Odacsap a kormány az EU-pályázatok túlárazóinak! (2.)

2018. október 13. 16:55    
nyomtatás
 
"Olyan költség elszámolása maradéktalanul nem lehetséges, amelyről bizonyítható, hogy az a piaci árak jellemző szintjét meghaladta" - áll a határozott üzenet abban a tájékoztatóban, amely péntek délután jelent meg a kormány hivatalos uniós pályázati oldalán és két uniós fejlesztési program kapcsán rögzíti, hogy milyen esetekben és hogyan kell egységes szabályok mentén alátámasztani a piaci áraknak való megfelelést.

Cikkünk eredeti verziójában tévesen azt írtuk, hogy csak a VEKOP és a TOP esetén adtak ki ilyen piaci árakkal kapcsolatos útmutatót, de szeptember 25-én ezek megjelentek az EFOP-ra és az RSZTOP-ra is.


A lehetséges okokról


A jelek szerint tehát eddig a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban (TOP), valamint a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Programban (VEKOP) nem volt mindig egységes és jogszerű, ahogy a támogatást igénylők/kedvezményezettek eljártak. Emiatt tehát központilag kellett lépni azért, hogy ezzel az uniós auditkockázatok és így az esetleges pénzügyi korrekciók veszélye is csökkenthetők legyenek.

Más kérdés, hogy ez az útmutató (részben a pályázatok tömeges meghirdetéséből adódó) erőteljes gazdasági konjunktúra és így az 1-1,5 évvel ezelőttinél olykor 30-50%-kal magasabb árszintek melletti környezetben került kiadásra. Egy olyan környezetben tehát, ahol a piaci áraknak való megfelelés igazolása már eleve magasabb árszintek mellett megvalósuló projekteket jelent, de persze az útmutató a további áremelési szándékokat fékezheti, ami üdvözítő.

Egyelőre egyébként nem világos, hogy ilyen gazdasági környezet és összefüggések mellett ez az útmutató miért csak erre a két uniós Operatív Programra született meg, hiszen a túlárazási kockázatok más programokban is felmerülhetnek. Az egyik magyarázat az lehet, hogy ebben a két programban még nem áll annyira jól a 7 évre szóló források odaítélése, illetve magas a vissza nem térítendő források aránya, így ezeknél a túlárazásból adódó csábítás is nagyobb lehet, mint a többi programban.

Mi a fő cél?


A péntek délutáni szűkszavú közlemény címe mindössze arról tájékoztat, hogy módosult a "Tájékoztató a támogatást igénylők/kedvezményezettek számára a TOP és VEKOP által finanszírozott projektek során elszámolható költségek piaci árának alátámasztásához" című dokumentum. A közlemény pedig rögzíti: az új dokumentum célja, hogy a kedvezményezettek a piaci áraknak való megfelelőség alátámasztása során egységesen és jogszerűen járjanak el.

Ezután hozzáteszik a közlemény kiadói: a piaci ár alátámasztása során a kedvezményezetteknek a tájékoztató, a felhívások, a pénzügyi elszámolási útmutató, valamint a vonatkozó jogszabályi rendelkezések szerint szükséges eljárniuk.

Kinek és hogyan kell megfelelni az új útmutatásnak?


A közlemény alatt pedig belinkelik a TOP és a VEKOP kapcsolódó anyagait, amelyek közül a Piaci ár kedvezményezetti tájékoztató link egységesen arra a dokumentumra vezet. Ennek bevezetője az alábbi lényeges információkat tartalmazza:
  • Amennyiben a támogatást igénylő/kedvezményezett a támogatásból megvalósuló beszerzése alapján nem tartozik a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) hatálya alá, illetőleg a közbeszerzési értékhatárt el nem érő beszerzések esetében - ideértve a Kbt. szerinti inhouse beszerzéseket is - a jelen tájékoztatóban foglaltak szerint kell eljárnia.
  • Általánosságban elmondható, hogy olyan költség elszámolása maradéktalanul nem lehetséges, amelyről bizonyítható, hogy az a piaci árak jellemző szintjét meghaladta.
  • A piaci ár alátámasztása (igazolása) a támogatást igénylő/kedvezményezett feladata és felelőssége. A nyilvánvalóan piaci áron felüli, túlzó árajánlatok esetén az Irányító Hatóság vagy a Közreműködő Szervezet jogosult a támogatói döntésben, a kifizetési igénylést jóváhagyó döntésben, vagy a szabálytalansági döntésben foglaltak szerint a benyújtott számlán elszámolható költséget csökkenteni, vagy a követeléskezelés előírásainak megfelelően visszakövetelni.
  • Felhívják a figyelmet, hogy a piaci áraknak való megfelelést a Közreműködő Szervezet abban az esetben is ellenőrizheti, ha egyébként a támogatást igénylő/kedvezményezett benyújtotta a piaci ár igazolását alátámasztó dokumentumokat.
  • A most kiadott tájékoztató minden, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (a továbbiakban: TOP), valamint a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (a továbbiakban: VEKOP) keretében megvalósult projektre vonatkozik, célja pedig, hogy a kedvezményezettek a piaci áraknak való megfelelőség alátámasztása során egységesen és jogszerűen járjanak el.

További fontos részletszabályok


Ezután a dokumentum kifejtős, pontokba szedett részében további lényeges információk vannak a piaci áraknak való megfelelés teljesítéséhez:
  • Átlátható, a megrendelés időpontját 6 hónapnál nem több idővel megelőző, legalább 3 árajánlatot kell benyújtani a kifizetési igényléskor és fontos, hogy ezek az árajánlatok függetlenek legyenek a megrendelőtől és az egymástól is
  • A három árajánlat benyújtásától eltérni csak a Közreműködő Szervezet által adott egyedi engedély alapján, a beszerzendő eszköz vagy szolgáltatás egyedi jellegének alátámasztásával lehet
  • A költségszámítás alapjául szolgáló egységárak nem haladhatják meg a szokásos piaci árat,
  • A költségtételeknek a projekt költségvetésének megfelelően részletezetteknek és ilyen módon ellenőrizhetőknek kell lenniük ahhoz, hogy meghatározható legyen a besorolásuk
  • Azon szerződések esetén, amelyek elszámolható összköltsége nem haladja meg a 100 000 forintot (egyes esetekben a 300 000 forintot), a kedvezményezett részéről nem szükséges a piaci ár alátámasztása.
  • Amennyiben a felhívás a saját teljesítést lehetővé teszi, a saját teljesítés piaci árának igazolása kötelező
  • Az ingatlan értéke, valamint az ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok megváltásának költsége kizárólag független árszakértői vagy értékbecslői határozat vagy szakvélemény, vagy jogszabályban meghatalmazott hivatalos szerv által megállapított összeg erejéig elszámolható.
  • A közbeszerzési eljárásban vagy más, jogszabályban meghatározott eljárástípus keretében beszerzett javak esetén az eljárás dokumentációja alátámaszthatja a piaci árat azzal, hogy a Közreműködő Szervezet kétség esetén jogosult külön vizsgálatot folytatni és az eljárás során kialakult ártól - a vizsgálat eredménye alapján - eltérő értéken meghatározni az általa elismert piaci árat. Ez alapján minden olyan esetben, amikor a közbeszerzési eljárás eredményével kapcsolatban nem merült fel a túlárazás gyanúja, a közbeszerzés dokumentációja, mint a piaci árakat alátámasztó dokumentáció elfogadható.
  • Nem kell alátámasztani a piaci árnak való megfelelést, ha az adott költség elszámolása egyszerűsített költségelszámolás (átalányalapú egységköltség, egyösszegű átalány, százalékban meghatározott átalányalapú finanszírozás) keretében történt.

Bárkit ellenőrizhetnek


A tájékoztató végül arra is felhívja a támogatást igénylők/kedvezményezettek figyelmét, hogy a Közreműködő Szervezet jogosult a piaci árat az alátámasztó dokumentumoktól függetlenül is ellenőrizni a részére kibocsátott módszertan alapján, általános és speciális módszerek alkalmazásával, adott esetben szakértő bevonásával. Amennyiben a Közreműködő Szervezet az elfogadhatónál nagyobb eltérést észlel a piaci árhoz képest, tisztázó kérdést tesz fel, indokolt esetben pedig csökkenti az elszámolható költséget - hangsúlyozza a kiadott anyag.

Címlapkép forrása: MTI Fotó Szigetváry Zsolt

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Kövess minket a Facebookon

Klikkelj a forint és svájci frank árfolyamért
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
 
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium