Hatalmas összeget ad Brüsszel a magyar M8-as autópálya építésére

2019.03.05 14:48

Egy nagy budapesti és budaörsi szennyvizes projektre is jön a pénz.

Az Európai Unió (EU) Kohéziós Alapja több mint 218 millió eurót (mintegy 69,7 milliárd forint) biztosít két magyarországi fejlesztéshez: az M8-as autópálya építéséhez, valamint Budapest és Budaörs szennyvízrendszerének fejlesztéséhez - közölte Corina Cretu regionális politikáért felelős uniós biztos Brüsszelben kedden. A döntésről a Bizottság napi hírösszefoglalója az első helyen emlékezik meg, a magyar nyelvű sajtóközlemény pedig szokatlan módon egy miniinterjút is tartalmaz Corina Cretuval.

Az uniós biztos tájékoztatása szerint az uniós alap 203,5 millió euró (mintegy 65,1 milliárd forint) összegű uniós forrást biztosít az M8-as autópálya egyik szakaszának építéséhez, hogy Magyarország és az ausztriai Graz között javuljon a közúti összeköttetés minősége. Ezenkívül az alap 15 millió eurót (mintegy 480 millió forint) fordít Budapest és Budaörs szennyvízgyűjtő rendszereinek korszerűsítésére.

Az uniós biztos hangsúlyozta, a közúti és vízügyi infrastruktúra fejlesztésére irányuló jelentős beruházások révén az EU sokat tesz azért, hogy Magyarországon előmozdítsa a regionális fejlődést és a növekedést, valamint megkönnyítse a magyar polgárok mindennapi életét.

A két kohéziós politikai projekt egyértelműen jelzi, hogy az EU hozzáadott értéket teremt Magyarországon
- fogalmazott.

Mint elmondta, az M8-as autópálya projektje javítja Vas megye közúti kapcsolatát Burgenlanddal, egyúttal hozzájárul a transzeurópai közlekedési törzshálózat kiépítéséhez. Az autópálya szakasza várhatóan 2021-ben készül el.

Az EU-s kommunikációból csak az derül ki, hogy az M8-as autóút egyik szakaszára adja a Bizottság a pénzt, hogy ezzel javuljon Vas megye és Burgenland összeköttetése és ez az utalás összhangban van a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. oldalán elérhető M8-as autóút Körmend-Rábafüzes-országhatár közötti projektjéről szóló közleménnyel. Eszerint ennek a 28,9 km-es szakasznak a nyertes vállalkozója a Duna Aszfalt Kft. - Mészáros és Mészáros Kft. és az alapkövet már 2018. március 8-án letették. A kivitelezés nettó összege 62 milliárd forint, a projekt két szakaszra bontva valósul meg Körmend és Vasszentmihály között 19,4, Vasszentmihálytól Rábafüzesig 9,45 kilométeren.


A másik projekt keretében Budapesten és Budaörsön 1410 háztartás kapcsolódik majd egy új, korszerűbb szennyvízhálózathoz, amely nagyjából 33 ezer lakost érint majd. Ez a beruházás, amelybe az EU a korábbi uniós költségvetési időszakban már 61 millió eurót ruházott be, a tervek szerint 2020 júniusára valósul meg.

Cretu hozzátette, a 2014 és 2020 közötti időszakban az unió az európai strukturális és beruházási alapokból 25 milliárd eurót ruház be Magyarországon, ez erre a hétéves időszakra magyar állampolgáronként átlagosan 2532 eurót (kb. 800 ezer forintot) tesz ki.

A Bizottság magyar nyelvű sajtóközleménye szokatlan módon a két fenti projekt jóváhagyásához egy rövid kérdezz-felelek interjút is mellékelt Corina Cretuval az alábbiak szerint:

Miért fogadta el a Bizottság ezt a két projektet? Milyen konkrét előnyökkel jár mindez a magyar polgárok számára?

Ezek a projektek jól példázzák: az EU sokat tesz azért, hogy előmozdítsa a regionális fejlődést Magyarországon és megkönnyítse a magyar polgárok életét. Az M8-as autópálya építése révén javulni fog a határon átívelő közúti összeköttetés a nyugat-magyarországi megyék és Burgenland osztrák szövetségi tartomány között, ami lehetővé teszi, hogy a magyar polgárok könnyebben eljussanak fontos magyarországi és külföldi gazdasági központokba, például az ausztriai Graz városába. Ezen túlmenően az említett autópálya megépülésének köszönhetően a helyi lakosok könnyebben érik majd el a TEN-T törzshálózat gyorsforgalmi útjait, ezzel pedig új munkalehetőségek nyílnak meg előttük, valamint fellendül a regionális fejlődés, az idegenforgalom és a kereskedelem. A budapesti és a budaörsi szennyvízrendszer fejlesztésére irányuló projektet illetően a számok magukért beszélnek: közel 33 000 ember fogja hasznát látni ennek az uniós projektnek, amely a tervek szerint 2020 júniusára valósul meg.

Hagyott-e jóvá az EU más fontos, nagyszabású magyarországi projekteket?

Az EU jelentős beruházásokat hajt végre a magyar polgárok életminőségének javítása érdekében. A közelmúltban például egy projekt 166 millió euró értékű finanszírozást kapott a Kohéziós Alapból a budapesti agglomeráció regionális vasúti személyszállításának korszerűsítésére. A 2007 és 2013 közötti költségvetési időszakban a kohéziós politika keretében Magyarországon végrehajtott beruházásoknak köszönhetően több mint 115 000 új munkahely jött létre, 3,5 millió ember csatlakozott rá új vagy jobb szennyvízrendszerre, valamint 4000 kilométernyi közút és sínpálya megépítésére, illetve korszerűsítésére került sor.

Mi lesz a 2014 és 2020 közötti időszakban megvalósuló uniós beruházások eredménye Magyarországon?

A 2014-2020-as uniós költségvetési időszakban az EU 25 milliárd eurót ruház be Magyarországon az európai strukturális és beruházási alapok forrásaiból. Ez az említett hétéves időszakra vetítve magyar állampolgáronként átlagosan 2532 eurót tesz ki. Az alapokból várhatóan közel 61 680 magyar vállalkozás jut támogatáshoz, ráadásul e beruházásoknak köszönhetően 1 millió magyar háztartás nyer hozzáférést széles sávú internethez. Emellett az uniós finanszírozású projekteknek köszönhetően több mint 1 millió ember részesül majd hatékonyabb védelemben az árvizekkel szemben. Ez mind az EU szolidaritásának konkrét megnyilvánulása.

Címlapkép forrása: JOHN THYS / AFP

További ajánlataink

Nyártól gyorsabban érhetünk Budapestről Szolnokra az M4-esen

Június végén átadják az Abony és Cegléd közötti szakaszt.

Meglepően kevés magyar támogatja az euróbevezetést

Teljesen más eredmény jött ki, mint eddig tudtuk.

Közel 2200-an ugrottak rá a Magyar Falu program első pályázataira

Hamarosan jön egy óvodafejlesztési kiírás.

© 2019 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF