Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban.
Néhány hete nyilvánosak a cégek elmúlt évi beszámolói, amelyekből többek között az is kiderül, hogy mennyit fizetnek a dolgozóiknak. Folytatódik sorozatunk, amelyben azt mutatjuk be, hogyan keresnek a nagy nemzetközi láncok hazai dolgozói. Ezúttal néhány fast fashion ruhaboltot vettünk górcső alá, mutatjuk a Zara, a Bershka, a Pull & Bear, a Massimo Dutti, a Stradivarius, a C&A és a H&M fizetéseit.
Magyarországon 2017-ben egy átlagos munkavállaló bruttó 297 017 forintot keresett. Ezzel szemben, a KSH adatai szerint a kiskereskedelmi szektorban az átlagos bruttó munkajövedelem 239 729 forint volt, amely tehát jócskán nem érte el az országos átlagot.
Fast fashion boltnak nevezzük azokat a ruhaüzleteket, amelyek a nagy divatmárkák trendjeit gyorsan lemásolják és megfizethető áron teszik azokat elérhetővé a vásárlóknak. A piac egyik legnagyobb szereplője az Inditex spanyol vállalat, hozzá tartozik többek között a Zara, a Bershka, a Pull & Bear, a Massimo Dutti és a Stradivarius is. Szerencsére ezeket a márkákat mind-mind külön cégben üzemeltetik, ezért a fizetési adatok is márkánként elérhetőek.
Az Inditex tulajdonosa Amancio Ortega, aki a Forbes listája szerint a világ hatodik leggazdagabb embere, vagyona 71,3 milliárd dollár, azaz 19 518 milliárd forint (nem hagytunk le egy vesszőt sem). Szemléltetésül, ez 40 százalékkal több mint a magyar állam összes tervezett kiadása 2018-ban.
Fontos szereplője még a piacnak a svéd H&M és a német-holland Brenninkmeijer-család által alapított C&A is. Elemzésünkben két dologra kerestük a választ. Jobb-e a fizetésük azoknak, akik magasabb presztízsű márkáknál dolgoznak, valamint pedig, hogy hogyan alakultak az Inditex-csoportnál a bérek a C&A-hoz és a H&M-hez viszonyítva.
Az adatokat a cégek éves beszámolóiból nyertük. Az eltérő kezdetű üzleti évek miatt a Zara, a Pull & Bear, a Massimo Dutti, a Bershka és a Stradivarius könyveiből származó adatok a 2017. február 1-től 2018. január 31-ig terjedő időszakra vonatkoznak, a H&M esetében 2016. december 1. és 2017. november 30. közötti, a C&A esetében pedig 2017. március 01. és 2018. február 28. közötti adatokat használtunk fel.
Átlagos dolgozói létszám alapján a fenti cégek közül messze a H&M a legnagyobb márka Magyarországon, náluk 1003-an dolgoztak 2017-ben, a második helyen a Zara állt 415 alkalmazottal, a harmadik helyen pedig a C&A végzett 377-tel. Érdekes, hogy az összes vizsgált vállalat dolgozói létszáma emelkedett 2017-ben, kivéve a C&A-é, ahol héttel dolgoztak kevesebben 2017-ben, mint 2016-ban.
Ha a fizetéseket vizsgáljuk, akkor egyértelműen a Zara dolgozói kerestek a legjobban 2017-ben, átlagos bruttó bérük 271 322 forint volt, ami 6,4 százalékkal haladja meg a 2016-os értéket. A második helyezett a Massimo Dutti lett 239 972 forinttal (+11% 2016-hoz képest), a harmadik helyen pedig a C&A végzett 237 681 forinttal (+16,1% egy év alatt). Érdekes, hogy az összehasonlított márkák közül messze a Massimo Dutti rendelkezik a legmagasabb presztízzsel, mégsem ott kerestek a legjobban a dolgozók, igaz, nekik emelkedett a második legnagyobb ütemben a bérük. A 11 százalékos emelkedésüket csak a már említett C&A 16,1 százalékos növekedése haladta meg, harmadik helyezett ebből a szempontból pedig a Bershka lett, 9,3 százalékkal.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A legkisebb mértékben a Stradivarius, a H&M és a Pull & Bear dolgozóinak nőtt a fizetése 2017-ben, a növekedés náluk sorrendben 2,8 százalék, 3,4, valamint 4,3 százalék volt. A Stradivarius dolgozóinak emellett nemcsak, hogy a legkisebb mértékben emelték a bérüket, de az összehasonlításban szereplő cégek között a legrosszabbul is fizették meg őket, átlagos bruttó fizetésük 195 719 forint volt. A második legszerényebb bért a H&M dolgozói kapták (198 440 forint), a harmadikat pedig a Bershka munkavállalói, akik átlagosan bruttó 203 266 forintot kerestek havonta.
A fenti cégeket tulajdonképpen négy csoportra oszthatjuk.
- Bruttó 200 ezer forint körüli bért fizet a Stradivarius, a H&M és a Bershka,
- a 230 ezer forintot nem éri el a bruttó bér a Pull & Bearnél,
- a Massimo Duttinál és a C&A-nál közel 240 ezret keresnek átlagosan és
- a legtöbb pénz messze a Zaránál jut a dolgozóknak, ahol a 270 ezer forintot is meghaladja a bruttó kereset.
További érdekesség, hogy a kiskereskedelmi szektorban 2017-ben tapasztalt 15,6 százalékos béremelkedési ütemet csak a C&A közelítette meg a vizsgált cégek közül, az átlagos bruttó bér pedig csupán a Zaránál és a Massimo Duttinál haladta meg a szektorátlagot. Az Inditex csoport cégeit vizsgálva kiderült, hogy az átlagbér tekintetében a Zara és a Stradivarius között van a legnagyobb különbség, az előbbinél átlagosan havi bruttó 75 603 forinttal (38,6 százalékkal) kerestek jobban a dolgozók, mint az utóbbiban.
Cégenként is mutatjuk az elemzésünk eredményét, tehát, hogy mennyivel emelkedett a bruttó bér 2017-ben a vizsgált vállatoknál. A legördülő listából választhatod ki azt a céget, ami érdekel:
Forrnak az indulatok a diákbérek körül: valóban többet kereshetnek a 25 év alattiak az idősebbeknél?
Valóban többet kereshetnek a 25 év alattiak, mint az idősebb munkavállalók? Szakértő oszlatja el az szja-kedvezmény körüli kételyeket.
Fű alatt óriási leépítések zajlanak Magyarországon: már a vendégmunkásokból sem kérnek a nagy gyárak
A munkaerőpiacot érintő problémák kevésbé láthatóak a nyilvánosság számára, mivel nincsenek jelentős létszámleépítésekről szóló bejelentések.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Juhász Péter lesz Szentgyörgyvölgyi Péter kihívója az V. kerületben
- Világháborús gránátra futott a kombájn Szerencsnél
- Washingtonból hívták telefonon Izraelt
- Az ukrán elnök megölését tervezték lengyel-orosz összefogással
- Ukrajna érdemrenddel tünteti ki Alain Delont
- Máris itt a Kínai Nagydíj - sport a tévében