Nagyot lépett előre Magyarország: nálunk élnek a legelégedettebb fogyasztók

2018. október 12. 16:41    
nyomtatás
 
Míg a 2016-os fogyasztói elégedettségi eredménytáblához képest EU-szerte csak csekély, addig Magyarországon jelentős javulás volt tapasztalható és ez oda vezetett, hogy az uniós tagállamok között Magyarországon élnek a legelégedettebb fogyasztók - derül ki az Európai Bizottság ma közzétett fogyasztói piaci eredménytáblájából. A 2018-as felmérés arról ad számot, hogy az uniós fogyasztók miként értékelik 40 áru- és szolgáltatási ágazat működését.


A jelentés szerint EU-szerte csak a fogyasztók 53%-a bízik abban, hogy a szolgáltatási ágazatokban működő vállalkozások betartják a fogyasztóvédelmi szabályokat. Az áruk esetében ez az arány némileg magasabb: 59%. Az uniós tagállamok többségében a távközlési, a pénzügyi és a közüzemi szolgáltatások továbbra is igen problémás területek a fogyasztók szemében. A fogyasztók a legkevésbé az ingatlanok és a használt gépkocsik ágazatában bíznak. Ezzel szemben továbbá erős bizalmat élveznek a személyi szolgáltatások (fodrászok, gyógyfürdők), a nyaralási szálláshelyek és a szervezett utazások.

Magyarországon 2015 óta 6,4 ponttal nőtt a vizsgált piacok összesített átlagos teljesítménymutatója, 89,6 pontra (a maximálisan elérhető 100-ból). A magyarországi eredmény így 9,4 ponttal haladja meg a 80,2 pontos uniós átlagot.


Magyarországon az árupiacok között a legjobb eredményt a testápolási termékek érték el (94,3 pont), a legrosszabbat pedig a használt gépkocsik (83,0). A szolgáltatások tekintetében a villamosenergia-szolgáltatások szerepeltek a legjobban (93,8 pont), az ingatlanágazat pedig a legrosszabban (83,1). Összesen 33 piacra vonatkozóan mérték Magyarországon a legjobb eredményt a tagállamok között.

A fogyasztói piacok 2018. évi eredménytáblájának főbb megállapításai


  • 2016-hoz képest csekély javulás tapasztalható, bár a tendencia 2010 óta pozitív. Az elmúlt két év során a legtöbb előrelépés a jelzáloghitelek, a vízellátás, a gáz- és villamosenergia-szolgáltatás terén történt, ám (a gázszolgáltatás kivételével) még mindig e piacok iránt a legalacsonyabb a bizalom.
  • A nyugat-európai piacok továbbra is jobban teljesítenek a fogyasztók szempontjából, míg a jelentés szerint a legnagyobb átlagos teljesítményjavulás idén is Kelet-Európában valósult meg. Ez arra utal, hogy lassacskán csökken az eltérés Kelet- és Nyugat-Európa között abban a tekintetben, hogy milyen mértékben szolgálják a piacok a fogyasztókat. A Bizottság és a tagállamok által az eltérő minőségben forgalmazott élelmiszerek kérdésével kapcsolatban jelenleg tett erőfeszítések várhatóan tovább javítják a helyzetet e tekintetben.
  • Az internetszolgáltatást és a mobiltelefon-szolgáltatásokat a fogyasztók továbbra is a legproblematikusabb területek közé sorolják: 20,3%-uk, illetve 17,5%-uk szembesült nehézségekkel ezekben az ágazatokban az elmúlt év során. A fogyasztók legalább 10%-a által említett egyéb területek a következők: televízió-előfizetés, vezetékes telefonszolgáltatás, infokommunikációs technológiai és elektronikai cikkek értékesítése, vasút és városi közlekedés, használt gépkocsik, ingatlan, postai szolgáltatások, új gépkocsik, autókölcsönzési és autójavítási szolgáltatások.
  • A problémák esetén a fogyasztóknak legnagyobb kárt (pénzügyi veszteséget vagy időveszteséget) okozó ágazat a pénzügyi szolgáltatásoké. A lakásbiztosítás, a jelzálog, a kölcsön és hitel, a villamos energia és a vízellátás terén problémákat tapasztaló fogyasztók legalább 35%-a számol be arról, hogy emiatt súlyos kár érte őket. A légitársaságokkal, befektetési termékekkel és gépjármű-biztosításokkal kapcsolatban nehézségekkel szembesülő fogyasztók is jelentős kárról számolnak be.
  • A fogyasztók a legkevésbé az ingatlanok és a használt gépkocsik ágazatában bíznak. A fogyasztóknak mindössze 38%-a bízik abban, hogy az ingatlanágazat szolgáltatói betartják a fogyasztóvédelmi szabályokat, a használt gépjárművek ágazata esetében pedig 36%-uk.

A közlemény a friss eredmények alapján azt hangsúlyozza, hogy az Európai Bizottság kiemelt kérdésként kezeli a fogyasztóvédelem javítását. Ennek érdekében 2018 áprilisában előterjesztette az "Új megállapodás a fogyasztói érdekekért" című kezdeményezését, amely lehetővé teszi, hogy a feltételeknek megfelelő szervezetek a fogyasztók nevében kollektív kereseteket indítsanak, valamint erőteljesebb szankciókra hatalmazza fel a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságait. Emellett kiterjeszti a fogyasztók védelmét az interneten is, valamint pontosítja, hogy tilos az élelmiszereket a fogyasztókat megtévesztő módon kétféle minőségben forgalmazni.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Kövess minket a Facebookon

Klikkelj a forint és svájci frank árfolyamért
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium