Ilyen brutális változást utoljára 70-80 éve az autók elterjedése hozott

2018. június 8. 09:55    
nyomtatás
 
Mit jelent az, hogy smart city, beszélhetünk-e még egyáltalán ilyen fogalomról? A Portfolio Smart City 2018 konferenciájának panelbeszélgetői ezekre a kérdésekre keresték a választ. Az elmondottak alapján az biztos, hogy a városok gyökeres változások előtt állnak, amire a szabályozóknak és az ingatlanfejlesztőknek is fel kell készülniük. A városok átalakulása olyan jelentős lehet, amire utoljára 70-80 évvel ezelőtt volt csak példa az autók tömeges megjelenésével összefüggésben. Az új technológiákhoz fokozatosan hozzá fogunk szokni, a biztonsági kockázatokat, amit ezek jelentenek pedig az emberek többsége inkább vállalja a kényelméért cserébe.


Rögtön egy folyamatban lévő projekttel indítva, Ágházi Gyula MRICS, a Gránit Pólus Csoport vezérigazgatója a Centrál Park koncepció, vagyis a Westend mellett épülő új városrész kapcsán beszélt arról, hogy milyen szempontokra figyelnek a tervezés során, mit várhatnak a leendő látogatók és a környéken lakók. Talán azt lehet mondani, hogy bármely városkoncepció létrehozásának az alapja, hogy a szereplők - lakók, vállalatok, ingatlanfejlesztők - között kommunikáció, kapcsolat és szinergia legyen.

5 fontos szempontra figyelünk a Centrál Park koncepciójánál: épített környezet, iroda, zöld felületek, kereskedelem és okosotthon. Egy párbeszédet indítva tervezzük ezt a koncepciót, ahol körülbelül két hektárnyi közparkot és 350-450 ezer négyzetméternyi ingatlan fejlesztését kezdjük el a tervek elkészültével.

Ilyen brutális változást utoljára 70-80 éve az autók elterjedése hozott


Az épített környezet szempont azt ragadja meg, hogy környezetbarát anyagok felhasználásával és azzal a tudatossággal, hogy a kerület képét figyelembe kell venni a fejlesztés során, leküzdhető legyen a kezdeti idegenkedés egy ilyen teljesen új városközpont kapcsán. A zöld felületek azért is lényegesek, mert bár vannak, akiknél nem ez a fő elvárás egy belvárosi ingatlancsoportot látva, sokak szeretnék, ha visszaemelhető lenne a környezet a város belső részeire is. Az iroda szempont már nemcsak azt fogalmazza meg, hogy a munkavállalók az inspiráló munkakörnyezetre már-már alapvető elemként tekintenek, de azt is, hogy egyre több szolgáltatásra lesz igény a munkavállalók részéről, például, hogy amíg ők dolgoznak, lemossák az autóikat, vagy feladják a csekkeket, hogy ne nekik kelljen elintézni.

Az okosotthonok esetében szintén ez a vonal lehet érdekes, minél kevesebbet kelljen a jövőben a háztartással foglalkozni, ha a hűtő magától megrendeli a hiányzó élelmiszereket, azzal is időt takarít meg a lakóknak, a kérdés csak az, hogy erre mekkora igény lesz. Az öt szempont között szerepel a kereskedelem is, és igaz, hogy az online vásárlás térnyerése átalakította ezt a területet, de a vásárlás élményét, amihez fizikai jelenlétre van szükség, teljes mértékben nem tudja elvenni.

Mi a baj a világgal?


A világgal a baj, hogy egy van belőle - hangzott el Dr. Reith András, Paulinyi-Reith & Partners Zrt. partnere előadásának kezdetén. Az állítás többnyire meg is válaszolja azt a kérdést, hogy miért kell a döntéshozatalok során számításba venni azt, hogy hogyan javítható a hatékonyság például egy irodaépület energia-kibocsátásában, vagy környezettudatosságra törekvés más területen is. A smart city még önmagában nem mond semmit, arról, hogy mennyire vagyunk környezettudatosak, így az okosváros címkét a fenntartható várossal együtt kellene értelmezni és segíteni a befektetőket, illetve önkormányzatokat, hogy a nehezen forintosítható hatásokat is figyelembe vegyék egy-egy beruházási döntés kapcsán (például milyen hatással van a gépkocsiforgalom a légúti megbetegedések számának növekedésére).

Ilyen brutális változást utoljára 70-80 éve az autók elterjedése hozott


Mit gondolnak a szakértők?


Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója elmondása szerint, a smart city elnevezés felett eljárt az idő, ma már nem jelent semmit. A szakember szintén beszélt arról, hogy jelenleg miért jelentenek akkora kihívást a technológiai változások. Egy 70-80 éves ciklus lezárásának korszakában vagyunk meglátása szerint. Míg az 1930-s években az autó lett a városszervezésnek a központi eleme, és a városok ennek mentén kerültek átépítésre, addig most az látszik, hogy autóval nem lehet a város közlekedését megoldani. Ezt egyre többen látják be, az EU-s közlekedés politikát is az jellemzi, hogy vissza kell venni az autók szerepéből a közlekedésben. A szakember véleménye szerint a mostani átalakulás is hasonló lesz, mint a több évtizeddel ezelőtti volt. A közlekedéseszközök megosztása, az önvezető autók megjelenése mind ezeket vetítik előre. Ugyanolyan veszélyzónába is kerülünk azonban most, mint régen, kérdés ugyanis, hogy egy technológiai ígéret hova jut, képes-e a fellépő problémákat megoldani.

A szakember szerint akkor okos egy város, ha felismeri a fejlődésének irányát. Nem tekinthető például smart megoldásnak a Graphisoft Park, aminek nincs tömegközlekedés hozzáférése 1 kilométeren belül. De lesújtó véleménnyel nyilatkozott a Tópark projektről is, véleménye szerint inkább le kellett volna bontani a betontorzókat, mert most a több ezer lakásos projekt miatt, hatalmas tömeg terheli majd tovább az M1-M7 bevezetőjét.

A beszélgetés részvevői arról is kifejtették véleményüket, hogy mennyire képes egy mostani fejlesztés megfelelni a jövő kihívásainak, és miként tudja lekövetni a technológiai változásokat. Elhangzott, hogy ebben a szabályozói oldalnak is jelentős szerepe lehet. Az ingatlanfejlesztőknek azonban érdemes lobbizni is a pozitív változásokért ezen a fronton, illetve akkor "okos" egy város, ha maga is képes a szabályozással a jövőjét segíteni. Például az egyik említett ilyen kérdés, hogy kell-e ennyi parkolóhely, amennyit most építeni szükséges egy ingatlanfejlesztéshez kapcsolódóan.

Ilyen brutális változást utoljára 70-80 éve az autók elterjedése hozott


Ágházi Gyula, a Gránit Pólus Csoport vezérigazgatója elmondta, a parkoló az ingatlanfejlesztő számára a legrosszabb befektetés. Jogszabály alapján azonban meghatározott számban meg kell építeni ezeket, még akkor is, ha a valós mostani igény is ennél kevesebb. A beruházások esetében több évtizedes megtérüléssel kell számolni, a jövőre nézve azonban nem lehet előre kitalálni, hogy az önvezető autók terjedése, vagy a tömegközlekedés fejlesztése milyen hatással lehet a parkolóhelyek iránti igényekre. De az is nagy kérdés, hogy mit lehet majd csinálni az olyan épülettel, ami statikailag vagy ingatlanpiaci szempontból nem avult el, technológiailag viszont igen.

Gyorgyevics Benedek, a Városliget Zrt. vezérigazgatója, a témához kapcsolódóan megemlítette, hogy korábban 1800-2000 autó parkolt ingyenesen a P+R parkolóként funkcionáló Felvonulási téren. A városliget körül pedig még további több ezer. Tehát egy olyan helyen, ami nem is annyira a város szélét jelenti. A Liget Projekt során a feladatuk volt a parkoló kapacitás megőrzése. Mélygarázs épül ezért a Ligetnél illetve plusz egy P+R parkoló létesül az M3-as bevezetőjénél. De a jövő ezeket az igényeket felülírhatja, amennyiben például az autós közlekedés jelentősen átalakul. A szabályozásnak is figyelembe kell majd vennie az igények változását. Szabályokra azonban szükség van. Óriási a szabályozók felelőssége ugyanis a városképének alakulásában. A szakember például utalt rá, hogy azért maradhatott meg Budapest belvárosa olyannak, amilyen jelenleg, mivel megfelelően felügyelték a privát ingatlanfejlesztések alakulását. A fejlesztők célja, hogy maximalizálják a profitot. De az nem egyszerű kérdés, hogy egy adott fejlesztés milyen terhet jelent a városra nézve, az önkormányzat és szabályozó feladata, hogy megvizsgálja ezt.

2018.06.07 13:05 Fenntartható városok: ki fogja ezt kifizetni?


Mitől okosak a városok? Smart megoldások veszélyei


Pethő József, a Microsoft Services CEE digital advisora szerint a legfontosabb kérdés a smart megoldásokat illetően, hogy mi digitálisan elég intelligensek vagyunk-e, ezeknek az új technológiáknak a használatához. Töménytelen adat áll rendelkezésre, aminek a mennyisége brutálisan növekszik. Változott a napi életünk, a döntéseinket adat alapon hozzuk, ehhez az adatok pedig viszonylag rövid idő alatt rendelkezésre állnak. A mai világban, és a jövőben még inkább olyan szektoroknak kell együtt működni, akik eddig ezt nem tették. Fontos azonban, hogy ne egy adatvezérelt város alakuljon ki, üzleti partnerként tudnak segíteni a technológia eszközök fejlesztői.

Horváth Gergely, a Commsignia project managere (customer support) elmondta, a fejlődés sokszor az emberek világképébe nem fér bele, mivel annyira új a technológia, hogy elképzelni sem tudják annak működését, illetve használatát. Érdekeltté kell őket tenni ezért abban, hogy az újdonságokat elkezdjék kipróbálni. Hosszú távon az a cél, hogy a városokban emberközpontú, szolgáltatásközpontú működés alakuljon ki.

Ilyen brutális változást utoljára 70-80 éve az autók elterjedése hozott


Reith András, a Paulinyi-Reith & Partners Zrt. partnere arról beszélt, hogy míg 2003-ban Németországban csak úgy adtak ki diplomát, ha egy belvárosi épületet 4 funkciónak megfelelően tervezett meg valaki, a magyar egyetemeken még ma sincs ilyen felhívás. A szakmának is vannak tehát hiányosságai a városok jövőjének tervezését illetően.

A panelbeszélgetés résztvevői szintén érintették a smart megoldásokkal kapcsolatos biztonsági problémákat. Alapvetően a szakemberek azon a véleményen voltak, hogy ezekkel a biztonsági kockázatokkal kell ugyan foglalkozni, de az emberek hajlandóak félretenni aggodalmaikat a technológia biztosította kényelemért cserébe.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír





hirdetés
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium