szerző

Új online csodafegyver került a NAV-testvér kezébe

2018. július 2. 05:39    
nyomtatás
 

Változott-e a rendszer az elmúlt hónapokban, az adózók előnyére?

elozo oldal 1 2 3 4 5 következo oldal  >


Kovács Zsolt, igazgató, adótanácsadás, KPMG


A rendszer technikai specifikációja az év első hónapjaiban vált publikusan is elérhetővé. Azóta, részben az adózói és fejlesztői visszajelzések alapján, részben a NAV saját fejlesztése során tapasztaltak alapján, a rendszer számos pontján változtattak. Részben érthetőek azok az adózói kritikák, miszerint a bevezetés előtti 1-2 hónapban már nem kellene változtatni a rendszer elemein, ugyanakkor egy ilyen volumenű fejlesztést igénylő rendszernél óhatatlanul szükséges támaszkodni a nagyszámú, felhasználóktól érkező visszajelzésekre.

Tancsa Zoltán, partner, adó- és jogi osztály, Deloitte Magyarország


A hatóságok, fejlesztők folyamatosan igyekeztek egyeztetni, konzultálni a különböző piaci szereplőkkel, szoftver-fejlesztőkkel, más szervezetekkel, és ennek tapasztalatait igyekeztek figyelembe venni, illetve az első tesztelések tapasztalatait beépíteni a rendszerbe. Közben azonban a hatóság azt is szem előtt tartotta, hogy a rendszer lényegi elemei ne módosuljanak, változzanak túl nagy mértékben, vagy túl gyakran, hiszen a fejlesztési folyamatokat ezek is negatívan befolyásolták volna.

Farkas Gábor, adószakértő, PwC Magyarország


Az elmúlt hónapokban többször is megjelentek a rendszert érintő változtatások, ennek sokszor az volt az oka, hogy az adóhatóság igyekezett beépíteni az adózók visszajelzéseit a rendszer működésébe. Kétségtelen, hogy nehézséget okoz az adózóknak, hogy az elmúlt hetekben is történtek változások, azonban az adóhatóság javára írható, hogy ezek kommunikációja mindig egyértelmű volt. Segítségkérés esetén pedig az adóhatóság rövid időn belül rendelkezésre állt a megfelelő válaszokkal.

H. Nagy Dániel, adóigazgató, Mazars


A tesztidőszakra a korábbi tapasztalatoktól eltérően (pl. EKAER bevezetés) most valóban elegendő időt hagyott az adóhatóság, továbbá ténylegesen érzékelhető a NAV ügyfélbarát magatartása is, hiszen a rendszerrel kapcsolatos webhelyeket több nyelven is publikálta, az ott leírtak pedig érthetőek és kellően részletezettek. A rendszer alapjául szolgáló xsd séma azonban jelentős változásokon esett át - feltételezhetően a tesztelések tapasztalatai következtében - így az utolsó verzió csupán néhány nappal az éles rendszer indulása előtt publikálva.

Fischer Ádám, adójogász, Jalsovszky Ügyvédi Iroda


Alapvető problémának tartom, hogy a számlák online bekötése nem párosult a vállalkozások adminisztratív terheinek jelentős csökkentésével. Ez egy nagy lehetőség lett volna arra, hogy az áfa-bevallás és az ahhoz kapcsolódó különböző jelentések számát csökkentsék, vagy legalább megkönnyítsék azok elkészítését. Ez egyelőre nem kapott nagy hangsúlyt. Például továbbra is el kell készíteni a befogadott számlákat egy bizonyos értékhatár fölött egyenként listázó ún. összesítő jelentést, ráadásul az értékhatárt is jelentősen lecsökkentették. Pedig valószínűleg sokkal nagyobb lett volna a vállalkozások lelkesedése is az új rendszerért, ha az eddig is kirívóan nagy adminisztrációs teher jelentősen enyhült volna.

Szebeni Dávid, stratégiai igazgató, Enrawell


Megítélésem szerint hasznos volt a tesztidőszak, amely nélkül ilyen volumenű rendszert nem is érdemes bevezetni. Nyilvánvalóan elsőre egyik rendszer sem tökéletes és folyamatosan csiszolódni fog, de a kiindulási alap és az ÁNYK szemlélet meghaladása biztató. A figyelmeztetések arról szóltak, hogy kérdéses, bírja-e majd a NAV rendszere a hatalmas adatforgalmat. Úttörő feladata van jelenleg a NAV-nak és a Pénzügyminisztériumnak a kormányzati informatikában és úgy gondolom, hogy ez akkora adatforgalom, amit szinte lehetetlen 100 százalékban, minden aspektusból tesztelni az éles bevezetés előtt.

Magyar Kereskedelmi- és Iparkamara


Erről pontos információval nem rendelkezünk, de úgy véljük, hogy a tesztidőszak tapasztalatait a adóhivatal folyamatosan figyelte és beépítette azokat a rendszerébe. A döntéshozók is figyelemmel kísérik a rendszer bevezetését és szükség esetén megteszi a szükséges lépéseket, ahogy ezt az online kasszánál is megtették. Most úgy látjuk, hogy a bevezetésnek nincs jelentősebb akadálya, és mivel a gazdaság szereplőinek közös érdeke a rendszer mielőbbi működése, ezért bevezetésének elodázására nem számítunk. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) részéről természetesen a tapasztalatokat folyamatosan nyomon követjük és továbbítjuk a döntéshozók felé.


Ez a cikk folytatódik:

1. Miben rejlik a magyar megoldás jelentősége?
2. Milyen előnyei lesznek az új rendszernek és mikor érezhetjük ezeket?
3. Változott-e a rendszer az elmúlt hónapokban, az adózók előnyére?
4. Mik a tapasztalatok, felkészültek az érintettek az új rendszerre?
5. Merre tovább az e-ügyintézésben, mi lehet a következő lépés?
elozo oldal 1 2 3 4 5 következo oldal  >

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír





hirdetés
Állásajánlatok
Könyvelő
Senior befektetési tanácsadó
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium