elektromos autó töltés töltőpont plug
Üzlet

Itt a lista azokról az autókról, amelyekre milliókat kaphatunk Orbán Viktor új ígérete szerint

A kormány az elektromos autók vásárlását támogató program átalakítására készül, a tervek szerint az „olcsó autók” élvezhetnek előnyt. A részletek még nem ismertek, de mi már most eljátszottunk a gondolattal, hogy milyen modellek jöhetnek szóba és ezek különböző támogatási összegek mellett mennyibe kerülhetnek.
Minden a hazai járműiparról, jön a Portfolio-MAGE Járműipar 2020 konferencia!

Az elsőre szűk lista

Olcsó elektromos autó. Egyeseknek ez már eleve ellentmondásosnak tűnhet (tekintettel a benzines és dízeles társaikhoz mért felárra), de mi ezúttal abból indulunk ki, hogy az elektromos új autók palettáján melyek azok, amelyekért a legkevesebbet kérik el a kereskedők. Először azt gondoltuk, hogy hipotetikus felső határnak jó lesz a 10 millió forintos induló listaár, mert ez egyfajta lélektani összeg.

Ezeknél a modelleknél pedig eljátszottunk különböző verziókkal, vagyis az állami támogatás különböző mértékével, ugyanis egyelőre nem ismert a támogatás pontos összege (esetleg aránya) és a konstrukció, csak annyi, hogy

  • a kormány támogatni fogja az olcsó elektromos autók megjelenését és használatát (Orbán Viktor, február 16.)
  • megteremtik annak lehetőségét, hogy a kis és olcsó autók nagyobb támogatást kapjanak (Palkovics László, február 19.)

Fontos ennek kapcsán hangsúlyozni, hogy a támogatási összegekről mi is csak találgatunk, távolról sem biztos, hogy fix összeg lesz a támogatás vagy esetleg sávos százalékos megoldást alkalmaznak majd (a tárgyalások jelenleg is folynak a részletekről). Emellett abból indultunk ki, hogy a kormány csakis a tisztán elektromos autó vásárlását támogatja, a jelenleg futó támogatási programhoz hasonlóan, ezért a hibrid, illetve a plug-in hibrid modellekkel nem foglalkoztunk.

Jól látható, hogy ha elfogadjuk a 10 millió forintot mint legfelső listaár, akkor igencsak korlátozottak a lehetőségeink. Ez alatt a szint alatt ugyanis csak 8 modell jön szóba és ezek közül jelenleg a VW e-Up és a Skoda CITIGO sem rendelhető, csak előjegyezhető. És ez is rávilágít a következő lényeges pontra az új elektromos autók hazai elterjedése kapcsán: ha van is az új feltételeknek megfelelő modell, már egyáltalán nem biztos, hogy jut is a magyar vásárlóknak a Magyarországra allokált szűkös kontingensek miatt.

A legolcsóbb elektromos autók lehetséges árai különböző állami támogatások mellett (m Ft)
Modell Induló listaár 2 milliós tám. 2,5 milliós tám. 3 milliós tám.
Skoda CITIGOe 6,6 4,6 4,1 3,6
smart EQ fortwo 7,3 5,3 4,8 4,3
smart EQ forfour 7,4 5,4 4,9 4,4
VW e-Up 7,5 5,5 5,0 4,5
Mitsubishi i-MiEV 9,6 7,6 7,1 6,6
Renault Kangoo Z.E. 9,9 7,9 7,4 6,9
Peugeot iOn 10,0 8,0 7,5 7,0
Citroen C-Zero 10,0 8,0 7,5 7,0

Forrás: Portfolio-gyűjtés

     

Miért ennyivel számoltunk?
A fenti táblázatunkból kiderül, hogy az első körben kigyűjtött autók esetében a jelenleg érvényes állami támogatásnál (1,5 millió forint) magasabb támogatás esetén mekkora vételárral találkozhatnak az e-autó vásárlók a szalonokban (belépő szintek esetén, az összehasonlíthatóság érdekében). A 2 millió forintos támogatási összeget azért vettük alapul, mert ez haladja meg a jelenlegi 1,5 milliós összeget, a 2,5 millió forintos támogatás logikus, ha arra gondolunk, hogy a kormány ekkora összeggel támogatja a legalább 7 üléses családi autók vásárlását, a 3 millió forint pedig azért került be, mert például a szomszédos Romániában e körül van a támogatás összege.

A logikus listabővítés

Az első táblázat szűkösségét látva merült fel bennünk: mi történik, ha az „olcsóság” követelményén picit engedve magasabbra emelnénk az induló listaárat. Gyűjtésünk szerint ha a felső határ 12 millió forint lenne az olcsó e-autókra, akkor a rendelkezésre álló modellpaletta több mint megkétszereződik, ugyanis 11 másik modell válna elérhetővé egy esetleges vásárlási programban. Ebből a szempontból logikus legfelső árnak tűnik a 12 millió forint, kérdés ugyanakkor, hogy ez esetben mennyiben beszélhetünk valóban olcsó autókról. 

"Olcsó" elektromos autók lehetséges árai különböző állami támogatások mellett (m Ft)
Modell Induló listaár 2 milliós tám. 2,5 milliós tám. 3 milliós tám.
Honda e 10,1 8,1 7,6 7,1
Renault Zoe 10,4 8,4 7,9 7,4
Mini Cooper SE 10,5 8,5 8,0 7,5
VW e-Golf 10,8 8,8 8,3 7,8
Hyundai Kona E 11,2 9,2 8,7 8,2
Hyundai Ioniq 11,3 9,3 8,8 8,3
Peugeot e-208 11,4 9,4 8,9 8,4
Opel Corsa-e 11,4 9,4 8,9 8,4
Mazda MX-30 11,4 9,4 8,9 8,4
Nissan Leaf 11,5 9,5 9,0 8,5
Kia e-Niro 11,5 9,5 9,0 8,5
Forrás: Portfolio-gyűjtés      

Korrekció: második táblázatunk előző verziójában a Honda e esetében tévesen jeleztük induló listaárnak a 11,1 millió forintot, mert az valójában 10,1 millió forint.

Vagy a támogatási programot kidolgozó hatóság választhatja azt az utat is, hogy a 10 millió forintos vételár lesz az effektív korlát és abban bízik, hogy több autógyártó is úgy dönt: pótlólagos modellkedvezményeket ad az ügyfeleknek (erre már most is van példa idehaza egyes e-autók esetében), így a vételár becsúszik 10 millió alá és több modell válik elérhetővé a programban. Ez akár logikus lépés is lehet a gyártó részéről, ha abban bízik, hogy ezzel tud forgalmat generálni, bár ennek kapcsán fontos megjegyezni, hogy a Magyarországra szállított szűk flották miatt korlátozottan beszélhetünk piacról.

Kíváncsiak vagyunk olvasóink véleményére is, mit jelent számukra az, hogy olcsó elektromos autó. Ezért itt és most szavazásra buzdítunk mindenkit:

Mi az, hogy olcsó elektromos autó?

    Mit okoz ez a piacon?

    Mint minden ilyen autóvásárlási program bejelentése kapcsán felmerül a kérdés: mit okoz ez a bevezetés előtti és utáni időszakban. Egyértelmű, hogy az új program elindulásáig (a jelenleg futó támogatási program májusban fut ki) az új autó vásárlók kivárnak, átmeneti időre elhalasztják fogyasztásukat.

    A használt e-autók piacán szintén nyomot hagyhat már a program bejelentése is, ugyanis a használt e-autó vásárlásban érdekelt emberek is úgy lesznek vele, hogy inkább megvárják a program részleteit, hogy össze tudják hasonlítani: a támogatott új autó ára mekkora felárral lesz kapható a használtakhoz képest. Ha az új autók felára már nem lesz annyira ijesztő a vevők szemében, akkor a használtautók iránti kereslet csökkenhet, melynek nyomán megvalósulhat egy árcsökkenés a használtpiacon és egyúttal elindulhat egy átrendeződés a hazai e-autó állományban. Azt is érdekes lesz megfigyelni, hogy hány elektromos autótulajdonos vált régiről új autóra, a piacon így megjelenő régi e-autók ugyanis szintén lefelé nyomhatják az árakat (zuhanó árakra azonban nyilván nem kell számítani, mert az e-autók iránt tartósan komoly kereslet figyelhető meg, a használtak esetében is, és a használtautó-piacra fokozottan igaz, hogy korlátozottak a lehetőségek, hiszen a korábbi években még ekkora e-autó választék sem volt). Mindezek fényében mi a használt vételekkel is kivárnánk a következő pár hónapban.

    Persze a fenti piaci folyamatok alapvetően attól függenek (nyilván a támogatási program részletei mellett), hogy a gyártók fel tudnak-e készülni a megnövekedő magyarországi igények kielégítésére.

    A szóba jöhető modellekről képgalériát is készítettünk

    Címlapkép forrása: Getty Images

    cimlap_olaj0403_2
    covid cimlapkep 200403
    Adidas
    koronavirusclk
    bojár gábor
    koronaviruscoronavirus
    Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
    2020. május 21.
    FM & Office 2020
    2020. május 21.
    Future City 2020
    2020. június 2.
    Smart Logistics 2020
    2020. június 9.
    Portfolio-MAGE Járműipar 2020
    Portfolio hírlevél
    Ne maradjon le a friss hírekről!
    Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
    hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

    Kiadó modern irodaházak

    Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

    Infostart.hu

    Junior portfoliókezelő

    Junior portfoliókezelő
    Online kurzus
    Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
    Online előadás
    Felület, ahol az esésből is profitálhat
    cimlap_olaj0403_2