Kinek (nem) való a franchise? (x)

2019. január 29. 10:00    
nyomtatás
 
Megóvja-e a kellemetlen meglepetésektől a franchise az ifjú vállalkozót, akinek még ott a tojáshéj a fenekén, vagy a középkorú vállalkozópalántát, aki magabiztosan irányít kisebb-nagyobb csapatokat, de az igazán fontos döntéseket eddig meghozták helyette? Elek Márton, a Borháló szaküzlethálózat franchise-tanácsadója azokhoz a kezdő vállalkozókhoz és az örökifjú X generációsokhoz szól, akiknek van pár millió forint indulótőkéjük, de nem szeretnének a 10-ből 9, egy éven belül felsülő vállalkozó közé tartozni.

A Borhálót 2013-ban alapítottuk. A franchise szervezeti felépítést azért javasoltam a cég számára, mert bár a sokszereplős együttműködés munkaigényesebb, mint egy áramvonalas cég központi irányítása, ez a forma biztosíthatta az optimális tőkeellátottságot az induló, a megfelelő érdekeltséget és a nélkülözhetetlen terepismeretet a gyarapodó cég számára, illetve "csak" a know-how fejlesztésére és átadhatóságára kellett figyelni más napi problémák helyett.

A franchise-rendszert folyamatosan építettük fel és finomítottuk az iparági követelményeknek, az üzleti környezetnek és kitűzött céljainknak megfelelően, olyan sikerrel, hogy a márka 2014-ben elnyerte a Magyar Franchise Szövetség "Az Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata" díját, 2015-ben "Az Év Innovatív Franchise Hálózata" díjat, 2016-ban pedig első helyezést értünk el ügyfélélmény kategóriában a Mastercard "Év Kereskedője" versenyében. A 2015-ös tőkebevonással elsősorban a partnereket kiszolgáló központi logisztikát fejlesztettük, és a cég opreratív működését biztosítottuk. Országos hálózatunk jelenleg 48 átvevő egységből, vagyis szaküzletből áll, ezzel az ország legkiterjedtebb bor-kiskereskedelmi lánca vagyunk.

Kinek (nem) való a franchise?

Elek Márton franchise-tanácsadó, a Borháló stratégiai igazgatója

A franchise mindig részletesen szabályozott szerződéses viszony, az átvevő (franchisee) kötelezettségeit és lehetőségeit, a know-how-t az átadótól (franchisor) megvásárolt kézikönyv írja le részletesen. A Borhálónál kötött az arculat - többek között az üzlethelyiség kialakítása -, valamint a kínálat, vagyis a tartható borok döntő része. Az átvevő betanításra, oktatásra, a jó ötletek és gyakorlatok folyamatos megosztására is számíthat a központ részéről. Az egységek munkáját marketingakciókkal, továbbá a törzsvásárlói programmal egybeépített ügyfélkezelő informatikai platformmal (CRM) támogatjuk, ami az automatizált vevői kommunikáció motorja. Ezen keresztül a boltok nyomon tudják követni saját vevőiket, ügyfeleiket, sablonlevelek segítségével tudnak szegmentáltan kommunikálni velük.

Az átvevők szabadsága - más franchise-okkal összehasonlítva - nagy: saját forgalmuk és nyereségük növelésére a boltok a központtal egyeztetett akciókat, helyi rendezvényeket, kóstolókat szervezhetnek, meghatározott keretek között kiegészítő termékeket tarthatnak, saját üzletpolitikájukat követve sokszor eltérhetnek az ajánlott áraktól, jelentősebb partnereikkel egyedi megállapodásokat köthetnek. A Borháló fő értéke mára a speciális, de rugalmasan az eladási helyre szabható termékkínálat; a 400-450 borból 130 a kötelező törzsválaszték, a többi opcionális, vagyis az üzlet tulajdonosa maga dönti el, melyiket tartja. A brandnek jelenleg 80 kizárólagos terméke van. Ezek egy részének a megalkotásában a vállalkozás lelke, az alapító tulajdonos Kathona Krisztián is részt vett neves partnerborászainkkal együtt, ami mára a márka egyik fő ereje, hiszen ilyenkor a borász szaktudása és a vevői igények ismerete együttesen olyan sikertermékeket szülhet, amelyek a piac egy-egy szegmensére vannak optimalizálva. A nagy kiszerelés pedig a fogyasztónak jelent 40 százalék körüli árelőnyt.

Kinek (nem) való a franchise?

Kathona Krisztián, a Borháló alapító tulajdonosa (j) Áts Károly tokaj-hegyaljai borásszal

Az ördög persze a részletekben lakozik, mi pedig az évek során megtanultuk, hogy a hálózatba jelentkezőket - mindkét fél érdekében - érdemes alaposan megszűrni. Jobb elijeszteni valakit a kezdet kezdetén, mint kockáztatni egy nagyobb felsülést, komoly anyagi és presztízsveszteséget szenvedni el. Aki tehát jelentkezik, számíthat rá, hogy megszabadítjuk fölösleges illúzióitól, mindenekelőtt attól, hogy a franchise-üzlet egyfajta szinekúra, ahol kis munkabefektetéssel jó pénzeket lehet keresni. De még ezt megelőzően nem árt, ha mindenki tisztába jön vele, mik a franchise előnyei és hátulütői egy saját vállalkozáshoz képest, illetve szembenéz önmagával, és fölteszi az alapkérdést: "Akarok-e borkereskedő lenni?"

Előnyök


Dolgozni tehát sokat kell, a szinte korlátlan felelősség mellé korlátozott önállóság jár, a franchise működési formának mégis számos előnye van.
Az átvevő egy már bevezetett, vevőkörrel rendelkező márka termékeit forgalmazhatja, az átadótól mintákat és tippeket kap az üzleti tervhez, a működéshez, a jó gyakorlatokhoz. A központi beszerzés, a minőségellenőrzés, a logisztikai támogatás konkrét árelőnyt jelent, a marketingköltségek is megoszlanak, a központi informatikai rendszer az átvevők rendelkezésére áll a vevő- és egyéb kapcsolatok kezeléséhez.

A központ saját jól felfogott érdekében is rajta tartja a szemét a hálózat tagjain, így a kezdő vállalkozónak segíthet a rossz döntések elkerülésében, a hullámvölgyek átvészelésében. Az átvevő nincs egyedül, oktatásokon, partnertalálkozókon vehet részt, de azoktól függetlenül is tud kitől tanácsot kérni. Ellesheti a hálózat más tagjainak jó gyakorlatait, és megoszthatja saját ötleteit a többiekkel: nem egy ilyen gondolatból lett széles körben hasznosított, központilag szentesített akció - példa erre az üzletekben osztott kóstolóminta.

Kinek (nem) való a franchise?

Az egységes arculat az egyik fő márkaérték

Alapvető, hogy az átvevő bízzon a márkában. Nem pusztán pozitív érzelmekről és ügyszeretetről van szó, hiszen saját csónakunkat egy nagy hajóhoz kötjük. Hideg fejjel kell kalkulálni, siker esetén pedig el kell tudni viselni a korlátokat: a versenykorlátozásokat, a termékkörre vonatkozó vagy éppen a földrajzi kizárásokat, pontosan, ahogy a szerződésben áll.

Konklúzió


A franchise nem pusztán befektetés (ahol a pénz dolgozik helyetted), hanem folyamatos és kemény munka, sokszor örömteli, néha nyögvenyelős, mindenesetre személyes közreműködésedet és felelősségvállalásodat követeli meg. Ha valaki Borháló franchise-t vesz, megváltja a jegyet "a település borkereskedője" társadalmi státuszhoz. Nem szabad alábecsülni a pszichológiai felkészülést, le kell nyelni hamar a keserű pirulákat, leszámolni a tévhitekkel. Ebben a cikkben olyanok nyilatkoznak, akiknek ez már sikerült.

Kinek (nem) való a franchise?

A Borháló Dunaharaszti borkereskedés 2018 áprilisában nyitott meg

A franchise ugyanakkor nem való mindenkinek: bár az átvevő sok támogatást kap az átadótól, de a kötöttségeket is tudomásul kell vennie. A jó kezdeményezéseket a központ esetleg méltányolja, de ha nem, kell tudni elengedni a zseniális ötleteket is. Akinek mindez elviselhetetlen béklyót jelent, jobb, ha önálló vállalkozásba fog és lemond a franchise-ról a maga előnyeivel és hátrányaival együtt. Annak sem való ez a vállalkozási forma, aki arra számít, hogy mindent a feneke alá tolnak. Pár dolgot félkészen, készen kap az ember, de a munka dandárját neki kell elvégeznie.

Ha mindezek ellenére továbbra is csábító a franchise gondolata, érdemes olyan területet választani, ami közel áll hozzád. Ha ez a bor, és borkereskedő szeretnél lenni, logikus választás a Borháló, Magyarország földrajzilag legkiterjedtebb boros hálózata.

Az újévi fogadalmakon túl


"Abbahagyom a dohányzást!" "Ledobok tizenöt kilót!" - ezek és a hasonló újévi fogadalmak mindenki számára ismerősek, ahogy a fogadalmak bukása utáni kudarc keserű íze, a jellemgyengeség önvádja is. Pedig van ennél rosszabb: annak az embernek a rossz közérzete, aki kezébe vehetné sorsát, de az első lépést egész élete során nincs mersze megtenni. A Borháló franchise-ban olyanok útját egyengetjük, akikben megvan az elszánás, a lelkiismeretesség és a munkakedv, ugyanakkor az az alkalmazkodóképesség is, ami egy már bevezetett, kötött arculattal rendelkező vállalkozás önálló egységének működtetéséhez szükséges. Cserébe ezek a "félfüggetlen" vállalkozók rengeteg támogatást kapnak, és egyfajta iskolát, ahol lemérhetik, alkalmasak-e a teljes önállóságra a piacon.

Büszkék vagyunk azokra, akik segítségünkkel sikerrel indultak el a vállalkozások világában vagy nyitottak új fejezetet az életükben, miközben az alkalmatlanokat, az önmagukat hitegetőket, a délibábot kergetőket idejekorán eltántorítottuk, megkímélve őket a csúfos bukástól. Ha te is fordítanál egyet sorsod kerekén, jelentkezésedet szívesen fogadjuk.


(x)

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Könyvelő
Senior befektetési tanácsadó
 
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium