szerző

Új online csodafegyver került a NAV-testvér kezébe

2018. július 2. 05:39    
nyomtatás
 

Milyen előnyei lesznek az új rendszernek és mikor érezhetjük ezeket?

elozo oldal 1 2 3 4 5 következo oldal  >


Kovács Zsolt, igazgató, adótanácsadás, KPMG


A kormányzat az online kasszák gazdaságfehérítő hatásához hasonló hatást remél az új adatszolgáltatási rendszertől. Bár egy-egy ilyen megoldással az adócsalást és adókikerülést teljesen felszámolni nem lehet, de az új rendszer várhatóan több szinten is pozitív hatással lesz az adózói morálra és jogkövetésre, akár már rövid távon is.
  • Egyrészt az a tudat, hogy az adóhatóság valós időben értesül az adóköteles ügyletekről, önmagában javíthatja az adómorált.
  • Másrészt, a kereskedelmi kapcsolatok szintjén, az eladó és a vevő viszonylatában lesz a vevőnek lehetősége meggyőződni arról, hogy az eladó ténylegesen lejelentette-e a fizetendő áfát.
  • Harmadrészt, az a tapasztalatunk, hogy az új rendszerre felkészülő adózók átvilágítják és átgondolják jelenlegi számlázási rendszerüket, és amennyiben szükséges, akkor azt a hatályos szabályokhoz igazítják.

Ezek mellett az addicionális hatások mellett természetesen az adatok elemzése és kiértékelése új távlatokat nyithat az adóhatósági ellenőrzések világában.

Tancsa Zoltán, partner, adó- és jogi osztály, Deloitte Magyarország


Az új rendszer legfőbb előnye, hogy az adóhatóság valós időben jut részletes adatokhoz a különböző gazdasági események kapcsán, így várhatóan sokkal célzottabb ellenőrzéseket tud végezni, nem csak utólag beérkezett adatokra kell támaszkodnia. Ez védi a jogszabályoknak megfelelően eljáró adózók érdekeit, és célzottabb beavatkozást tesz lehetővé az adóhatóság számára, ha valamilyen problémát észlel.

Farkas Gábor, adószakértő, PwC Magyarország


Érdemes elválasztani, hogy adóhatósági, illetve adózói oldalról milyen előnyöket jelent az új rendszer. Az adóhatóság számára a hatékonyabb, automatizált, kevesebb erőforrást igénylő ellenőrzések lehetőségét teremti meg.

A cégek pedig a kezdeti informatikai befektetések megtérüléseként joggal számíthatnak arra, hogy az adóhatóság kevesebbszer, illetve célzottabban, rövidebb ideig fogja helyszíni, az adózó aktív közreműködését igénylő ellenőrzésekkel terhelni őket.

H. Nagy Dániel, adóigazgató, Mazars


A haszna az új rendszernek abban rejlik, hogy az adóhatóság hirtelen jelentős mennyiségű számlaforgalomra fog rálátni és azt valószínűsíthetően követni is tudja majd.

Megfelelő rálátással és nyomon követhetőséggel hatékonyabb kockázatelemzés biztosítható a NAV részéről, amely következtében pedig emelkedhetnek az áfa bevételek.

Az úgynevezett körhinta csalások eltűnő kereskedői is várhatóan egyszerűbben és gyorsabban kerülhetnek a NAV látókörébe, mielőtt még ténylegesen eltűnnének. Az új kötelezettség előnyei véleményünk szerint hosszabb távon lesznek tapasztalhatóak, azonnal semmiképpen, hiszen mint mindig várhatóan itt is lesznek olyan adózók, akik valamilyen módon igyekeznek majd kikerülni a rendszert, akik pedig eddig is jogkövető magatartást tanúsítottak, azoknak pedig további fejfájást okozhat a rendszer július 1-jei éles indulása.

Fehéredhet a gazdaság

A NAV legutóbbi közleménye szerint az online számlázásnak köszönhetően 2018-ra akár 10 százalék alá is eshet az adóelkerülés. Azt ugyanakkor nem részletezte a tárca, hogy ezt az arányszámot mihez képest kell majd nézni.


Fischer Ádám, adójogász, Jalsovszky Ügyvédi Iroda


A rendszer haszna, hogy a NAV sokkal hamarabb fel tud lépni az áfa-csalások ellen, hiszen eddig csak havonta-negyedévente utólag kapta meg az áthárított / levonható áfára vonatkozó adatokat. Júliustól ugyanezek az adatok a számla kiállításának pillanatában rendelkezésre állnak. A rendszernek ezt az előnyét akkor lehet majd látni, ha a NAV az adatokat kiértékeli és az alapján már időben kiszűri az áfa-csaló vállalkozásokat. Ez azt is jelentheti, hogy a NAV akár ellenőrzés nélkül is látja, ha egy vállalkozás rendben működik. Ezzel jelentősen csökkenthető a "felesleges" ellenőrzések száma, azaz a szabálykövető vállalkozások terhe. A nagy kérdés tehát, hogy a NAV mihez kezd az adatokkal. Az online pénztárgépek már egy-két év alatt jelentősen növelték az állam áfa-bevételeit, nem kizárt, hogy ugyanezt érik el az online számlák is.

Szebeni Dávid, stratégiai igazgató, Enrawell


A rendelkezésre álló hatalmas adatbázis megkönnyíti az adóellenőrzéseket és segíti az államháztartási, gazdaságpolitikai előrejelzést, modellezést a gazdasági növekedéstől, az adóbevételeken át, a szektorális trendeken keresztül a csődelőrejelzésig. Az adózók az előnyök nagy részét később fogják érzékelni és csakis akkor, ha a NAV a beérkezett adatok birtokában megszüntet más adatkéréseket a bevallások, adóellenőrzések során. A jogosulatlanul feléjük kibocsátott számlák kiszűrésében azonban már rögtön segíthet a rendszer a vállalkozásoknak. Erre példát jelentenek azok a csalási kísérletek, amikor számlának látszó díjbekérőkkel próbálják átverni a vállalkozásokat, vagy amikor egy gazdasági szereplő nevében küldenek egy számlát, amelyen csak a bankszámlaszámot írták át a csalók.

Magyar Kereskedelmi- és Iparkamara


Az online kasszák és az Elektronikus Közúti Áruforgalmi Rendszer (EKÁER) bevezetésének célja a gazdaság fehérítése és a vállalkozói adminisztrációs terhek mérséklése volt. Azt gondoljuk, hogy nincs ez másként az online számlázásnál sem, látva a pozitív eredményeket, várható volt további ilyen irányú intézkedés bevezetése is.

A Pénzügyminisztérium becslései szerint, a számlázóprogramok adóhivatalhoz való bekötésével évi 50 ezer milliárd forint összegű számlaforgalom válik láthatóvá.

Minden ilyen, és ehhez hasonló gazdaságfehérítő és versenyt javító intézkedést támogatunk, mert a tisztességesen működő vállalkozások, akiknek nincs mit eltitkolniuk, azok nem félnek tőle, viszont a pozitív hozadéknak, vagyis a piac tisztulásának örülnek. Még ha az elején úgy tűnik, hogy sok munkát és befektetést igényel egy ilyen rendszer bevezetése, hosszú távon a gazdasági haszna a vállalkozásnál is érezhető lesz.


Ez a cikk folytatódik:

1. Miben rejlik a magyar megoldás jelentősége?
2. Milyen előnyei lesznek az új rendszernek és mikor érezhetjük ezeket?
3. Változott-e a rendszer az elmúlt hónapokban, az adózók előnyére?
4. Mik a tapasztalatok, felkészültek az érintettek az új rendszerre?
5. Merre tovább az e-ügyintézésben, mi lehet a következő lépés?
elozo oldal 1 2 3 4 5 következo oldal  >

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 



hirdetés
Állásajánlatok
Könyvelő
Senior befektetési tanácsadó
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium