Németország hatalmas akkumulátorgyárat happolhatott el Magyarország elől

Portfolio
Hatalmas akkumulátorgyár építéséről állapodott meg a kínai Contemporary Amperex Technology (CATL) és Németország - állították az ügyre rálátó források a Reutersnak. A hírt egyelőre egyik fél sem erősítette meg, hogyha az értesülések helyesnek bizonyulnak, az rossz hír Magyarországnak, ugyanis a lengyelekkel együtt versenyben voltunk a beruházásért.
Idén márciusban robbant a hír, amely szerint a világ egyik legnagyobb akkumulátorcella-gyártója, a kínai CATL Európában hatalmas gyárat építhet. A tervezett beruházásban Magyarország is érintett volt, ugyanis Lengyelország és Németország mellett mi is harcoltunk az új üzemért.

A legfrissebb hírek viszont most arról szólnak, hogy Németország lett a befutó és a beruházásról szóló szerződést Li Ko-csiang miniszterelnök július 9-i hivatalos berlini látogatása alkalmából alá is írják majd.

A beruházás a hírek szerint Türingia tartományban valósulhat meg. A tervek szerint a CATL itt akkumulátorcellákat gyárt majd a német autógyártók számára, akik azokból készítik majd saját akkumulátorcsomagjaikat elektromos járművek számára.

Abban, hogy a kínaiak végül Németországot választották az is fontos szerepet játszhatott, hogy a helyi prémiumgyártók sorra írták alá velük az akkumulátorcellák gyártásra vonatkozó szerződéseket. Múlt hónapban a Daimler írt alá szerződést a céggel, míg csütörtökön a BMW kötött egy egymilliárd eurós megrendelést a kínai beszállítóval.

A CATL világuralomra tör

Rossz hír Magyarországnak, hogyha végül tényleg a németek lettek a befutók a beruházásért folytatott harcban, a CATL ugyanis nyíltan világuralomra tör az akkumulátorcella gyártásának területén. Éppen ezért fontos lett volna számunkra, hogy egy ilyen erős szereplőt hazánkba csábítsunk.

A kínai vállalat neve talán sokak számára ismeretlen lehet, pedig az egyik leggyorsabban fejlődő kínai akkumulátorgyártóról van szó, célja, hogy megelőzze nagy koreai riválisait, az LG Chemet és a Samsung SDI-t és nagyon jó úton halad célja elérése felé. A CATL megtriplázta az elektromos autókhoz gyártott akkumulátorkapacitását tavaly, a tervek szerint pedig 2020-ig elérhetik az 50 gigawattórás kapacitást. Ez nagyon ambiciózus vállalkozás, hogy érezzük mennyire, érdemes megemlíteni, hogy a Tesla és a Panasonic közös akkumulátorgyára, a Nevadában épülő Gigafactory 1 az eredeti tervek szerint 35 gigawattórás éves kapacitásra lehet majd képes.


A CATL tervei között szerepel a tőzsdei megjelenés is, az IPO-ból befolyó forrás segítségével pedig felépítenék kínai üzemekt annak érdekében, hogy ott igaz nemzeti bajnokká nőhessenek. A vállalat erejét egyébként jól mutatja, hogy nem csak a német prémiumgyártók, hanem olyan ázsiai szereplők, mint a Toyota, a Nissan és a Honda is mérlegeli, hogy a vállalattól rendeljen akkumulátorokat a Kínában gyártott elektromos autóihoz a jövőben.

A dél-koreai riválisok sora jelentek meg a régióban - Magyarország is örülhetett

Bár a mostani hírek szerint a CATL nem nálunk épít majd akkumulátorgyárat, Magyarországnak nem lehet oka a panaszra, az SK Innovation és a Samsung SDI is minket választott korábban akkumulátorgyártásnak helyszínéül. A dél-koreai szereplők egyébként egymás után jelennek meg a régióban, LG Chem ugyanis már jövőre megnyitja Európa legnagyobb lítium-ion akkumulátorgyárát Lengyelországban. A dél-koreai cég 1,63 milliárd dollárt (durván 425 milliárd forint) fektet be új akkumulátorgyárába, amely Wroclawtól dél-nyugatra épül majd fel. A dél-koreai gyártó tervei szerint éves szinten mintegy 100 ezer akkumulátort gyárthatnak majd 2018-tól és 2500 embernek adhatnak munkát.

Nem véletlenül nyomulnak ennyire a beszállítók

Az ázsiai akkumulátorgyártók megjelenése a régióban nem véletlen, az európai autógyártók sorra jelentik be, hogy a következő években rengeteg új, részben vagy teljesen elektromos autót dobnak majd piacra, ugyanakkor a gyártáshoz szükség akkumulátorkapacitással nem rendelkeznek. Éppen ezért a hajtáslánc egyik legfontosabb elemét, az akkumulátort kénytelenek Kínából és Dél-Koreából importálni. A várható keresletnövekedésre reagálva pedig sorra jelennek meg a beszállítók a régióban.

Természetesen a kialakult helyzeten szeretnének változtatni az európai autógyártók, akik (megkésve) egymás után jelentik be, hogy saját akkumulátorgyártásba kezdenek. De nem csak az autógyártók lépnének, hanem azok az országok is, ahol nemzetgazdasági jelentőségű az autóipar. Ilyen Németország is, ahol 17 vállalat részvételével megalapították a Terra E Holdingot annak érdekében, hogy 2019 negyedik negyedévében megkezdődhessen az akkumulátorok gyártás.

A tervek szerint a német "Gigafactory" éves gyártókapacitás elérheti a 34 GWh-t 2028 végére, vagyis látszik az is, hogy a termelés felfuttatása lassú folyamat lesz. Az egykori Tesla-felsővezetők által alapított North Volt Svédországban és Finnországban indítaná be az akkumulátorok gyártását, itt is egy hatalmas, durván 32 gigawattórás éves kapacitású üzemet terveznek, viszont ez sem pörögne fel teljesen 2022 végéig.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF