appleiphoneeee
Üzlet

Veszik az új iPhone-okat, de ezzel sem váltotta meg a világot az Apple

Portfolio
Nem estek olyan mértékben az iPhone-eladások a harmadik negyedévben, mint amire az elemzők számítottak - derült ki az Apple zárás után közzétett negyedéves gyorsjelentéséből. A cég bevétele a várt stagnálással szemben kismértékben nőtt az előző év azonos időszakához képest és bár a nettó erdmény csökkent, az egy részvényre jutó eredmény a saját részvény visszavásárlások miatt emelkedni tudott. A menedzsment optimista a karácsonyi időszakra, különösen ami a szolgáltatásokat és a hordható eszközök üzletágat illeti, Kínában pedig stabilizálódni látszanak a bevételek, ami szintén jó hír a cégnek. Összességében nincs baj az Apple-nél, még mindig masszívan termeli a profitot és a készpénzt és bár az iPhone-eladások valóban gyengélkednek, az erős profit marzsú szolgáltatások egyre inkább előre törnek.

Az iPhone

Változatlanul az iPhone az Apple legfontosabb terméke, a bevételek több mint fele származott a harmadik negyedévben az okostelefon értékesítéseiből, így különösen fontos a cégnek, hogy mi történik a termékkel. Bár az Apple már nem közli az eladási volument, a Canalys elemzőjének becslései szerint az iPhone-eladások 28 százalékkal zuhanhattak a lezárt negyedévben az előző év azonos időszakához képest.

Az Apple szeptemberben dobta piacra az új modelleket, a 11-es sorozatot, de a negyedévből már csak valamivel több mint egy hét maradt, amikor az üzletekbe kerültek a készülékek. Így az új telefonok eladásai inkább a negyedik negyedévben jelentkeznek majd. Az elemző szerint az olcsóbb iPhone 11 eladásai jól teljesítettek, az, hogy az értékesítések ilyen mértékben zuhantak, inkább annak tudható be, hogy a vásárlók nem vették a régebbi iPhone-okat, részben azért, mert kivárnak az 5G-s iPhone jövőre várható bevezetése előtt. Hiába mennek jól a 11-es modellek, nem tudták teljes mértékben ellentételezni a régebbi készülékek kieső eladásait, ezért csökkent az értékesítés.

Viszont az iPhone eladások bevétele kisebb mértékben esett, mint az értékesítési volumen, a drágább telefonoknak köszönhetően és az előzetes elemzői várakozásoknál is jobban alakult. A piaci konszenzus szerint közel 13 százalékos bevételcsökkenésre számítottak az iPhone-üzletágban az elemzők, ehelyett „csak” 9 százalékkal esett a termék bevétele.

A kínai piac

Kínában népszerű az iPhone 11-es sorozat, az eladások 40 százalékáért felelhetett a távol-keleti ország. Ezt az is segítette, hogy az Apple csökkentette az iPhone-árakat Kínában, kisebb felárat kell fizetniük a kínai vásárlóknak az amerikai árakhoz képest. Ennek köszönhetően a kínai bevételek stabilizálódtak az Apple-nél, mindössze 2 százalékkal csökkentek 2018 harmadik negyedévéhez képest. Ami azért különösen fontos, mert az év elején főként a kínai tevékenység volt az oka annak, hogy az Apple kénytelen volt profit warningot közölni, 20 éve először. Kína az Apple harmadik legnagyobb piaca a bevételek tekintetében, a bevételek 17 százalékát adta a lezárt negyedévben.

Az Apple vezérigazgatója, Tim Cook a negyedéves eredményeket magyarázva elmondta, hogy a kereskedelmi háború negatív hatásait kevésbé érzik és a hordható eszközök, valamint a szolgáltatások divízió is jól teljesített Kínában. A kilátások azonban nem teljesen felhőtlenek, elemzők szerint ugyanis az iPhone-értékesítések a következő negyedévekben csökkenhetnek Kínában, miután nincs 5G-s telefonja a kínai piacon. Szemben az olyan nagy versenytársakkal, mint a Samsung vagy a Huawei.

Kínában a Huawei a legnagyobb szereplő az okostelefonok piacán, 42 százalék volt a részesedése az értékesítési volumenből a harmadik negyedévben. Az Apple piaci részesedése mostanra 5 százalékra zsugorodott.

Az eredmények

Az elemzők a bevételek stagnálására számítottak előzetesen, így az egyszámjegyű növekedés kisebb kellemes meglepetést okozott.

Eredményszinten az elemzők által vártnál kisebb mértékű csökkenésről számolt be a cég. A működési eredmény és a nettó eredmény 3-3 százalékkal esett az Apple-nél az előző év azonos időszakához képest, miközben az elemzők 6, illetve 9 százalékos csökkenésre számítottak.

Az egy részvényre jutó eredmény pedig a saját részvény vásárlások részvényszám-csökkentő hatásának köszönhetően még növekedni is tudott év/év alapon: 3,03 dollárra rúgott a július-szeptemberi időszakban, ami 4 százalékkal magasabb az egy évvel korábbi szintnél.

Ami a profitrátákat illeti, a bruttó fedezeti szint kismértékben romlott, a negyedévek óta tartó csökkenő tendencia nem állt meg.

Folytatódott a készpénz-visszajuttatási program a cégnél, a lezárt negyedévben összesen 21 milliárd dollárra rúgott, amiből 18 milliárd dollárt tettek ki a saját részvény vásárlások, 3,5 milliárd dollárt pedig osztalék formájában kaptak vissza a részvényesek. Az Apple 77 cent osztalékot fizet negyedévente, ami évesítve 1,2 százalékos osztalékhozamnak felel meg. Az Apple készpénzállománya valamelyest csökkent a negyedévben, de még így is több mint 205 milliárd dolláron ül a cég. A nettó készpénzállomány 104 milliárd dollár volt a negyedév végén, ami a piaci kapitalizáció közel 10 százaléka.

A kilátások

A karácsonyi szezon miatt kritikus negyedik negyedévre az Apple menedzsmentje 85,5 és 89,5 milliárd dollár közötti bevételt jósol, amelynek középértéke valamivel jobb, mint az elemzői várakozás (86,9 milliárd dollár). A Reutersnek adott interjú során Tim Cook vezérigazgató elmondta, hogy mind a szolgáltatások, mind a hordható eszközök terén erős értékesítéseket várt és az iPhone 11-es sorozat is jól kezdett. Hisz benne, hogy az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi viták megoldódnak – tette hozzá.

Miközben a húzótermék, az iPhone eladásai csökkennek, a szolgáltatások divízió egyre nagyobb súlyt képvisel a cégnél. Novemberben pedig elindul az Apple streaming szolgáltatása, saját gyártású tartalommal és igencsak versenyképes árazással.

Árfolyamreakció

Az Apple árfolyama kismértékben, 2,6 százalékkal emelkedett a negyedéves gyorsjelentésre a zárás utáni kereskedésben, reagálva az elemzői várakozásoknál jobb számokra és optimistább várakozásokra.

Az Apple árfolyama ezzel idén közel 60 százalékos pluszban áll, amivel a Dow index legjobban teljesítő papírja. A részvények árazása valamivel magasabb a 10 éves átlagnál (12 havi előretekintő P/E ráta alapján), de elemzők szerint a nagy termékbevezetések előtt 9-12 hónappal megfigyelhető az árazási szint emelkedése az Apple-nél. És jövőre várhatóan piacra dobja az 5G-s iPhone-t az Apple, ami régóta a legnagyobb innováció lesz a cégnél.

Címlapkép: Beata Zawrzel/NurPhoto via Getty Images

puskás aréna
GettyImages-1181297692
GettyImages-1187403722
GettyImages-630605348
GettyImages-1182107347
GettyImages-493261811
Népszerű
Heindrich Balázs HEPA
Mi kell ahhoz, hogy sikerrel üzletelj külföldön? Átalakulóban a magyar exporttámogatás

Nem mernek kockázatot vállalni a magyar cégek, pedig fel lehet készülni a külföldi piacokra – véli Hendrich Balázs, a HEPA vezérigazgatója.

Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2019. november 20.
Office Stage - Út a hatékony irodához
2019. november 20.
Big Office Day Konferencia 2019
2019. november 20.
Big Office Consumption Based IT 2019
2019. november 21.
Property Investment Forum 2019
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Tudatos tervezés és stratégia nélkül nincs tőzsdei siker!
GettyImages-1181297692