cegkapu2
Üzlet

Sokan kínlódnak a Cégkapuval, pedig lenne rá kézenfekvő megoldás

Portfolio
A gazdálkodó szervezetek 2018  január elsejétől kizárólag a Cégkapun keresztül intézhetik elektronikusan adóügyeiket a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV), és ide kapják a hivatalos értesítőket is. Ezért is aggályos, hogy néhány hónapja a cégek 8 százaléka még mindig nem rendelkezett Cégkapuval. De, ahol van, ott is panaszkodnak a rendszer hiányosságaira, ami miatt nem, hogy alapvető célját – az ügymenet egyszerűsítését – nem éri el, de van, ahol plusz munkaerőt kellett felvenni a probléma kezelésére. Más vélemények szerint azonban a cégek értik félre a fejlesztést és az államtól várják a megoldást, miközben a piacról beszerezhető minden szükséges szolgáltatás, amely egyszerűvé és felhasználóbaráttá teszi a Cégkapu kezelését.

A döntéshozók elképzelése szerint az Ügyfélkapu a magánemberek kommunikációját segíti a hivatalokkal, a Cégkapu pedig a cégek és a hivatalok közti kapcsolatot hivatott biztosítani, flottul, gyorsan, gördülékenyen. Azonban sok szakmai blogon, fórumon hallani, hogy utóbbi célok nem igazán valósultak meg.

Több sebből vérzik?

A panaszok szerint a Cégkapu számos alapvető funkciót nélkülöz, például nem lehet látni, hogy a jogosultak közül ki és mikor töltötte le a küldeményt. A legfontosabb azonban az üzenetek szűrése lenne, ami szintén nem megoldott, így az elektronikus ügyintézésre leginkább fogékony könyvelők se vállalnak – vagy csak ellenérték fejében – Cégkapu-kezelést. Ráadásul a Cégkapu használata tavaly januártól kötelező, ezzel szemben a Credit Online felmérése szerint 2019 június 20-án a vállalkozások 8 százaléka még nem rendelkezett vele, vagyis több mint 45 ezer működő cégnek kvázi nincs postaládája, ahova a hatóságok a hivatalos iratokat küldhetnék.

Ifj. Lengyel Tibor, az e-Cégkapu szolgáltatást fejlesztő e-Jogsegéd Kft. ügyvezetője, Cégkapu szakértő szerint a probléma ennél összetettebb, úgy látja, hogy a szakmában dolgozók közül sincsenek sokan tisztában a fogalmakkal és a szerepekkel teljes mértékben. „A könyvelők sok esetben még most is a saját tárhelyüket használják a NAV-val folytatott levelezésben, pedig már kizárólag a Cégkaput kellene. Az elektronikus üzenettovábbítás nem számviteli, hanem informatikai terület és éppen ezért teljesen más gondolkodást kíván mindenkitől” – mondta Lengyel.

cégkapu

A szakértő szerint a NAV és az elektronikus levelezés platformját üzemeltető NISZ Zrt. a saját területükön és saját erőforrásaikból kívánnak a piacon megfelelni, amely egy új szolgáltatási terület a számukra, természetes, hogy vannak még javítandó részek. Az alapvető probléma forrása, hogy a Cégkapu elsősorban a kisebb vállalkozások igényeihez illeszkedik.

Egy közép- vagy nagyvállalatnál, ahol több száz embernek van jogosultsága a rendszerhez, könnyedén elszabadulhat a pokol. Éppen ezért, számukra nem a webes szolgáltatás a megoldás, hanem a gépi interfészes kapcsolat, amit az állam ingyen biztosít. Ehhez hozzá lehet alakítani a saját céges rendszert, akár belső fejlesztéssel, vagy létezik rá szolgáltatás a piacon is, amely ugyan költségekkel jár, de remekül illeszthető a már kialakított saját rendszerekhez

– mondta Lengyel.

Szerinte a legnagyobb vállalatok közül már sokan előbbre járnak, mint a területtel foglalkozó, nemzetközi adótanácsadó cégek. „Több gazdálkodó cég már felismerte, hogy nem csak böngészőn keresztül lehet csatlakozni a Cégkapuhoz, hanem az úgynevezett gépi interfész segítségével is, ami egy csapásra kezelhetővé teszi a tömeges üzenetek feldolgozását, a dokumentumok fogadása egy gombnyomással tömegesen történik, az érkező információ pedig közvetlenül az iratkezelő rendszerbe vagy az adott ügyet feldolgozó célrendszerbe kerül. Van olyan, a maga iparágában piacvezető ügyfelünk, ahol a cégen belül 600 felhasználói jogosultságuk van a Cégkapuhoz, ami szinte kezelhetetlenné tette a rendszert, az adótanácsadójuktól pedig nem kaptak érdemi megoldási javaslatot, ami jól mutatja az iparágon belüli tanácstalanságot.”

Lengyel szerint igazságtalan lenne mindenre a megoldást az államtól várni, hiszen amíg postai úton történt a kommunikáció, addig is a cégen belül – legtöbbször a titkárnők – végezték a levelek szortírozását, most is a cégeknek kell erre megoldást fejleszteniük.

„Az ugyanakkor riasztó, hogy sok helyen úgy reagálnak a problémára, hogy plusz humán erőforrást vesznek fel, hogy a Cégkapun belüli szortírozást elvégezzék, ahelyett, hogy fejlesztenének, vagy a kompetencia hiányában a piacon elérhető megoldást választanák.

BET
öngondi
elektromosauto0922
spurs190920egy
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Légy tudatos a pénzügyeidben, vedd a saját kezedbe az irányítást.
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Pénzügyi modellező

Pénzügyi modellező

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
2019. szeptember 25.
Követeléskezelési trendek 2019
2019. október 1.
Öngondoskodás 2019
2019. október 16.
Budapest Economic Forum 2019
2019. október 17.
Portfolio-MAGE Ipar 4.0 konferencia 2019
BET
Olvasta már? Áttörte a falat az OTP