30 éve nem volt ilyen – Itt az igazi hiperinfláció!

Új rekordszintre, 20 ezer dollár fölé emelkedtek a Kínából az Egyesült Államokba irányuló szállítmányozási díjak, amelyek csak az elmúlt egy hétben közel megduplázódtak, egy év alatt pedig több mint 500 százalékos a növekedés.

A Kínából az Egyesült Államokba irányuló 40 láb hosszú konténerek szállítmányozási díja 20 ezer dollár fölé emelkedett, mivel a kiskereskedők megrendelései az amerikai vásárlási csúcsszezon előtt emelkednek, ami a globális ellátási láncok feszültségét növeli. Az árak részben amiatt is emelkedtek, mert a Covid-19 delta variánsa miatt a járvány terjedése világszerte újra gyorsult, ez pedig globális szinten lassította a konténerfordulási sebességet. A Kína forgalmas déli partjainál július végén és ezen a héten lezajlott tájfunok szintén hozzájárultak ahhoz a válsághoz, amely a világ legfontosabb szállítási módját sújtja a tornaszerek és bútorok, autóalkatrészek és elektronikai cikkek szállítására.

"Ezek a tényezők a globális konténerszállítást egy erősen zavart, alulellátott eladói piaccá változtatták, ahol a hajózási társaságok a normál ár négy-tízszeresét is elkérhetik a rakományok szállításáért" - mondta Philip Damas, a Drewry tengerészeti tanácsadó cég ügyvezető igazgatója.

Több mint 30 éve nem láttunk ilyet a hajózásban

mondta, hozzátéve, hogy szerinte a "szélsőséges árak" a 2022-es kínai újévig tartanak majd.

Íme néhány észbontó szám: a konténerenkénti azonnali ár a Kína és az Egyesült Államok keleti partja közötti útvonalon - a világ egyik legforgalmasabb konténerútvonalán - az egy évvel ezelőttihez képest több mint 500 százalékkal, 20 804 dollárra emelkedett ezen a héten, közölte a Freightos áruszállító cég. Ehhez képest július 27-én, azaz körülbelül egy héttel ezelőtt ez az összeg 11 000 dollár alatt volt.

A Kínából az USA nyugati partjára történő szállítás költsége valamivel 20 000 dollár alatt van, míg a Kína-Európa útvonalon a szállítási díj közel 14 000 dollár, derül ki a Freightos adataiból. Ding Li, a kínai kikötői szövetség elnöke a Reutersnek elmondta, hogy a kiugrás a Covid-19-es esetek más országokban tapasztalható fellendülését követte, ami néhány nagy külföldi kikötőben 7-8 nap körülire lassított az átfutási időt.

A megugró konténerárak a konténerhajók magasabb bérleti díjaiban is megmutatkoztak, ami arra kényszerítette a hajózási vállalatokat, hogy a legjövedelmezőbb útvonalakon a szolgáltatást előnyben részesítsék.

"A hajókat csak azokon az útvonalakon lehet nyereségesen üzemeltetni, ahol magasabbak a fuvardíjak, és ezért a kapacitások főleg az Egyesült Államokba tolódnak" - mondta Tan Hua Joo, az Alphaliner kutatási tanácsadó cég vezető tanácsadója. Damas szerint egyes szállítmányozók a kevésbé jövedelmező útvonalakon, például a transzatlanti és az Ázsián belüli útvonalakon is csökkentették a mennyiséget. "Ez azt jelenti, hogy az utóbbiak tarifái most gyorsan emelkednek".

"Minden alkalommal, amikor azt hisszük, hogy eljutottunk az egyensúlyhoz, történik valami, ami lehetővé teszi a hajózási társaságok számára, hogy emeljék az árakat" - mondta Jason Chiang, az Ocean Shipping Consultants igazgatója, megjegyezve, hogy a Szuezi-csatorna márciusi blokádja itt is nagy szerepet játszott abban, hogy a cégek emelni tudták a tarifákat. "Vannak új megrendelések a hajózási kapacitásokra, amelyek a meglévő kapacitások közel 20 százalékának felelnek meg, de ezek csak 2023-ban jelennek meg a piacon, így két évig nem fogunk komoly kínálatnövekedést látni", mondta Chiang.

(ZeroHedge)

Címlapkép forrása: Islam Safwat/Bloomberg via Getty Images

Népszerű

© 2019 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF