MNB: nem költheti el jövőre a kormány az összes tartalékot

MTI, Portfolio
2019. július 11. 17:32    
nyomtatás
 
A jegybank elemzői szerint a költségvetés 2020-ra kitűzött hiánycélja a tartalékok részleges megtakarítása esetén teljesíthető - olvasható a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elemzésében, amelyet a 2020. évi központi költségvetésről szóló törvényjavaslathoz készítettek. Az elemzésben kiemelték: a jövő évi büdzsé hiánya historikusan alacsony lehet, az 1995 óta rendelkezésre álló adatok alapján az eredményszemléletű hiány a legalacsonyabb lehet 2020-ban a GDP-arányos 1 százalékos hiánycél teljesülésével.


A költségvetési törvényjavaslat alapján a kitűzött hiánycél 0,8 százalékponttal alacsonyabb a 2019-es 1,8 százalékpontos előirányzatnál és 0,5 százalékponttal alacsonyabb a konvergenciaprogramban közölt hiánypályánál. A csökkenő hiány révén a fiskális politika anticiklikus tartalékot képez, a GDP-arányos államadósság pedig több mint 2 százalékponttal csökkenhet 2020-ban, így az alaptörvény adósságszabálya teljesül.

MNB: nem költheti el jövőre a kormány az összes tartalékot

Forrás: MNB


A jegybanki prognózis szerint egyes bevételek elmaradhatnak az előirányzattól, de alacsonyabb lehet az uniós támogatásokhoz kapcsolódó önrész, valamint a babaváró támogatáshoz kapcsolódó kiadás is.

A tartalékok felhasználása mellett így a GDP 1,4 százaléka lehet a deficit, amely azonban a tartalékok részleges megtakarítása mellett a kitűzött 1,0 százalékos szintre csökkenthet.

Emlékeztettek rá, 2020-ban a költségvetési tartalékok összege az elmúlt éveknél magasabb, a GDP 1 százaléka lesz, az országvédelmi alap összege 378 milliárd forint, míg a kormányzati rendkívüli tartalékok összege 110 milliárd forint lesz 2020-ban, az együttes összegük így 488 milliárd forintra nő, amely mintegy 260 milliárd forinttal haladja meg az ideit. Az országvédelmi alap magas összege a bevételi előirányzatok elmaradása esetén is biztosíthatja a hiánycél teljesülését, elköltése csak abban az esetben lehetséges, ha a hiány nem haladja meg az 1 százalékot - írták.

MNB: nem költheti el jövőre a kormány az összes tartalékot

Forrás: MNB


A törvényjavaslat szerint - változatlan devizaárfolyamon - a GDP-arányos adósságráta érdemi, 3,1 százalékpontos csökkenése várható 2020-ban, míg a jegybanki előrejelzés szerint mérsékeltebb gazdasági növekedés mellett 2,6 százalékpontos csökkenés várható. Az államháztartás uniós módszertan szerinti GDP-arányos bruttó adóssága a 2018 végi 70,8 százalékról az MNB-előrejelzés szerint - a szabály szerint változatlan, 2018 végi 321,51 forint/eurós árfolyammal számolva - 2019-ben 68,1 százalék körüli szintre csökken, majd 2020 végére tovább mérséklődik 65,4 százalékra.

A törvényjavaslatban a jövő évi gazdasági növekedésre vonatkozó előrejelzés (4 százalék) jelentősen meghaladja a jegybank júniusi Inflációs jelentéshez készített prognózisát (3,3 százalék) és a piaci elemzői várakozásokat is. Az MNB előrejelzéséhez képesti magasabb GDP-dinamika hátterében elsősorban a háztartások fogyasztásának eltérő növekedési pályája áll. Megjegyezték, amennyiben 2020-ban nem valósul meg a törvényjavaslatban várt magas beruházás, foglalkoztatás- és fogyasztásnövekedés, az kockázatot jelent egyes adóbevételi előirányzatok teljesíthetőségére.

A munkához és fogyasztáshoz kapcsolódó adóbevételeket a gyorsan növekvő adóalapok alapján tervezte a költségvetés. Az MNB makrogazdasági előrejelzése mintegy 1,8 százalékponttal alacsonyabb bruttó állóeszköz felhalmozás dinamikát, 0,7 százalékponttal alacsonyabb foglalkoztatásbővülést, 0,9 százalékponttal alacsonyabb fogyasztásemelkedést és így alacsonyabb adóbevételeket tartalmaz 2020-ra.

A törvényjavaslatban szereplő 1,1 százalékos strukturális hiány még nem teljesíti a középtávú költségvetési célt (MTO: 1,0 százalék),


azonban a hiány csökkenésének gyors dinamikája megfelelhet az Európai Unió erre vonatkozó szabályainak - írta az MNB.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő-újságíró
Sales representative
Befektetési tanácsadó
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium