Valós a magyarországi üzemanyaghiány, több száz kúton nincs elég benzin, gázolaj

Portfolio
A Népszava tegnap egy meg nem nevezett szakmai forrásra hivatkozva arról számolt be, hogy hetente 500-700 hazai kúton fogyhat ki a benzin vagy a gázolaj. Ma reggel az ATV Start című műsorában Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára megerősítette a Népszava értesüléseit.

A Népszava tegnap egy meg nem nevezett szakmai forrásra hivatkozva arról számolt be, hogy hetente 500-700 hazai kúton fogyhat ki a benzin vagy a gázolaj.

Ma reggel az ATV Start című műsorában Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára elmondta, meg tudja erősíteni a Népszava híreit,

a Magyar Ásványolaj Szövetség valamennyi kiskereskedelemmel foglalkozó tagvállalata korlátozásokkal dolgozik,

a technikában lehet különbség, forint- vagy literkorlát van a kutakon. Hangsúlyozta: sokszor ez még a szabadáras prémiumtermékekre is igaz.

Grád Ottó szerint viszonylag korlátosak vagyunk molekulában,

nincs annyi üzemanyag, amennyi a korábbi évek szintjének megfelelő ellátást biztosítani tudna.

Normál piaci körülmények között, a hazai ellátásból körülbelül a 70 százalék a hazai fogyasztó által megtermelt benzin és üzemanyag, 30 százalékot import forrásból hoznak be a nagykereskedők, ez az import pedig lényegében teljesen eltűnt. A Mol jelenleg Magyarországon az egyetlen olyan vállalat, amely üzemanyagot képes előállítani, a finomító maximális kapacitással működik. Grád ehhez hozzátette, hogy szerencse, hogy a kőolaj még mindenféle korlát nélkül érkezik.

A logisztikai rendszer is kérdéses, eddig egy nagyon komplex, jól felszerelt logisztikai rendszer állt az üzemanyagellátás mögött, kereskedelmi tárolókkal, töltőállomásokhoz kiszállításra alkalmas szállítóeszközökkel, tankerekkel, azonban most lényegében csak a Mol töltőpontjain lehet a tankereket tölteni, így a korábbi 2-3 alkalom helyett, már csak 1, maximum 2 alkalommal tudnak fordulni – mondta el Grád.

Az utolsó aktív importőr, a második legnagyobb piaci szereplő az OMV volt, azonban a schwechati finomító balesete miatt ezt az utolsó forrást is elvesztettük, tehát a Mol maradt az egyetlen cég, amely ellátja a piacot.

Veszteséggel senki nem fog Magyarországra üzemanyagot importálni,

húzta alá Grád.

Ausztriában a korábbi évek átlagához képest 10-15 százalékkal kevesebb most a fogyasztás, köszönhetően a piaci áron értékesített üzemanyagoknak. Magyarországon ezzel szemben az első öt hónapban 20 százalékkal volt magasabb a fogyasztás, mint az előző években.

Grád Ottó szerint nehéz kérdés, hogy meddig bírja a piac az ársapkákat, július-augusztus a turistaidőszak, ebben a két hónapban a legmagasabb a fogyasztás, köszönhetően a hazai és a tranzitturizmusnak.

A gyenge forint miatt még a világpiaci áras termék is versenyképes, tehát ennek sem lesz korlátozó hatása. A Covid utáni nagy turistaáramlás tovább fogja emelni a belső fogyasztást,

húzta alá Grád, aki mindenkit arra kért, hogy spóroljon.

Címlapkép: Martin Divisek/Bloomberg via Getty Images

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF