyságának növelését és a finanszírozási rendszer fenntarthatóságának javítását célzó programot finanszírozhat a kormány.

A legnagyobb nyertesek


A kiadási oldalon mindent felforgató előirányzat-változásokat nem láthatunk. Érdemes kiemelni, hogy az EU-költségvetéshez való hozzájárulásunk 13,6%-kal emelkedik. Érdekesség továbbá, hogy a foglalkoztatási alapon belül a passzív kiadások 36%-kal 75 milliárd forintra híznak a kormány tervei szerint, míg a közmunkaprogram tovább épül le, az idei 225 milliárd forintról 180 milliárd forintra csökken a kiadási keret.

Emellett nem lehet elmenni szó nélkül, hogy az egészségbiztosítási alapon belül a gyógyító-megelőző kassza (kórházak finanszírozása) 5,8%-kal 1200 milliárd forint fölé hízik, a gyógyszerkassza 7,4%-kal 362 milliárd forintot tesz majd ki, míg a gyógyászati segédeszköz támogatás 10%-kal 70 milliárd forintra emelkedik.

Olyat léphet az Orbán-kormány jövőre, amire 10 éve nem volt példa


A nyugdíjak tekintetében beépül a kiadásokba a 2,7%-os januári nyugdíjemelés, valamint a nyugdíjprémiumra 24,6 milliárd forintot irányzott elő a kormány.

Az is jól kiolvasható a büdzséből, hogy állami beruházásokra lesz fedezet, még állami forrásokból is, így például:
  • Lakásépítési támogatások
  • Kiemelt közúti beruházások
  • Modern Városok Programja.
  • Liget Budapest
  • Paks II. beruházásra 106 milliárd forintot fordítanak.
  • Már fellelhető a büdzsében a Budapest-Belgrád vasútvonal is és ehhez 3,5 milliárd forintot a magyar állam.

Olyat léphet az Orbán-kormány jövőre, amire 10 éve nem volt példa



Ömlenek a bevételek


A bevételek oldalán jövőre a legfontosabb tételeknél látványos bővüléseket láthatunk, mindez az erőteljes gazdasági növekedéssel függ össze főként. Ilyen például az egyéb központosított bevételek sora (ide érkeznek a bírságok, útdíjhasználati bevétel), ami 11%-kal 514 milliárd forint fölé nő. A kormány várakozásai szerint jövőre még népszerűbb lesz a KATA és KIVA kisvállalati adó, előbbi esetében 20, utóbbi 83%-os bővülést vár a költségvetés. Az áfabevételek valósággal szárnyalnak, 11,6%-kal 4285 milliárd forintra növekednek.

Érdekesség továbbá, hogy a biztosítási adóból származó bevétel több mint megduplázódik: az idei 35 milliárdról 82 milliárd forint közelébe. Ezt azonban nem részletezi a dokumentum, viszont azt valószínűsítjük, hogy a kormány összevonja ezt az adónemet a baleseti adóval, legalábbis a bevételi soron.

A lakossági is egyre nagyobb összegben fizet be az államkasszába, miután a munkaerőpiaci helyzet és a piac feszessége miatt a bértömegemelkedés lecsapódik az adókban.

Olyat léphet az Orbán-kormány jövőre, amire 10 éve nem volt példa


És a bónusz!


Varga Mihály a költségvetés szerdai benyújtásakor azt is megemlítette, hogy

a kormány tartalékot képez a jövő évi büdzsében a köztisztviselői bérek emelése érdekében, erre ugyanis 2008 óta nem volt példa. Azt is hozzátette ugyanakkor, hogy a béremelés mértéke és részletei a szociális partnerekkel folytatott tárgyalásoktól függ. Itt idén ősszel várható döntés.


Ha ehhez passzoló számokat keresünk a költségvetésben, akkor a tartalékok között találhatunk egy 78 milliárd forint összegű "ágazati életpályák és bérintézkedések" sort, ami első ránézésre nehezen ad fedezetet egy általános állami béremeléshez. Viszont később a dokumentum megemlíti, hogy kikre vonatkozhat az emelés.

Döntés született arról, hogy a kormánytisztviselők illetményének akár 25-30%-os emelésére lehetőséget teremtő forrás kerüljön biztosításra a költségvetési törvénytervezetben, a foglalkoztatási jogviszonytörvény ezzel kapcsolatos rendelkezéseinek kidolgozására az ősz folyamán kerül sor
- olvasható a javaslatban. A kormánytisztviselők például a minisztériumi alkalmazottak, a kormányhivatalok munkatársai, a központi hivatalok helyi dolgozói, a rendőrségi és büntetésvégrehajtási dolgozók, többek között.

Ez a bejelentés egyébként kísértetiesen hasonlít a 2016 őszén látottakhoz. Akkor ugyanis a 2016-ban elfogadott 2017-es költségvetést a magánszektorral kötött 6 éves bérmegállapodás keretében átírták. Most is hasonló készülhet. Azzal azonban, hogy a kormány a részleteket későbbre tartogatja, a bejelentésnek van egy olyan előnye is, hogy néhány hónap múlva megalapozottabb döntést tud hozni, mert pontosabb képpel fog rendelkezni az idei bázisévről és a költségvetésben esetlegesen rendelkezésre álló lehetőségekről.

Varga Mihály bejelentéseit és a jövő évi költségvetést a parlamentből értékeltük egy rövid videóban, közvetlenül a költségvetés benyújtása után:



Minden információ a 2019-es költségvetésről ide kattintva megtalálható.


Címlapkép forrása: MTI Fotó/Kovács Tamás

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Kövess minket a Facebookon

Klikkelj a forint és svájci frank árfolyamért
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 



hirdetés
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium