FONTOS Ennyi volt! - Lázár János rendelettel irtja ki a nyerészkedést az építőiparból
Uniós források

Gigantikus útfejlesztési programot jelentettek be: közel fele EU-pénzből jön

MTI
|
Portfolio
A kormány 3200 milliárd forintot fordít 2024-ig közútfejlesztésre, amelynek nagyobb részét, 1800 milliárdot a hazai költségvetésből biztosítja a fejlesztésekhez - jelezte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára egy útfelújítási projekt mai alapkőletételén. Egy minapi kormányhatározatból már látszott, hogy a kormány útfejlesztési elképzeléseinek időhorizontja immár nem 2022-ig, hanem 2024-ig szól.
Az 1181/2019. (IV. 4.) kormányhatározat a "Magyarország rövid és középtávú közúti infrastruktúra fejlesztéseinek végrehajtásához szükséges államháztartási intézkedésekről" címet viselte és többek között azt rögzítette, hogy az Útprogram hazai költségvetési forrásból megvalósítandó fejlesztéseihez 2020-ban 320 milliárd, 2021-ben 332 milliárd, 2022-ben 206 milliárd, 2023-ban 82 milliárd, 2024-ben pedig 40 milliárd forintot kell rendelkezésre bocsátania az illetékes minisztereknek.

Ez együtt közel 1000 milliárd forint, ami kevesebb, mint a fenti államtitkári beszédben jelzett 1800 milliárd, de fontos, hogy a kormányhatározatban nincs benne az idei év. Márpedig a 2019-es év szintén jelentős hazai kiadásokat takar a közútfejlesztés terén, hiszen például gőzerővel zajlik a Modern Városok Programhoz kapcsolódó nagyobb útépítések megvalósítása (pl. M44-es autóút).

Az említett kormányhatározat egyébként hatályon kívül helyezett két olyan határozatot, amelyek a 2022-ig szóló közútfejlesztési célokat és feladatokat rögzítették, ma pedig Mosóczi László államtitkár szintén 2024-es dátumról beszélt. Így tehát most már hivatalosan is 2024-ig szólnak a kormányzat ilyen irányú tervei.

Mosóczi László a 3200 milliárdos összeget ma Vámospércsen, a 48-as számú főút Debrecen és Nyírábrány közötti szakasza felújításának alapkőletételén mondta. Az MTI tudósítása szerint hangsúlyozta: a kormány kiemelt feladatának tekinti a közúthálózat bővítését és műszaki állapotának javítását. Stratégiai célnak nevezte a megyeszékhelyek, kiemelt gazdasági térségek bekötését a gyorsforgalmi úthálózatba, az autópályák, autóutak elvezetését az országhatárokig. Hozzátette: a beruházásokkal szeretnék elérni, hogy Magyarország bármely pontjáról harminc percen belül elérhető legyen egy négysávos gyorsforgalmi út.

Az államtitkár elmondta, hogy Hajdú-Bihar megye megközelíthetősége az M3-as és az M35-ös autópálya megépítésével sokat javult ugyan, de a közúti közlekedés lehetőségeinek további fejlesztésére van szükség. Ennek része a 48-as számú főút Debrecen és Nyírábrány országhatár közötti több mint 26 kilométeres szakasz burkolatának megerősítése, kiszélesítése. A 13 milliárd forintos beruházásból idén őszre elkészül a főút 1,6 kilométeres szakasza, amely Vámospércs belterületén halad át, a teljes felújítással pedig 2021 márciusára végeznek.

Emlékeztetett: a magyarországi oldalon 2020-ban létrejön a Debrecen-Nagyvárad gyorsforgalmi összeköttetés. Az M30-as, az M35-ös és az M4-es autópályák kivitelezés alatt álló szakaszainak átadásával 2022-ig magas színvonalú gyorsforgalmi összeköttetés jön létre Kassa felől a szlovák határtól Miskolcon és Debrecen át a román határig Nagyvárad irányába.

Az útprogram része az M4-es autópálya Berettyóújfalu előtti szakaszainak és az M47-es sztráda Debrecen-Békéscsaba-Szeged közötti szakaszainak előkészítése is - jegyezte meg az államtitkár.

A BMW-gyárnak is helyet adó debreceni észak-nyugati gazdasági övezetről szólva elmondta: az ITM és az önkormányzat tavaly aláírt megállapodásának célja, hogy a fejlesztési lehetőségeket maradéktalanul kiaknázzák. A kormány ezért csaknem 130 milliárd forintot biztosít infrastruktúrafejlesztésre és közművek építésére, a gazdasági övezet és a város vasúti, közúti elérhetőségének javítására. Erről bővebben egy másik kormányhatározat alapján írtunk:Címlapkép forrása: MTI/Czeglédi Zsolt
Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.
Holdblog

Szabó Dávid: Érik a kriptó iparág

Mintha a korábbiaknál jóval kisebb hype mellett lenne alakulóban a kriptománia újabb köre. Milyen gátak szakadtak át az elmúlt időszakban, hol tart a szabályozás, hogyan... The post Szabó Dá

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Két éve erre a pillanatra vár Oroszország, most úgy érhet célt, hogy a Nyugat csak nézi

Senior web fejlesztő

Senior web fejlesztő
Vállalati Energiamenedzsment 2024
2024. április 11.
Sustainable Tech 2024
2024. április 24.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
GEN Z Fest 2024
2024. május 9.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Díjmentes előadás

Ami még az állampapírnál is jobb befektetés

Az állampapírok mellett számos más befektetési lehetőség érhető el a piacon azoknak, akik szélesebb portfóliót szeretnének építeni és hosszú távon növekedést elérni.

Ez is érdekelhet
Delta_4_1500