
Minden piaci szereplő számára alapvető cél az ügyfelek elérése és megtartása, így a vállalkozások nem hagyhatják figyelmen kívül a fogyatékkal élőket sem, akik Magyarországon 1-1,5 millió főt tesznek ki. “A cégeknek nem csupán szakmai, hanem etikai kötelességük is, hogy biztosítsák a digitális hozzáférhetőséget, függetlenül attól, hogy egyelőre még nem jár érte büntetés” – hangsúlyozta előadásában Palincsár László, Customer & Growth szolgáltatások vezetője, EY Magyarország.
Az akadálymentesítés jogi alapját az EU Accessibility Act (EAA) adja, amely 2019-ben lépett hatályba, a hazai megfeleltetése szerint pedig 2025. június 28-tól kötelező bizonyos elvárások teljesítése. A digitális akadálymentesség lényege, hogy a fogyatékkal élők számára is ugyanúgy hozzáférhetőek legyenek a webes és mobil felületek, mint az ép emberek számára. Ez magában foglalja a weboldalakat, applikációkat, dokumentumokat, videókat, e-kereskedelmi felületeket és űrlapokat. Magyarországon gyakran csak a büntetés elkerülése motiválja a változást, míg más országokban, például Svédországban vagy Norvégiában megelőző jelleggel történik az akadálymentesítés.

A nem megfelelés akár 500 millió forintig terjedő bírságot is vonhat maga után, ezért érdemes proaktívan lépni. Szerencsére már látszik egy kedvező irány, a digitális tartalmak egyszerűsödnek és értelmezhetőbbé válnak. “Ezt a fiatalabb generáció kifejezetten igényli is, hiszen számukra nem a mennyiség, hanem a lényegre törő, jól strukturált információ az értékes. Nem kell tehát rengeteg szöveg és tartalom, ha azt jól szerkesztve, átláthatóan tálaljuk” – mondta el Palincsár László.
"Az akadálymentesítés nemcsak a fogyatékkal élők számára fontos, hanem mindenkinek előnyére válik, például szituációs nehézségek, mint a fáradt szem vagy vakító napfény esetén" – emelte ki előadásában Kovács-Láng Szilvia, Lead Technology Project & Program Manager, Wolters Kluwer Hungary. A digitális akadálymentesítés üzleti előnnyel is jár:
jobb keresőoptimalizálási eredmények, magasabb felhasználói élmény és kevesebb megszakadt vásárlási folyamat érhető el.
“A Jogtár® akadálymentesítése különösen nagy kihívást jelentett, hiszen nem csupán egy jogszabálygyűjtemény, hanem egy több mint egymillió dokumentumot tartalmazó, komplex funkciókkal bíró adatbázis. A korábbi vizuális megoldások, például színkódok, ikonok és egérmozgásra megjelenő információk nem működtek a képernyőolvasók számára, ezért új megoldásokat kellett találni” – emelte ki.

Az akadálymentesítéshez először felmérték a felhasználói kört, amely rendkívül sokszínű volt, így különösen nagy hangsúlyt kapott az inkluzív tervezés. Ezt követően úgy döntöttek, hogy külső akadálymentességi szakértő segítségét veszik igénybe, mivel a fejlesztők eszköztárában ez a tudás jellemzően még nem elérhető. A használhatósági audit során nemcsak problémákra derült fény, hanem konkrét javaslatokat is kaptak azok megoldására, sőt az érintett felhasználókkal együtt is tudtak tesztelni.
A Tervezzünk mindenkinek! Felhasználói élmény akadálymentesen c. panelbeszélgetés azt a kérdést járta körbe, hogyan tervezhetünk mindenki számára hozzáférhető digitális élményt – akadálymentesen, inkluzívan, a felhasználói élményre fókuszálva.
Az inkluzivitásnak a munkavédelemhez és a minőségügyhöz is köze van, hiszen a mentális jóllétünket nagyban befolyásolja, hogy a munkahelyünkön hogyan érezzük magunkat, mennyire fogadnak el bennünket. Az inkluzivitás ezért a mentális egészségvédelem szerves része. “A LEGO Csoportnál tudatosan dolgozunk azon, hogy mindenki befogadva és jól érezze magát, akár a munkahelyen, akár a termékeinken keresztül. Az a célunk, hogy minden gyermekhez eljusson a játék élménye, és mindenki számára lehetővé váljon az olyan alapvető készségek fejlesztése, mint az együttműködés vagy a problémamegoldás” – emelte ki Ruzsinszky-Takács Ilona, Minőségügy és EHS Senior Igazgató, LEGO Csoport.

Éppen ezért használják tudatosan az inkluzív dizájnt, amely nemcsak a termékfejlesztésre, hanem a digitális megoldásaikra és rendezvényeikre is kiterjed. A fejlesztések során folyamatosan tesztelnek, és visszajelzéseket kérnek a lehető legbefogadóbb megvalósítás érdekében.
Előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor az egyenrangú hozzáférés biztosítása nem fogyatékossághoz kapcsolódik, hanem az adott körülmények vagy átmeneti igények miatt válik szükségessé. Ilyenkor fontos, hogy a környezet vagy egy adott szituáció hozzáférhetővé váljon mindenki számára. A Magyar Posta már a 2010-es évek végétől kezdve kiemelten foglalkozik az akadálymentesítéssel. “Mint nagyvállalat és a közszféra része, jogszabályi kötelezettsége is, hogy elérhető felületeket biztosítson. Ugyanakkor ez nem csupán törvényi elvárás, hanem emberi igény is, amit a vezetésnek is fel kell ismernie” – mondta el a panelbeszélgetésen Velegi Dorottya, compliance szakértő, Magyar Posta. Ez a hozzáállás teremti meg annak lehetőségét, hogy a hozzáférhetőség szervezeti szinten is fenntartható legyen.
A 2010-es évek közepén indult el az a folyamat, amelynek eredményeként a Magyar Posta akadálymentes honlapot tudott bemutatni a 2010-es évek végére. Ez fontos lépés volt, hiszen a szolgáltatásaikkal szinte minden magyar állampolgár találkozott már. A Magyar Posta, mint az egyik legnagyobb hazai munkáltató, belső felületeinek akadálymentességére is figyelmet fordít. Ezeket a felületeket a dolgozók használják, és számukra is biztosítani kell az egyenlő esélyű hozzáférést.
A szervezet nyitottsága és hajlandósága kulcsszerepet játszik ebben a folyamatban.
A digitális akadálymentesítés az OTP Bank vállalati szintjén is egyre hangsúlyosabb szerepet kap. Nagy Árpád, Lead UX Designer, Accessibility expert, OTP Bank fontosnak tartja, hogy a használhatóság ne akadályokat, hanem könnyen követhető folyamatokat jelentsen a felhasználók számára. “Az inkluzivitás alapvető szempontként jelenik meg a digitális fejlesztések során. Olyan felületeket szeretnénk létrehozni, amelyeket mindenki kényelmesen és hatékonyan tud használni. Az akadálymentesítés azonban nemcsak a látható nehézségekről szól, hanem a nem láthatóakról is, például a kognitív kihívásokkal élőkről” – emelte ki.
A szervezet folyamatosan egyensúlyoz a jogszabályi megfelelés és a tényleges használhatóság között. Hozzátette: első lépésként mindig arra kell törekedni, hogy üzletileg megértsük, kik is a felhasználóink, milyen célcsoportot céloz meg az adott vállalkozás. A cél, hogy
a funkciók univerzálisan használhatók legyenek, és már a fejlesztési folyamat kezdeti lépéseinél figyelembe veszi az inkluzív szemléletet.
Szántai Károly, tanúsított web akadálymentességi szakértő, szakoktató számára az akadálymentességről való gondolkodás első és legfontosabb eleme az, hogy nincs „ők” és „mi”, csak „mi” vagyunk – mindenki érintett, az akadálymentesség mindenkire vonatkozik. Sok tévképzet él az emberek fejében, különösen az épített és a digitális környezet kapcsán. Az épített környezetben sokan azt hiszik, hogy egy rámpa már akadálymentességet jelent, a digitális világban pedig a sárga betű fekete háttéren az egyetlen megoldás. Ezeket a leegyszerűsítéseket szerinte szép sorban le kell bontani. Ehhez először vezetői szinten kell megérteni az akadálymentesítés lényegét, majd onnan haladni lefelé a szervezeti szinteken.
A tudás hiánya fejlesztői szinten komoly akadályt jelent, ezért az érzékenyítés és az oktatás kulcsfontosságú.
Az akadálymentesítés mindig az aktuális állapot felmérésével kezdődik. “Ez gyakran fájdalmas és nehézkes folyamat, különösen, ha utólag kell javítani a hibákat.” Az auditálás megmutatja, hogy mit lehet és mit kell kijavítani – vagy akár újrakezdeni mindent. Ugyanakkor tisztában kell lenni azzal, hogy ez a felelősség nem lehet csak egyetlen ember vállán, hiszen egy személy nem tudja egyedül véghezvinni ezt a feladatot. Az akadálymentesség csak akkor működik, ha az egész vállalat szemléletet vált, minden dolgozónak van benne feladata és felelőssége.
A megfelelés nem csupán egy kommunikációs eszköz vagy „szerepjáték”, hanem komoly stratégiai kérdés, amely mögött játékelméleti megfontolások is állnak. A Digitális marketing – milyen (compliance tech) eszközök segíthetik a megfelelést a digitális marketingben? c. panelbeszélgetésen körbejártuk, hogy a digitális marketing megfelelési kihívásaival szemben milyen technológiák, szakértői megoldások segíthetik a megfelelés biztosítását.

“Az érdekek összeegyeztetése szinte mindig nehéz, különösen a jogszabályi megfelelés területén, ezért a vállalkozások gyakran teherként élik meg az új kötelezettségeket, mint például az akadálymentességet vagy a GDPR-t” – mondta el dr. Keszey Gábor, ügyvéd, Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda. A jogi megfelelés szempontjából kulcsfontosságú, hogy a több szereplős együttműködések – például influencerkampányok – esetén világosan szabályozott szerződéses struktúra legyen. Ebben
pontosan rögzíteni kell, hogy kinek mi a feladata és felelőssége: a hirdetőnek, az ügynökségnek és az influencernek is.
Különösen fontos ez fiatal influencerek esetében, akik gyakran nincsenek tisztában a jogszabályi elvárásokkal, például a GVH irányelveivel. A szerződéseknek azt is tartalmazniuk kell, hogyan használhatók a védjegyek, mik a hirdető elvárásai, és milyen szabályok vonatkoznak a versenytársak említésére.
A jogászoknak és a menedzsmentnek közös nyelvet kellene beszélniük, hiszen mindkét fél alapvető célja a kockázatok minimalizálása. Ezzel szemben a marketingesek érdeke elsődlegesen az, hogy minél hatékonyabban értékesítsenek, még akkor is, ha ez olykor kockázatokkal jár.
Ez az érdekellentét gyakran kommunikációs szakadékhoz vezet a két terület között.
Éppen ezért lenne kulcsfontosságú a párbeszéd a jogászok és a marketingesek között, a jogászok nem azért vannak, hogy akadályozzák az értékesítést, hanem hogy visszafogják a túlzott kockázatokat, és segítsenek a vállalatot hosszú távon is biztonságosan működtetni. “Ők a ‘józan énünk’, akik segítenek abban, hogy ne hozzunk meggondolatlan döntéseket” – hangsúlyozta Mondovics Péter, DKSZ tag, marketing manager, Mastercard.
A 16 országban való jelenlét és a tőzsdei státusz miatt az AutoWallis kommunikációja szigorúan szabályozott. A befektetők felé történő tájékoztatásnak meg kell felelnie a jogszabályi előírásoknak és a Budapesti Értéktőzsde szabályainak, különösen olyan események esetén, amelyek jelentős hatással lehetnek a vállalat működésére vagy jövedelemtermelő képességére.
“A legnagyobb kihívást az jelenti, hogy miközben biztosítjuk a teljes megfelelést, a vállalat márkaépítését is szem előtt kell tartanunk. A cél az, hogy olyan kommunikációs egyensúlyt teremtsünk, amely egyszerre felel meg a szigorú szabályozásnak és támogatja a pozitív márkapercepció kialakítását” – emelte ki a panelbeszélgetésen Györke Orsolya, marketing igazgató, AutoWallis Csoport.
Egy alkoholtermékeket is gyártó vállalatnál a kommunikációt nemcsak a szigorú törvényi szabályozás határozza meg, hanem az önszabályozás is, amelyet jelentősen befolyásol a cégkultúra és a vezetés kockázatvállalási hajlandósága. ‘Ebben a környezetben a kommunikációs csapat számára kihívás, hogy megfeleljenek ezeknek az elvárásoknak. Ilyenkor gyakran el is hangzik a csapatomban, hogyha el tudod adni a menedzsmentnek, akkor el fogod tudni adni a fogyasztóknak is” – mondta el Spiegel György, Marketing Director, Borsodi Sörgyár. A márkakommunikáció során külön figyelmet fordítanak az influencerek kiválasztására is. Hiába lenne egy véleményvezér stílusa és tartalma tökéletesen illeszkedő, ha követőinek jelentős része – például 50%-a – kiskorú, az együttműködés nem jöhet létre.
Címlapkép forrása: Portfolio
Sosem látott dróneső hullott Ukrajnára, kiderült a következő nagy megbeszélés időpontja - Háborús híreink vasárnap
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.
Beütött a katasztrófa: emberek ezreit kellett kimenekíteni az áradások miatt
Víz alatt a nagyváros több negyede.
Lelepleződött a terrorszervezet: ez állhatott a példátlan támadás hátterében
Ha tényleg ez volt az ötlet, úgy néz ki bevált.
Komolyan aggódhat a lengyel kormány - Nem fognak jól alakulni nekik a választások?
Magas a tét, kicsi a külnöbség.
Nagy fejtörést okoz a kormányoknak a világformáló megatrend – Mit lehet tenni?
Változtatni kell az adópolitikákon.
Oda a növekedés a világ egyik legnagyobb gazdaságában: megnéztük, mi áll a háttérben
Japánban zsugorodott a GDP, pedig a vámok még be sem ütöttek.
Egységet szorgalmazott XIV. Leó pápa a beiktatási szentmisén, és felszólalt a vallási propaganda ellen
Erős üzeneteket mondott ki a tömegek előtt, hétszer használva egy szót.
Követett részvények - 2025. május
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Napelemekkel lefedett csatornák kínálhatnak megoldást a víz- és energiahiányra
A Dél-kaliforniai Egyetem új kezdeményezése Kalifornia állam közel 6,5 kilométernyi csatornarendszerét tiszta energiaforrássá alakíthatja amellett, hogy hozzájárulhat a
Kevesebb gyerekkel is, többel is élni fog az emberiség
A mai fiúk tényleg cukik (they are so cute!), minden érdekli őket, de valójában semmi se. Legkevésbé, hogy feleségük és családjuk legyen. Félszegek, rettegnek, hogy...
The post Kevesebb gyerek
A nagyvállalatok árnyoldala: fenntarthatóság vagy megtévesztés?
Szabályozó előírás, fogyasztói elvárás, marketingeszköz: a fogyasztói termékek egyre nagyobb részénél kerül elő a \"zöldítés\". De több ismert márka és nagyvállalat gyakorlatában ta
Így kerüld el a leggyakoribb hitel-elutasításokat - legális kiskapuk banki fedezetekre
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Így kerüld el a leggyakoribb hitel-elutasításokat - legális kiskapuk banki fedezetekre Miért utasítanak el a bankok? Ingatlanvásárláskor gyakori, hog
Megverik az inflációt a magyar befektetési alapok?
A kérdés és a blog témája alapján úgy tűnhet, hogy a válasz egyértelműen nem lesz. Meglepú módon jobb a helyzet, mint gondoltam, de a jó nem ilyen. Persze okozhatta ezt az utóbbi 10+ év ré
Vagyonmegosztás 2025 - tények tévhitek
A házasság felbomlása után a vagyonmegosztás nem csak jogi, hanem érzelmi kihívás is. A családjogi kérdések területén a legtöbb félreértés ezen a területen alakult ki. Dr. Bagi Éva csal
Trump tervével Amerika sokkal többet veszít, mint amennyit nyer
Az ipari termelés önmagában nem érték, a rozsdaövezeti kétkezi munkások támogatása politikailag fontos, de gazdaságilag nem jár előnyökkel. Pedig nem kellene nagy változás, az Egyesült...


- Hatalmas adóváltozások jönnek 2026-ban, és ez még nem minden
- Véget ért az orosz-ukrán béketárgyalás: itt van minden, amit tudni lehet
- Érdekesen takarítanak meg a magyarok: olyat műveltek, mint Európában senki
- Hozzányúl a kormány a szocho-szabályokhoz
- Felszámolták az önjelölt király birodalmát Európa legerősebb országában: bilincsben vitték el I. Pétert
Ingatlanpiaci elemző
Stipsicz András matematikus nyerte az idei Bolyai-díjat
A friss díja kapcsán beszélgettünk vele számos témáról.
A Fülöp-szigeteken keresztül vezet a Gloster útja Amerikába
Szekeres Viktorral a Gloster Nyrt. alapítójával beszélgettünk
Mindenkit meglepett Kína csodacége – Mit hoz Magyarországnak a BYD?
Kilépünk az összeszerelő-üzem szerepből?
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.