Uniós források

Tízmilliárdos EU-pénzből növelik két fontos magyar vasútvonal biztonságát

Portfolio
Két nagy forgalmú vasútvonalon, a Pusztaszabolcs-Dombóvár, illetve a Rákos-Újszász-Szolnok szakaszon is zajlik már a központi forgalomirányító rendszer telepítése, és a tervek szerint a kivitelezési munkákkal az idei év végére elkészülnek, a végleges üzembehelyezésre pedig a tesztüzemet követően kerül sor - számol be a fejleményekről a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. friss közleménye. Az viszont csak korábbi közleményekből derül ki, hogy a két fejlesztés egy közös projekt és kódszám alatt fut, amelyek költségét 85%-ban EU-s pénzből fizetik, így tehát legalább 12 milliárd forintnyi uniós fejlesztésről beszélünk.

Mi a projekt lényege?

A NIF pénteki közleménye azt emeli ki, hogy már mindkét fent jelzett szakaszon zajlik a központi forgalomirányító rendszer (KÖFI) kiépítése, amelynek köszönhetően megvalósul az állomási jelző- és biztosítóberendezések központból való távműködtetése. Ez a rendszer többek között azért jó, mert folyamatos és pontos visszajelzést ad a berendezések állapotáról, valamint a közlekedő vonatok helyzetéről.

A KÖFI egy központból irányítja egy teljes vonalszakasz forgalmát, ezáltal átláthatóbbá válik a forgalomszervezés, növekszik a pontosság, javul a menetrendszerűség. A távvezérelt váltófűtési rendszer fokozza az üzembiztonságot és javítja a szakasz rendelkezésre állási mutatóit a téli időszakban.

A KÖFI kiépítésén túl megvalósul az állomások tűz- és vagyonvédelme (tűz- és betörésjelzés), kamera rendszereket és önműködő térvilágítást telepítenek, a várótermek nyitása és zárása is távvezérléssel működtethető.

Az utastájékoztatási rendszer korszerűsítésével megtörténik a vonatforgalmi adatok közvetlen gépi felhasználása a hangos és vizuális utastájékoztató rendszerekben, és lehetőség adódik a forgalmi információk egyéb közösségi közlekedési rendszerek felé történő átadására.

A két fejlesztés részletei

A Pusztaszabolcs és Dombóvár közötti beruházás részeként megvalósul a Domino 55 típusú biztosítóberendezéssel rendelkező állomások (Szabadegyháza, Sárosd, Nagylók, Sárbogárd, Rétszilas, Simontornya, Tolnanémedi, Pincehely, Keszőhidegkút-Gyönk, Szakály-Hőgyész, Kurd, Döbrököz) távvezérlésének kiépítése. A KÖFI központ Pécsett kap helyet, innen irányítják majd a vonalszakaszt. A beruházás kivitelezője a Sárvíz Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft. és a Prolan Irányítástechnikai Zrt.). A kivitelezés szerződéses nettó összege 7.360.000.000 Ft.

A Rákos-Újszász-Szolnok vonalszakasz projekt keretén belül megvalósul a biztosítóberendezéssel rendelkező állomások (Rákoshegy, Maglód, Gyömrő, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Nagykáta, Tápiószele, Tápiógyörgye állomások) távvezérlésének kiépítése. A vonal KÖFI központja Budapesten, a Kerepesi út 14. szám alatti Területi Forgalomirányító Központban kap helyet. KÖFI kiépítésének kivitelezője a Prolan Irányítástechnikai Zrt. A kivitelezés szerződéses nettó összege: 6.690.000.000 Ft.

Tízmilliárdos EU-pénzből növelik két fontos magyar vasútvonal biztonságát
Rákos - Hatvan vonalszakasz biztosítóberendezési és távközlési munkái, 2018. október, kép forrása: NIF Zrt.

Honnan mennyi pénz jön?

A NIF friss közleménye mindössze azt tartalmazza, hogy a fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrásból valósul meg. Az viszont már nem derül ki, hogy konkrétan mennyi az EU-s és mennyi a magyar költségvetés hozzájárulása.

A NIF oldalán rákeresve a projektekre, tartalmában teljesen egyező 2018. februári közlemények adódnak (lásd itt és itt), amelyek átfogó munkákról szólnak (a központi forgalom irányirányításon felül biztosítóberendezési és távközlési munkák), de mindkét fejlesztés ugyanarra a projektcímre hivatkozik: "Közlekedésbiztonság javítási program a MÁV hálózatán II/B ütem - Közlekedésbiztonságot és pályakapacitást növelő technológiai fejlesztések és eszközök". A projekt azonosító száma pedig szintén ugyanaz a két közleményben: IKOP-2.1.0-15-2017-00045.

Ez tehát azt jelenti, hogy a két fejlesztés egy közös projektben valósul meg az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) és a két közlemény fő szövege összesen 14,8 milliárd forintnyi beruházásról szól, de alul a projekt adatainál a fent is látható 7,36+6,69 milliárdos tételek szerepelnek. A régebbi közlemények a szokásos módon azt is tartalmazzák, hogy

a költségek 85%-át az EU, 15%-át a magyar költségvetés állja. Így ha a 7,36+6,69 milliárdos beruházási költségből indulunk is ki, akkor is arról van szó, hogy a két fejlesztésre az EU költségvetéséből (feltehetően a Kohéziós Alapból és az Európai Regionális Fejlesztési Alapból vegyesen összesen) 11,94 milliárd forint érkezik.

Címlapkép és kép forrása: NIF Zrt.
Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.
Holdblog

Félrealkalmazkodunk

Az alkalmazkodás maga az élet. Mi sem vagyunk ez alól kivételek, ugyanakkor a szellemi képességeink és az erős technológiánk...

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ők a leggazdagabb magyar nyugdíjasok
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
AI in Business 2024
2024. április 23.
Balaton Konferencia 2024
2024. május 2.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Ahhoz, hogy kereskedni tudj a tőzsdén, a piacra lépés elsődleges feltétele, hogy képes légy a különböző megbízásfajtákat használni. Számos megbízásfajta létezik a piacokon, mi sorra vesszük a legfontosabbakat.

Ez is érdekelhet
eu-zaszlo-magyar-zaszlo-europai-unio-europai-parlament-valasztas-europai-parlamenti-valasztas-2024-es-europai-parlamenti-valasztas