Gazdaság

Forradalom a status quo-ért: megérte?

2010. áprilisban a Fidesz-KDNP egy új korszak ígéretével kapott kétharmados felhatalmazást. Radikális változások sorát hajtották végre kormányzásuk kezdetétől, és a gazdaság átalakításának ígéretével a jogállamiság korlátait feszegették. Írásom fő kérdése, hogy vajon mennyiben lett sikeres ez az átalakítás. Az értékelés során a költségvetési politika minőségét a növekedési szempontok alapján értékelem hat dimenzióban - annak tudatában, hogy a növekedés nem a költségvetési politika egyetlen mozgatója, hiszen egyéb szempontok, mint pl. méltányosság, egyenlőség, stb. szintén fontos szerepet játszanak. Referenciaként egyrészt a megelőző négy év másrészt a többi kelet-közép-európai EU tagállam (EU-10) adatait használom. Az adatokból eredő következtetés, hogy a felszínen zajló radikális átalakítások meglepő módon konzerválták a korábbi időszak gyengeségeit, mely tükröződik a szinte változatlan növekedési teljesítményben, azaz a régiós lemaradás folytatódásában.

1 2

Hasonló módszerek.
1. Az állam méretének alakulása

A magyarországi újraelosztás nagysága évtizedek óta a magyar gazdaságpolitikáról folytatott diskurzus állandó tárgya. A túlzottan nagy újraelosztás ellenösztönzést jelent a munkavállalásra, megtakarításra és a beruházásokra egyaránt. Az 1. ábrán jól látható, hogy az elmúlt 4 évben a probléma nem oldódott meg. A magyar államháztartás mérete régiós összehasonlításban kiemelkedően magas maradt, és 50 százalék körül ingadozott. A régióban egyedül a jelenleg komoly bankválsággal küzdő Szlovénia újraelosztási szintje hasonló, a többi országban jelentősen, 8-15 százalékponttal alacsonyabb a jövedelmek újraosztása. Külön kiemelendő, hogy a válság kitörése óta a legtöbb országban csökkenő tendenciát látunk, míg nálunk nincs ilyen: az újraelosztás 50 százalék körül ingadozik - 2009 és 2012 között némileg csökkent, 2012 óta pedig ismét emelkedik.

Forradalom a status quo-ért: megérte?
2. A költségvetési egyensúly

A kormányváltás előtti időszak leglátványosabb problémája a költségvetési hiány alakulása volt. A magas hiány kiszorítja a vállalatokat a hitelpiacról, csökkenti a beruházásokat és megnehezíti egy anticiklikus gazdaságpolitika folytatását. A jelenlegi kormányzat egyik legnagyobb sikerének a költségvetési hiány csökkentését tartja, melynek köszönhetően Magyarország tavaly, 2004 óta először, kikerült a túlzott deficit-eljárás alól. Ez az eredmény mindenképpen üdvözlendő. Emellett azonban nem lehet eltekinteni attól, hogy az államadósság változatlanul nálunk a legnagyobb a térségben, és jól látható az is, hogy 2009 óta trendjében stabilizálódott (2. ábra). A magánnyugdíj-pénztárak de facto államosítása ellenére nem érzékelhető olyan törés a mutatóban, mint Lengyelországban, ahol 2013 végén vonták be a magánnyugdíj-pénztárak állampapírjait. Ennek egyik lényeges oka a forint árfolyamának jelentős gyengülése, mely a külföldi valutában denominált adósság emelkedéséhez vezetett.

Forradalom a status quo-ért: megérte?

"Elmúlt4év" A Portfolio.hu az "Elmúlt4év" sorozatának keretében üzletembereket, egyetemi oktatókat, piaci elemzőket, gazdasági szereplőket kért fel, hogy mondják el, milyennek látták a mögöttünk hagyott kormányzati ciklus négy évét, illetve értékeljék a kilátásainkat. Mindezt műfaji megkötöttség és szorosabb témamegjelölés nélkül. Az írások ezen az oldalon kezdenek gyűlni.

3. A költségvetés kiadási oldala
A költségvetés kiadásainak vizsgálata során nem csupán a mérték a lényeges, hanem az is, mire költik el az adófizetők pénzét. Ebben a tekintetben megkülönböztetünk produktív és nem-produktív kiadásokat azon az alapon, hogy hozzájárul-e közvetlenül a magánszektor termelésének növekedéséhez. Produktív kiadásnak tartjuk az oktatást, kutatás-fejlesztést, egészségügyet és az infrastrukturális beruházásokat, míg improduktívnak a szociális juttatásokat. A kiadásokról még korábban Romhányi Balázs (2013b) közölt tanulságos elemzést. Ebben arra mutat rá, hogy ezen a területen nem láthatóak egyértelmű tendenciák - a tervek és a megvalósulás között mintha semmilyen kapcsolat nem lenne. Emellett az első két év adatai alapján az látható, hogy a kiadások valós csökkenése épp a produktív területeken (oktatás, egészségügy) következett be, míg a tervezett csökkentések helyett növekedés volt megfigyelhető az improduktívnak tartott társadalombiztosítási és jóléti kiadásokban. Utóbbiak tovább nőttek a ciklus második felében, elsősorban a nyugdíjak reálértékének 3,2 százalékos emelése miatt, mely évi 100 milliárdos terhet jelent a költségvetés számára. Mindez nem túlzottan különbözik a 2009 előtti időszak megközelítésétől, mikor szintén a jóléti kiadásokat igyekeztek minél inkább megkímélni általában a produktív kiadások kárára (ld. Szakolczai 2009).
Ez a cikk folytatódik
1 2
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Itt a kormánydöntés az üzemanyagárak szabályozásáról
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
iphone 12 apple