Renault logo
Üzlet

Egyre nagyobb bajban a Renault, egy évtized után újra veszteséges lett

Portfolio
Alaposan meglepte a piaci szereplőket a Renault, a vállalat a várakozásoknál jóval gyengébb profitszámokat közölt, tavaly veszteséges lett a cég, amire 2009 óta nem volt példa. A menedzsment 2020-ra sem túl optimista, a globális autóeladások csökkenésével, a Renault marzsainak tovább zsugorodásával számolnak, és ha ez nem lenne elég, még az osztalékot is alaposan visszavágták.

Kína, Argentína és a Renault márka húzta le az eladásokat

A Renault eladásai tavaly 3,4 százalékkal csökkentek, összesen 3,75 millió járművet adott el a vállalat, az eladások Európában 1,3 százalékkal 1,96 millióra emelkedtek, viszont az Afrikát, Közel-Keletet és Indiát magába foglaló régióban 19,3 százalékos volt a visszaesés. Amerikában 2,9, Kínában pedig 17,2 százalékkal kevesebb autót adtak el. A márkák közül a Renaultnál volt a legnagyobb a visszaesés, 6,9 százalékkal 2,36 millió darabra csökkent az eladás, a Dacia és a Lada nőni tudott tavaly, előbb eladásai 5,1 százalékkal közel 737 ezer darabra, utóbbié 3,6 százalékkal 413 ezer darabra nőtt. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a Dacia- és a kis tehergépjármű eladások is rekordot döntöttek. A vállalat legnagyobb piacai még mindig Franciaország, Oroszország, és Németország, a hazai piacon piaci részesedést veszített a cég, Oroszországban piaci részesedést szerzett, Németországban pedig stagnált a részesedése.

Devizahatás miatt is csökkent az árbevétel

A vállalat árbevétele 3,3 százalékkal 55,5 milliárd euróra csökkent, ez egyébként meghaladja az 55,1 milliárd eurós várakozást. A visszaesést egyrészt az eladások csökkenése okozta, elsősorban Argentínában, Törökországban, és Algériában, de a Nissannak és Daimlernek is kevesebb alkatrészt szállított be a Renault és a devizahatás is negatív volt, itt elsősorban az argentin peso és a török líra leértékelődése hatott negatívan.

Egyre többet költenek K+F-re

Az árbevétel csökkenése mellet a vállalat K+F-re többet költött, árbevétel-arányosan a fejlesztési költségek 2011 óta nem voltak ilyen magasak.

Durván esett a marzs

Az üzemi eredmény 26 százalékkal 2,66 milliárd euróra csökkent, az üzemi marzs az egy évvel korábbi 6,3 százalékról 4,8 százalékra esett. Az üzemi eredmény csökkenésében negatívan hatott a bevételek visszaesése, de a termékmix is kedvezőtlenül változott, mivel több Daciát és Ladát adtak el, és csökkent a dízeles autók eladása Európában, ezen felül drágultak a nyersanyagok is, például a nemesfémek és az acél.

2009 után ismét veszteség

A vállalat tavaly veszteséges lett, a 2018-as 3,3 milliárd euró nyereségről 141 millió eurós veszteségbe fordult a cég eredménye, veszteségre a cégnél 2009 óta nem volt példa. Egyébként az elemzők 1,92 milliárd eurós nyereségre számítottak, vagyis alaposan meglepte a piaci szereplőket a Renault. A tavalyi veszteség ellenére a vállalat tervezi osztalék kifizetését, igaz jóval kevesebbet, mint a 2018-as év eredménye után, az akkori 3,55 euróról 1,1 euróra csökkenhet a részvényenkénti osztalék, amit idén májusban fizethet ki a vállalat.

Nem túl optimista a menedzsment

A kilátásokkal kapcsolatban nem túl optimista a menedzsment, a globális autópiacon visszaesésre számítanak, Európán legalább 3 százalékos lesz a visszaesés, a vállalat egyik legfontosabb piacán, Oroszországban 3 százalék körüli csökkenéssel számolnak, a Brazil piac viszont 5 százalékot bővülhet. Az európai károsanyag kibocsátási szabályozás szigorodása és a jövőre való felkészülésre fordított beruházások értékcsökkenésének növekedése miatt a következő év nehezen előrejelezhető, de a menedzsment arra számít, hogy a devizahatásoktól szűrten a vállalat árbevétele idén a 2019-esnek megfelelő lehet, az üzemi marzs tovább csökkenhet, a 2018-as 6,3 és 2019-es 4,8 után már csupán 3-4 százalék közé eshet. Az autógyártó részleg szabad cash flowja továbbra is pozitív lehet. Ez az előrejelzés még nem tartalmazza a koronavírussal kapcsolatos negatív hatásokat, a Renaultnak egyébként pont a koronavírus epicentrumában, Vuhanban van egy üzeme.

A beszámolót követő sajtótájékoztatón a vállalat vezetői több érdekes dologról is beszéltek:

  • A Daimlerrel további együttműködéseke vizsgálnak, például a kis haszongépjárműveknél és egyéb területeken.
  • A fix költségeket drasztikusan, közel 20 százalékkal csökkentenék, a strukturális költségeket 2 milliárd euróval csökkentenék a következő 3 évben.
  • Egyelőre túl korai beszélni arról, mi lesz a 2021-es osztalékkal.
  • 2020-ban felülvizsgálják a nem core eszközöket.
  • Kína a koronavírus miatt továbbra is bizonytalanság forrása és a Renaultnak rendbe kell hoznia a kínai közös vállalati tevékenységét is.

Egy irány van, lefelé

A Renault szenvedése a grafikonon is jól látszik, hiszen az árfolyam idén 20,7, az elmúlt egy évben pedig 41 százalékot esett, ma pedig 4 százalékkal került lejjebb.

Címlapkép: Metin Aktas/Anadolu Agency/Getty Images

Csúnya veszteségbe szaladt bele a CIG Pannónia
koronvavirus
Frankfurti tőzsde
Kína
nasdaqtozsde
kutatás fejlesztés dolgozó munka
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
Esti szeminárium
Ne engedd, hogy az infláció megegye megtakarításod! Ismerd meg, a tőzsdei befektetés erejét.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Junior portfóliókezelő

Junior portfóliókezelő

Adótanácsadó

Adótanácsadó
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Csúnya veszteségbe szaladt bele a CIG Pannónia