FONTOS 232 milliárd forintért veszi meg a DIGI-t a 4iG
Elon Musk
Üzlet

Megint nagyot gurított a Tesla, a befektetők mégsem repesnek az örömtől - Mi folyik itt?

Portfolio
Újabb erős negyedévet zárt a Tesla, az elektromosautó-gyártó a legfontosabb sorokon gyakorlatilag mindenhol rekordokat döntött és a Wall Street-i várakozásokat is felülmúlta a cég, viszont a részvény árfolyama a tegnapi piaczárás után esni kezdett. Bár a világ legértékesebb autógyártója jobban átvészelte a világjárványt és a globális ellátási lánc válságát, mint a riválisok, és a július-szeptemberi időszakban már az ötödik egymást követő negyedévben ért el rekordbevételt, a következő negyedévekben azonban újabb kihívásokkal kell szembenéznie a cégnek az ellátási lánc problémái és az új berlini és texasi gyárak termelésének felfuttatásához szükséges idő miatt. Utóbbi azért fontos, mert a menedzsment figyelmeztetett, hogy a marzsok addig valószínűleg nem fognak tágulni, amíg az új üzemekben fel nem futtatják a gyártást.

Rekord gyártás és értékesítés

A harmadik negyedévben 237 823 darab autót gyártott le a Tesla, amelyek közül 8 941 darab volt Model S/X, valamint 228 882 darab Model 3/Y gurult le a futószalagról. Ez a tavalyi év azonos időszakához képest 64 százalékos növekedésnek felelt meg, és gyártás tekintetében új rekordot állított be a cég.

Az értékesítés volumene valamivel elmaradt a gyártástól a negyedévben, mivel összesen 241 391 autót szállított le a Tesla, amiből 9 289 darab volt Model S/X és 232 102 darab Model 3/Y. Tehát összesen 73 százalékkal nőtt az eladott autók száma a tavalyi év azonos időszakához képest, amivel szintén új rekordot döntött a cég.

Ha az első három negyedév értékesítési számait vesszük alapul, akkor szinte biztosra vehetjük, hogy a Tesla képes lesz tartani, sőt, felül is teljesíti az idei évre kitűzött célját, hiszen az évre 50 százalékos növekedési ütemet ígért a cég, ami durván 750 ezer autó eladását jelenti, ebből pedig már 627 572 darab teljesült.

Továbbra is érdemes kiemelni, hogy a Tesla úgy tudott elérni rekord gyártási és eladási számokat, hogy közben a globális chiphiány még mindig komoly problémákat okoz az autóiparban. A társaság hangsúlyozta, hogy számos kihívás, többek között a félvezetőhiány, a kikötőkben tapasztalható torlódások és az áramkimaradások is befolyásolták a gyárak teljes kapacitáson való működésének fenntartását.

A vállalat erőteljes eladásokat könyvelhetett el Kínában, ahol az alacsony költségű sanghaji gyár a termelés tekintetében felülmúlta a Tesla kaliforniai Fremontban található gyárát.

A Tesla azt is közölte, hogy a Kínán kívül értékesített belépő szintű modellekben lítiumvas-foszfát (LFP) akkumulátor-kémiát kíván használni, amely olcsóbb, mint a hagyományos akkumulátorok, de kisebb hatótávolságot kínál. Elemzők szerint ez segítene a költségek alacsonyan tartásában és a hiányok kezelésében.

Mindemellett várhatóan a jövő év elején szállítják le az első, saját 4680-as, nagyobb akkumulátorcellákkal felszerelt járműveket, bár azt nem közölték, hogy melyik modellbe szerelik be őket. Musk tavaly szeptemberben azt mondta, hogy a saját akkumulátorcellák használatával a Tesla három éven belül 25 ezer dolláros autókat kínálhat.

Csúcson az árbevétel

A negyedévben a Tesla árbevétele a tavalyi év azonos időszakához képest 57 százalékkal 13,8 milliárd dollárra nőtt, ami 15 százalékkal magasabb az előző negyedévben elért 12 milliárd dollárhoz képest. A Refinitiv elemzői konszenzusa alapján a Wall Street 13,6 milliárd dolláros árbevételre számított, vagyis a Tesla mérsékelten ugyan, de megverte az elemzői várakozásokat.

Az árbevétel alakulásában szerepet játszott, hogy tovább nőtt az autóértékesítés, de a cég egyéb üzleti szegmenseiben is növekedés volt tapasztalható. Ugyanakkor a járművek átlagos eladási ára 6 százalékkal csökkent éves szinten, mivel a Model S és Model X súlya termékfrissítések miatt csökkent a mixben, míg az alacsonyabb ASP-vel rendelkező járművek aránya nőtt.

Ami minding érdemes figyelni a Teslánál, az a környezetvédelmi kreditek értékesítéséből származó bevétel. Ez a harmadik negyedévben 279 millió dollárt tett ki, ami tavalyi év azonos időszakához képest 30 százalékos visszaesésnek felel meg, de az előző negyedévhez képest is 75 millió dollárral kevesebb. A bevételi kategória szerepe továbbra is fontos a profitabilitásban, de arányaiban most már jóval kisebb a hozzájárulása és az is jól látszik, hogy az idei évben egy folyamatos csökkenő tendencia alakult ki.

co2kreditt

Rekordprofit

Üzemi eredmény soron a Tesla 2 milliárd dollárt ért el, ami 148 százalékkal magasabb a tavalyi év hasonló időszakának eredményéhez képest, így ennek köszönhetően az üzemi marzs 14,6 százalékon alakult, ami 534 bázisponttal magasabb év/év alapon. Ezt a nyereségszintet úgy érte el a cég, hogy a harmadik negyedévben egy 190 millió dolláros részvényalapú kompenzációs csomaghoz kapcsolódó kiadás merült fel (Elon Musk részére), elsősorban egy új mérföldkő elérésének valószínűvé válása miatt.

Az üzemi eredmény emelkedése elsősorban a járművolumen növekedésének és a költségcsökkentésnek volt köszönhetően. A pozitív hatásokat részben ellensúlyozta a járművek átlagos eladási árának csökkenése, a működési költségek növekedése, az alacsonyabb környezetvédelmi kreditbevételek, továbbá az ellátási lánc költségei, valamint a bitcoinhoz kapcsolódó 51 millió dolláros értékvesztés és egyéb tételek.

A Tesla adózott eredménye új csúcsot ért el a negyedévben, 2,1 milliárd dollárt, ami közel 139 százalékkal magasabb, mint a tavalyi év azonos időszakában, és bombameglepetés az elemzői várakozásokhoz képest, hiszen a Refinitiv adatbázisa szerint a Wall Street 1,6 milliárd dolláros profitra számított (non-GAAP).

adózotteredmény

Összességében tehát úgy ért el rekord profitot a Tesla, hogy a korábban kulcsfontosságú környezetvédelmi kreditek értékesítéséből származó bevételek is visszaestek, ráadásul még bitcoin-profit sem volt (sőt, értékvesztés) a mostani negyedévben – ez pedig mindenképpen egy biztató jel.

Ha a GAAP profitot nézzük (ami 1,6 milliárd dollár volt), akkor még a 279 millió dolláros környezetvédelmi kreditek értékesítéséből származó bevételek nélkül is bőven 1,3 milliárd dollár fölött alakult volna az eredmény.

Miután profitsoron is verte az elemzői várakozásokat a Tesla, így nem meglepő, hogy az egy részvényre jutó eredmény is pozitív meglepetést okozott, hiszen a tavalyi 0,76 dollárhoz képest 145 százalékkal 1,86 dollárra ugrott az EPS, míg a Wall Street 1,59 dolláros egy részvényre jutó eredményt prognosztizált.

EPS

Kilátások

A kilátásokat illetően az alábbi bejelentéseket tette a társaság, amelyek többnyire megegyeznek az első és második negyedéves közleménnyel:

  • Tervezik, hogy a lehető leggyorsabban növeljék a gyártási kapacitásukat.
  • Többéves távlatban arra számítanak, hogy 50 százalékos átlagos éves növekedést érnek el a járműértékesítésben. A növekedés mértéke a függ a berendezések kapacitásától, a működési hatékonyságától, valamint az ellátási lánc kapacitásától és stabilitásától.
  • A cég elegendő likviditással rendelkezik a termék roadmap, a hosszú távú kapacitásbővítési tervek és egyéb kiadások finanszírozásához.
  • A Tesla arra számít, hogy a kapacitásbővítési és lokalizációs tervekkel együtt az üzemi marzs idővel tovább fog növekedni, továbbra is iparági vezető szintet érve el.
  • Továbbra is a vállalat célja, hogy még az év vége előtt Berlinben és Austinban megkezdje az első Model Y gyártását.
  • A gyártás felfuttatásának ütemét befolyásolni fogja számos új termék és gyártási technológia új helyszíneken történő bevezetése, az ellátási lánchoz kapcsolódó folyamatos kihívások, és a regionális engedélyezési folyamatok.
  • A Cybertruck tömeggyártásának megkezdését a Model Y után tervezi a társaság Austinban.  

Örülünk, Vincent?

Annak ellenére, hogy a Tesla rekord értékesítést, árbevételt, és profitot szállított, a befektetők mégsem mondhatni, hogy repesnek az örömtől. A szerdai piaczárás után kereskedésben esett a részvény árfolyama, ami részben a gyorsjelentés utáni befektetői konferencián elhangzottakkal magyarázható.

Ennek keretében a cég pénzügyi igazgatója elmondta, hogy az új gyárak beindításánál továbbra is kihívásokkal néz szembe a cég, hiszen a nyersanyagok, például a nikkel és az alumínium árának ingadozása "bizonytalan környezetet teremtett a költségszerkezet tekintetében".

Hozzátette emellett, hogy a negyedik negyedéves gyártás nagyban függ az alkatrészek rendelkezésre állásától, de a cég ezzel együtt is a folyamatos növekedésre törekszik.

A menedzsment emellett kiemelte, hogy a marzsok nem biztos, hogy tovább nőnek, amíg az új üzemekben felpörgetik a termelést. A Tesla arra számít, hogy az új texasi és németországi üzemekben 2021-ben kezdődik meg a gyártás, és nem sokkal ezután indulnak meg az szállítások. Ez összhangban van a jelenlegi befektetői várakozásokkal.

Maga Elon Musk egyébként most először nem volt jelen a negyedéves befektetői tájékoztatón, ami csalódást okozhatott azoknak a befektetőknek, akik kíváncsiak voltak a sztárvezér legfrissebb gondolataira.

A Tesla árfolyama a zárás utáni kereskedésben 1,6 százalékkal került lejjebb, ami részben a fent említett kihívásokkal magyarázható (illetve az RSI a tegnapi záráskor 78 pont fölött állt, tehát a részvény rövidtávon túlvett), valamint érdemes azt is kiemelni, hogy az a Tesla által már korábban közzétett értékesítési adatok és a gyorsjelentés között 12 százalékot ralizott a részvény, míg a Nasdaq 4 százalékot emelkedett ugyanezen az időtávon, tehát a pozitív eredmények egy részét már beárazta a piac. Év eleje óta egyébként összesen 22,7 százalékot emelkedett a Tesla árfolyama.

tesla

Címlapkép: Yichuan Cao/NurPhoto via Getty Images

vakcina oltás védőoltás
bear_1
bét
mezőgazdaság traktor
online ügyintézés
török líra

Holdblog Fejlődő országok

Az amerikai részvénypiac meneteléséről naponta értesülhet az olvasó, ha máshogy nem is, de egyedi részvénysztorik...

2021. december 9.
Agrárszektor Konferencia 2021
2021. december 2.
Waberer's - Első kézből a jövő stratégiája
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Back-office munkatárs

Back-office munkatárs
Online előadás
Telepítés, testreszabás, megbízások, beállítások.
Online előadás
Hosszú távú befektetési módszerek, portfólióépítés.
bear_1