7 tipp, hogy ne bukással végződjön az outsourcing

Kricskovics-Béli Boglárka, KPMG
2019. február 16. 10:10    
nyomtatás
 
Korábban egyértelmű volt, hogy a cég fő tevékenységéhez kapcsolódó munkákat alkalmazottak végezték, az ehhez nem szorosan kapcsolódó munkákat pedig külsős felektől rendelték meg. Aztán beköszöntött a munkaerő kölcsönzés kora: először még csak munkatársakat "vettek bérbe", ma viszont már a core tevékenységek és a kritikus támogató folyamatok kiszervezésére is bőven akad példa. A jelenség hátterében részben a munkaerőhiány áll, de vajon tényleg gyógyír-e ez a vállalatok problémáira?


Az outsourcing a megrendelőnek sok szempontból valóban kényelmes lehet, hiszen sem a munkaerővel, sem a munka megszervezésével nem neki kell bajlódnia, továbbá a munka minősége sem az ő problémája. Ez a munkaerő-gazdálkodás optimalizálása, az adminisztrációs terhek csökkentése és a felelősség szempontjából mindenképpen jó megoldásnak tűnhet, ám számos buktatója lehet, hiszen a nap végén mégiscsak a megrendelőnek kell kikényszeríteni az elvárt minőséget a beszállítótól.

Kiszervezés


Outsourcingról akkor beszélünk, ha egy vállalt úgy dönt, hogy egy addig is meglévő belső folyamatát kiszervezi, és egy vállalkozónak adja át. Jellemzően ez egy vállalkozási szerződés keretében történik.


Ugyan outsourcing esetén az adminisztráció és a munkavállalókkal kapcsolatos utasításadási jog ténylegesen elkülönül a szolgáltatást igénybe vevő társaságtól, a gyakorlatban azonban ez nem teljesen így csapódik le.
Sokszor fordul elő, hogy az outsourcing a munkavállalók mindennapjaiban nem jár lényeges változással: ugyanabban a munkakörben, ugyanazokkal az eszközökkel, ugyanazon ügyfélnek végzik a munkát, "csak" a munkaszerződés szerinti munkáltatójuk változik meg.


Különbségek a munkaerő-kölcsönzés és az outsourcing között


Munkaerő kölcsönzés esetén a kölcsönző cég csak a megfelelő ember "kiállítását" vállalja, míg az outsourcing esetén magát a tevékenységet végzi el egy külsős vállalat. Ennek megfelelően vállalja a feladat rossz elvégzésének, vagy el nem végzésének kockázatát is. Itt praktikusan ugyanis a megbízott cég vállalkozási tevékenységet végez, vagyis egy meghatározott eredmény létrehozását, munka elvégzését vállalja.

Outsourcing checklist - a KPMG Legal 7 fontos jótanácsa outsourcing és munkaerő-kölcsönzési projektekhez

  • A lánc épp annyira erős, mint a leggyengébb láncszem: tanácsos megbízható, a piacon jelentős bevétellel bíró, stabilan működő partnerekkel szerződést kötni.
  • A jó előkészítés kulcsfontosságú: a tendereztetés, szakmai referenciák kérése rengeteg későbbi csalódástól és kártól óvhatja meg a céget.
  • Ahhoz, hogy valóban költségtakarékos legyen a kiszervezés, de a minőség se szenvedjen csorbát, a díjazást átgondolt paraméterek és tényezők alapján kell meghatározni. Ehhez nem árt pontosan érteni az adott munkafolyamat minden dimenzióját, és azt, hogy a kiszervezett folyamatok hogyan kapcsolódnak a többi, benti folyamathoz.
  • A kiszervezés nem csak folyamatokról, hanem emberekről is szól: az esetleges munkáltatói jogutódlás kérdését érdemes már a tervezéskor körüljárni.
  • Az outsourcing egy polgári jogi szerződés, melyben mindenképp ki kell térni: az utasítási jog szabályozására; a felelősségi kérdésekre, kötbér fizetés eseteire és feltételeire; a pontos teljesítési határidőre és az esetleges részteljesítések meghatározására.
  • Fontos átgondolni, hogy mely tevékenységet érdemes egy adott vállalatnál valóban kiszervezni: a tipikus területek általában két nagy csoportba oszthatók: az informatikai outsourcing-ra, amikor IT infrastruktúra üzemeltetést ad át egy vállalat, illetve az üzleti folyamatok kiszervezésére (pl. logisztika, bizonyos gyártási folyamatok, bérszámfejtés). Könnyű észrevenni, hogy mindig a jól körülhatárolt, pontosan specifikálható feladatok alkalmasak kiszervezésre, ezt nem árt szem előtt tartani.
  • Fel kell készülni a legrosszabbra is: a legalaposabb kivitelezés esetén is előfordulnak hibák. Fontos, hogy legyen B-tervünk arra az esetre, ha az outsourcing társaság nem, vagy nem megfelelően teljesít. Akár infrastruktúráról, akár üzleti folyamatokról van szó, a nem teljesítés a teljes vállalat folyamatainak leállásához vezethet. Így pedig könnyen elillanhat a kiszervezésen megspórolt pénz.


A szerző a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Kövess minket a Facebookon

Klikkelj a forint és svájci frank árfolyamért
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő-újságíró
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium