15 °C Budapest

Döntöttek a magyarok: jöhet a nyilvános bértábla a hazai cégeknél?

2018. május 23. 11:30

Az utóbbi időszakban többször is foglalkozott a Pénzcentrum azzal az új jelenséggel, miszerint egyre több vállalat teszi nyilvánossá a fizetéseit. Ezzel kapcsolatban több szavazást is indítottunk a korábbiakban, melyekből kitűnt, hogy olvasóink pozitívan viszonyulnak ehhez a változáshoz.

Nem is olyan régen még ritkaságszámba ment az olyan vállalat, ahol nyilvánossá tették volna a bértáblát. Az álláshirdetésekben is csak a legritkább esetben jelölték meg pontosan, hogy mekkora bérre is számíthat a jelentkező, az álláskeresők többnyire kénytelenek voltak beérni a "versenyképes fizetés" megjelöléssel. Több információra csak az állásinterjún számíthattak a munkavállalók.

Az utóbbi időszakban azonban változás érzékelhető ezen a téren. A változás talán az áruházláncok esetében a legszembetűnőbb, hiszen az utóbbi hónapokban ezek a vállalatok sorra hozták nyilvánosságra, hogy mekkora fizetésekre számíthatnak a náluk dolgozók. Ebben nyilvánvalóan szerepe van a növekvő munkaerőhiánynak is, hiszen a nagyobb láncok ezzel a módszerrel is átcsábíthatták az alkalmazottakat a kisebb üzletektől.

Kedvezően fogadják a magyarok a nyilvános béreket

Az utóbbi időszakban a Pénzcentrum több szavazást is indított a témában, melyek eredményeiből kitűnik, hogy a magyarok többsége örvendetesnek tartja, hogy egyre kevesebb vállalat titkolózik a fizetésekkel kapcsolatban. Jól látszik ez múlt heti, "Beszéljünk nyíltan a fizetésekről, vagy ez mindenkinek a magánügye?" című szavazásunkból is, ahol elsöprő többség szavazott az átlátható bértáblák mellett.

A több mint 2000 szavazóból közel 1800 (86%) gondolta úgy, hogy jó dolog a nyilvánosan kezelt bértábla, illetve ha egy cégnél átlátható, hogy honnan hova juthat el az alkalmazott. Ezzel szemben csak 300 körüli (14%) volt azon szavazók száma, akik ezt továbbra is magánügyként kezelnék: szerintük senkinek semmi köze hozzá, hogy ki mennyit keres.

Egy korábbi, "Te szeretnéd tudni, mennyit keresnek a kollégáid a munkahelyeden?" című szavazásunk esetében a 3300-at is meghaladta a szavazók száma. A szavazóknak több mint a fele, közel 1900 ember (56%) itt is arra szavazott, hogy fontosnak tartja az átláthatóságot, és szeretné, ha nyilvánosságra kerülnének a fizetések.

Több mint 500 ember (összesen 16%) szavazott úgy, hogy ők már most is tisztában vannak azzal, hogy mennyit keresnek a kollégáik. Érdekesség, hogy ennek a csoportnak a fele szavazott úgy, hogy a fizetések megbeszélése után bérfeszültség volt érzékelhető a kollégák között, míg a csoport másik fele nem észlelt ilyesmit.

A szavazók több mint negyede viszont úgy szavazott, hogy nem szeretne nyilvános bértáblát. Ennek okai azonban különbözőek: egy részük a bérfeszültségtől tart (12%), míg másik részük (16%) egyszerűen magánügynek tartja, hogy ki mennyiért hajlandó dolgozni egy adott cégnél.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Mit gondolnak erről a szakemberek?

A szakemberek között sincs teljes egyetértés azzal kapcsolatban, hogy mennyire tekinthetjük kedvező folyamatnak a fizetések nyilvánossá válását.

Általánosságban elmondható, hogy nemzetközi összehasonlításban mi magyarok nem szeretjük nyilvánosan kezelni a saját fizetésünket. Azt sem feltétlenül gondolom, hogy minden szektor fel van arra készülve, hogy nyilvánossá tegye a fizetéseit

- mondta Tóth Tamara, a Monster Magyarország Kft. operatív vezetője korábban a Pénzcentrumnak.

Más szakemberek ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy azok a cégek, amelyek nem titkolóznak a fizetések terén, nagyobb sikerrel érik el álláshirdetéseikkel a munkavállalókat.

Ez egyre fontosabb, hogy be tudja a cég csábítani a munkavállalókat, és a fizetés jó eszköz hozzá. A konkrétumok egyre vonzóbbak, nincs zsákbamacska a hirdetésben, ráadásul felesleges köröktől szabadul meg a munkáltató és a munkavállaló is, ha nyíltak közli a bért

- nyilatkozta korábban Csikós-Nagy Katalin, a HR Evolution fluktuációkezelés-szakértője.

Úgy tűnik tehát, hogy éppen egy változás közepén vagyunk: nem csak arról van szó, hogy egyre kevesebb cég titkolózik a bérezések körül, hanem a magyarok is egyre nyíltabban beszélnek a saját fizetésükről, egyre kevesebben kezelik tabuként ezt a kérdést.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.04.18 06:25
Hazánkban körülbelül 3,5 millió ember küzd visszérbetegséggel, ami kezeletlenül lábszárfekélyhez, ak...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem