Belekötött Brüsszel két drága magyar útépítésbe

2018. február 5. 09:43    
nyomtatás
 
Több tucat ponton további magyarázatot vár, illetve új számításokat kér az Európai Bizottság két olyan közlekedésfejlesztési projektnél, amelyhez a magyar kormány együtt 160 milliárd forintnyi támogatási igényt küldött ki Brüsszelbe év végén és összességében drágának találja a két projektet - írja a 24.hu. A lap kormányközeli informátora szerint a sietség miatt nem teljeskörűen kidolgozott támogatási igényeket küldtek ki Brüsszelbe, hogy minél hamarabb kik lehessen itthon fizetni a két projektre az előlegeket, és ezért lehet az, hogy beleköthettek odakint az anyagokba.


A lap részletesen beszámol arról, hogy az M4-es autópálya Berettyóújfalu-országhatár közötti szakaszánál és az M35-ös sztráda 4-es főúttól Berettyóújfaluig és a 481-es útig történő megvalósításával összefüggő támogatási igényeknél milyen kifogásokat talált az Európai Bizottság a magyar kormány által év végén kiküldött anyagokban (27, illetve 33 darab kifogást említ a lap). Mivel ezek uniós nagyprojektek, ezért a Bizottság jóváhagyása is kell a támogatási igény kifizetéséhez. Előbbi projektnél a becsült összköltség 131,25 milliárd forint, amelyből a támogatási igény 93,1 milliárd forint és a beruházás teljes költsége kilométerenként 14,4 millió eurót, közel 4,5 milliárd forintot tesz ki.

Az a tény, hogy a projekt sík területen valósul meg, alacsony költséget indokolna, de a 14,4 millió euró jóval meghaladja a magyarországi 2×2 sávos autópályák átlagos árát

- jegyzi meg finoman a Bizottság a drágaság miatti kritikát és az sem lényegtelen, hogy az országhatár román oldalán 2023 előtt nem fejezik be az útépítést. A magyar oldalon egyéként az autópálya leginkább egy 2 méteres töltésen lesz, hogy megvédje az árvíz ellen, noha ennek műszaki megoldását nem részletezte a kormány kellően az EB szerint. A Bizottság a forgalmi adatokat sem találta elég meggyőzőnek, ezért magyarázatot kér arra, miért kellene a 2×1 sávos utat 2×2 sávosra fejleszteni. Az pedig már csak apróság, hogy néhány tételt levetettek a támogatási listáról. Annak a tisztázását is kéri a testület, hogy végeredményben mennyi a támogatásigény.

Az M35-ös projekt esetében még több, 33 ponton kértek pontosításokat Brüsszelből. A beadott támogatásigénylés alapján a beruházás teljes költsége 329,9 millió euró, a kilométerenkénti egységköltség nettó 11,1 millió euró (3,44 milliárd forint). Ez

magasnak tűnik a viszonylag egyszerű topográfia és a viszonylag alacsony népsűrűséget figyelembe véve
- fogalmaz a testület visszajelzésében, vagyis indoklást kérnek az EU-bürokraták, hogy mi kerül több mint 3 milliárd forintba sík terepen, ahol sok lehajtót sem indokol a népsűrűség. Az M35 támogatásigénylésében új számításokat kért az EB.

A lap kormányközeli informátora azzal magyarázta a problémákat, hogy nem teljesen kidolgozott dokumentációt küldtek meg Brüsszelbe. A sietség pedig összefügg az uniós pénzek gyors lehívási/kifizetési kényszerével: ha a támogatáskérelmet kiküldi a kormány, az már elegendő volt az itthoni támogatási előlegfizetéshez, ami feltornászta a tavalyi évi kifizetési adatokat (még azt megelőzően, hogy a Brüsszel egyáltalán elfogadta volna a fenti két nagyprojektet).

2018.02.02 16:11 Meglepően nagy összeget utalt át az állam januárban a kiválasztottaknak

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő - újságíró
 
 
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium