BMW X5
Üzlet

Közellenség lett a városi terepjáró – Igazak a vádak?

Portfolio
Világszerte egyre népszerűbbek a városi terepjárók, nálunk például idén az új autók 37 százaléka már SUV volt, a trend pedig megállíthatatlannak tűnik. Nehéz elvitatni, hogy az SUV-k használata rengeteg előnnyel jár, könnyebb a be- és kiszállás, jobb a térérzet, magasabban ülve könnyebben átlátható a forgalom, azonban a nagyobb légellenállás és a magasabb súly miatt a fogyasztásuk és ezzel együtt a károsanyag-kibocsátásuk is magasabb, emiatt támadják a környezetvédők ezt az autótípust az utóbbi hónapokban egyre vehemensebben. Az ADAC most összehasonlított hasonló kategóriába tartozó hagyományos és SUV-modelleket, hogy megtudjuk, mennyi az annyi.

 Az ADAC összegzése:

  • A hasonló hagyományos és az SUV-modell közül utóbbi gyakorlatilag mindig nehezebb, az ADAC által vizsgált modelleknél akár 20 százalékkal, vagy 250 kilogrammal is nehezebb lehet a városi terepjáró a vele párba állított modellel.
  • A nagyobb homlokfelület és a magasabb súly miatt az SUV fogyasztása magasabb, ha pedig még egy összkerékhajtás is kerül a terepjáróba, akkor akár harmadával is magasabb lehet az SUV fogyasztása, mint egy hagyományos modellé. A magasabb fogyasztás az elektromos autókra is igaz.
  • Az ütközési tesztek alapján SUV nem biztonságosabb, de nem is kevésbé biztonságos, mint a hagyományos modellek. A gyalogosbiztonság azonban a magasabban futó motorháztető miatt akár jobb is lehet a városi terepjáróknál.
  • Az SUV költségei (fix- és változó költségek, értékcsökkenés) magasabbak, mint a hagyományos modelleké, akár negyedével magasabb lehet a városi terepjáróké.
  • Kisautó és kompakt szegmensben az SUV-k gyakorlatilag az egyterűeket helyettesítik, praktikus tulajdonságaik, mint a könnyű be- és kiszállás, jó helykínálat, jó pakolhatóság  vitathatatlanok, és bár többet fogyasztanak, benzinzabálónak nehéz nevezni őket.
  • Ha már SUV: érdemes meggondolni, hogy van-e szükség összkerékhajtásra, mert az esetek nagy részében a 4x4 nem szükséges, viszont súlyként mindig magával cipeli az autó, emiatt magasabb a fogyasztás is.

VW Polo vagy VW T-Cross

A két autó ugyanarra a platformra épül, az ADAC mindkettőt a konszern 1.0 literes háromhengeres benzinmotorjával tesztelte. A T-Cross 158 centis magasságával 13 centiméterrel magasabb,  95 kilóval nehezebb, fogyasztása az ADAC tesztje alapján 100 kilométerenként 6 liter, ami csak 0,6 literrel magasabb, mint a Polóé. 20 075 eurós árával 2875 euróval drágább a T-Cross, és a havi fenntartási költségei is magasabbak, 486 vs. 432 euró. Az ADAC által vizsgált 10 kategória alapján itt 5:5-ös döntetlen jött ki a két modellnél.

polo
Fotó: Volkswagen
t-cross
Fotó: Peter Steffen/picture alliance via Getty Images

Mazda 2 vagy Mazda CX-3

A CX-3 a 2.0 literes, a 2-es pedig 1.5-ös benzinmotorral vett részt a tesztben. A CX-3 közel 200 kilóval nehezebb, és csupán 4 centiméterrel magasabb, fogyasztása 6,6 liter, szemben a Mazda 2 5,7 literével, az SUV jóval drágább is (24 280 vs. 17 290 euró) és az egy hónapra vetített költségek is jóval magasabbak (584 vs. 457 euró). Az ADAC-nál 5:3-ra a CX-3 nyert.

mazda2
Fotó: Mazda
cx3
Fotó: Mazda

Ford Fiesta vagy Ford EcoSport

Mindkét autót az 1.5 literes, négyhengeres turbódízellel tesztelték, az EcoSport 165 centijével 17 centivel magasabb, mint a Fiesta, és 235 kilóval nehezebb is, fogyasztása 6 liter/100 kilométer, szemben a Fiesta 4,5-ös értékével. Az SUV jóval drágább is (28 340 euró vs. 21 600 euró) és a havi költségek is jóval magasabbak (585 vs. 463 euró). Az ADAC-nál a két modell közül a Fiesta nyert 6:4-re.

fiesta
Fotó: Ford
ecosport
Fotó: Ford

Hyundai Ioniq vagy Hyundai Kona (mindkettő elektromos)

Itt nem sikerült túlságosan közeli ellenfeleket találni, az Ioniq 120,a Kona 204 lóerős motorral, előbbi28, utóbbi 64 kWh-s akkumulátorral érkezett a tesztbe. A Kona 12 centivel magasabb és 255 kilóval nehezebb, fogyasztása az ADAC tesztje alapján 19,5 kWh/100 km, szemben az Ioniq 14,7-es értékével. A Kona jóval drágább (45 600 vs. 35 500 euró) és drágábban fenntartható (694 vs. 587 euró havonta) autó, mint az Ioniq. Az ADAC-nál 6:4-re az Ioniq nyert.

ioi
Fotó: Hyundai
kona
Fotó: Hyundai

VW Polo vagy Seat Arona (mindkettő földgáz üzemű)

1.0 literes, háromhengeres, földgáz üzemű autókat teszteltek, az Arona 10 centivel magasabb, de csupán 20 kilóval nehezebb, mint a Polo, és az SUV nem is fogyaszt sokkal többet (4,2 vs. 3,9 kilogramm CNG/100 km), és árban sincs nagy különbség a két modell között (21 820 vs. 21 360 euró), és az Arona fenntartási költsége sem sokkal magasabb (452 vs. 413 euró havonta). Az ADAC-nál 6:3-ra a Polo nyert, csak az autó magasságába, az üléspozíció magasságában és a csomagtartó méretében nyert az Arona.

polo2
Fotó: Volkswagen
arona
Fotó: Seat

Seat Leon vagy Seat Ateca

1.5 TSI DSG-k versenye volt ez, ahol az Ateca 16 centivel magasabb, és 110 kilóval nehezebb autó, csomagtartója is jóval nagyobb (415l vs. 305l), ennek ellenére csupán 0,6 literrel (7,2l/6,6l) fogyasztott többet 100-on az ADAC tesztjén, mint a Leon. A tesztelt párosban az Ateca 15 százalékkal drágább, mint a Leon (30 795 euró/26 780 euró), havi költségben pedig fej-fej mellett (Ateca 668 euró, Leon 640 euró) volt a két modell. Szoros meccs volt, az ADAC-nál 5:4-re nyert a Leon.

leon
Fotó: Seat
ateca
Fotó: Seat

Mercedes C-Klasse kombi vagy Mercedes GLC

Két 220d lépet pályára, a GLC a 2.1 literes 170 lóerős, a C pedig a 2.0 literes 194 lóerős motorral. A GLC 18 centivel magasabb és 260 kilóval nehezebb autó, fogyasztása a teszten 5,9 liter volt, szemben a C-Klasse 5,5 literével. A tesztelt GLC 46 148 euróba, a C pedig 43 994 euróba kerül, előbbi költségei havonta 919, utóbbié 890 eurót tesznek ki. Az ADAC-nál 6:5-re a C-Klasse nyert.

c-klasse
Fotó: Mercedes
glc
Fotó: Mercedes

BMW 630d Gran Turismo vagy BMW X5

Elsőre nem egyértelmű, miért ezt a két BMW-t állították egymással szembe, de az ADAC szerint ez a 6-os alternatívája az X5-nek, annak ellenére, hogy az SUV 21 centivel magasabb és 17 centivel rövidebb, és akár 7 személyes kivitelben is elérhető. A tesztben mindkettő 30d volt, 3.0 literes, hathengeres motorral. Az X5 235 kilóval nehezebb, homlokfelülete 2,9 m2 a 6-os 2,54 m2-vel szemben, fogyasztása 7,9 liter volt 100-on szemben a 6-os 6,2 literével szemben. A két modell vételára (elől az X5, 69 200/69 470) és havi költsége (1219/1232 euró/hó) is nagyon közel esik egymáshoz. Az ADAC tesztjén 7:2-re a 6-os BMW nyert.

6gt
Fotó: BMW
BMW X5
Fotó: BMW

Audi A6 Avant vagy VW Touareg

A Touareghez nem találtak megfelelő ellenfelet a Volkswagennél, így esett a választás az A6 kombira, mindkettő a 3.0 literes 231 lóerős dízellel érkezett. A Touareg 25 centivel magasabb, 270 kilóval nehezebb, fogyasztása 8,5 liter, miközben az Audi csak 6,5 liter gázolajat fogyaszt 100-on. Az Audi egyébként valamivel drágább (60 500/57 975) és a havi költsége is magasabb (1125/1123 euró), de így is 6:4-re nyert az ADAC-nál.

A1810640_full
Fotó: Audi
touar
Fotó: Volkswagen

Volvo V90 vagy Volvo XC90

Mindkét autó 2.0 literes turbódízellel jött, a V90-ben 190, az XC90-ben 235 lóerővel. Az SUV 30 (!) centivel magasabb és 254 kilóval nehezebb, az XC90-re 7,7-es, a V90-re 6,9 literes fogyasztás jött ki. Az SUV jóval drágább (68 750 euró vs. 55 400 euró) és a havi költsége is magasabb (1187 euró vs. 1000 euró), a meccs végén 5:5-ös döntetlen jött ki az ADAC-nál.

xc90
Fotó: Volvo
v90
Fotó: Volvo
Johann Wadephul magyarorszag unios tagsag1500
Frankfurti tőzsde
europai unió magyarország zászló
halászbástya_budapest_shutter
Benzin
mnb
Népszerű
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. november 6.
Portfolio Private Health Forum 2019
2019. november 7.
Energy Investment Forum 2019
2019. november 14.
Portfolio Banking Technology 2019
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Junior elemző/elemző

Junior elemző/elemző

Szerkesztő-újságíró

Szerkesztő-újságíró
Online előadás
Befektetési termékek a magas hozam reményében.
A tőzsdei tankönyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Frankfurti tőzsde