A márciusi télben is helyt állt a Masterplast

2018. május 17. 19:35    
nyomtatás
 
Nem kedvezett a hideg márciusi időjárás a Masterplastnak, mégis növelni tudta bevételét a társaság az első negyedévben - derül ki a gyorsjelentéséből. Profitszinten jelentős növekedésről számolt be a cég, az adózott eredmény duplázódott az egy évvel ezelőtti időszakhoz képest a szezonálisan gyenge első negyedévben, viszont van is hova javulni, a szektortársakhoz képest alacsony profitrátákkal működik a Masterplast. A munkaerőhiány és a bérinfláció az egész régióban nehezíti a Masterplast helyzetét, a menedzsment mégis optimista: a kedvező gazdasági környezetben fokozódó növekedéssel és magasabb működési eredménnyel számol a második negyedévtől. Főleg a magyar és a lengyel tevékenységeknek köszönhetően.

Portfolio Online Tőzsde - részvénykereskedés biztonságban: stabil, banki háttér, BEVA garancia

Az időjárás nem kedvezett, mégis nőtt a bevétel


A kedvező iparági környezetben 4 százalékkal nőtt a Masterplast árbevétele az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest. A márciusi téli időjárásnak átmeneti negatív hatása volt a negyedévre, az átütemezett építőipari rendelések visszavetették a lendületet a legfontosabbnak számító magyar piacon. A kedvezőtlen időjárási viszonyok ellenére mégis emelkedni tudott a bevétel a bővülő termelési volumennek és a kedvező gazdasági folyamatoknak köszönhetően.

A márciusi télben is helyt állt a Masterplast


Magyarországon az EU-s energetikai hatékonyság javító pályázatok és az állami otthonteremtési program következtében megnövekedett társasház-építések voltak a mozgatórugók. A lakásépítési piac fő növekedési területei a fővárosi beruházások és a nagyobb városokban zajló ingatlanfejlesztések voltak. Az állami beruházás befejezések országgyűlési választásokhoz való ütemezése is pozitívan hatott az építőipari termelésre. A lakossági piacon is érezhetővé vált a kereslet növekedése, a lakásépítési engedélyek száma is tovább emelkedett.

A fent említett gazdasági intézkedések miatt a piaci bővülés a következő időszakokban folytatódhat a cég várakozásai szerint, bár a magas tavalyi bázis miatt lassabb ütemben illetve az építőiparra jellemző munkaerőhiány is lassíthatja a növekedést.


Romániában és Horvátországban kétszámjegyű bevételcsökkenésről számolt be a Masterplast a negyedévre. Mind a két országban a munkaerőhiány törte meg a lendületet, Romániában még a rossz időjárás, Horvátországban pedig az építőipari vállalatok kedvezőtlen pénzügyi helyzete hatott negatívan. Kiemelkedett viszont a régióban Lengyelország, ahol 78 százalékkal nőtt a negyedéves bevétel év/év alapon. Ezt a gazdasági növekedés segítette, ami az építőipar erősödésével járt, valamint a termékek áremelkedése is pozitívan hatott.

A márciusi télben is helyt állt a Masterplast


A fontosabb termékek


A társaság 2018-tól felülvizsgálta és megváltoztatta az árbevételének fő termékcsoportok szerinti kimutatását. Az utóbbi években jelentősen lecsökkent a bitumenes hullámlemez és zsindely fedések termékcsoport forgalma, ami nem indokolta tovább az önálló bemutatást, így 2018-tól összevonásra került a tetőfóliák és tető kiegészítők termékcsoporttal létrehozva a tetőfóliák és tető elemek termékcsoportot. A hő-, hang-, és vízszigetelő anyagok termékcsoportból kikerültek a bitumenes szigetelések, amik szintén a tetőfóliák és tető elemek termékcsoport forgalmát növelik ezentúl. A csomagolóipari értékesítés - a volumen megnövekedése miatt - kikerül a hő-, hang-, és vízszigetelő anyagok, illetve az építőipari kiegészítő termékek csoportjából, és az újonnan létrehozott ipari alkalmazások termékcsoportban kerül kimutatásra.

  • A csoport árbevételén belül továbbra is az elsősorban épület- és lakásfelújításokhoz kapcsolódó homlokzati hőszigetelő rendszerek adták a legnagyobb hányadot, ahol 4%-kal emelkedett a forgalom. Az árbevétel-bővülés döntő részét az üvegszövet értékesítés adta, ahol 25%-kal emelkedtek az eladások.
  • A tetőfóliák és tető elemek árbevétele 8%-kal csökkent 2018. első negyedévben a 2017-es évhez képest. A forgalmi csökkenés mögött az átcsoportosítással idekerült bitumenes tetőfedő termékek forgalmi visszaesése állt.
  • A szárazépítészeti rendszerek területén 23%-kal nőtt az árbevétel a 2017-es bázishoz viszonyítva. A gipszkarton rendszerek csoportjában minden piacon nőtt a forgalom, különösen Magyarországon és Szlovákiában.
  • A hő-, hang- és vízszigetelő anyagok termékcsoportban 8%-kal növekedett a forgalom. Legnagyobb mértékben az üveg- és kőzetgyapot termékek árbevétele növekedett.
  • Az építőipari kiegészítő termékek forgalma 7%-kal nőtt.
  • Az ipari alkalmazások termékcsoport termékei esetében 8%-os forgalomvisszaesést ért el a Masterplast. Elsősorban a nem stratégiai alapanyagkereskedelem csökkent az első negyedévben jelentős mértékben, amit a csomagolóipari termékek 21%-os forgalmi növekedése csak részben tudott ellensúlyozni.


A profitabilitás


A profitráták javultak az időszakban az egy évvel ezelőtti szinthez képest, az EBITDA-marzs 70 bázispontos emelkedéssel 3,9 százalékra nőtt. A javulás különösen annak fényében pozitív, hogy a régiós építőipari anyagokat gyártó cégek között a gyengébb profitabilitású vállalatok között találjuk a Masterplastot EBITDA-marzs alapján.

A márciusi télben is helyt állt a Masterplast


A legnagyobb mértékben a magyar piacon nőtt a kereskedelmi árrés, Lengyelországban a kiemelkedő forgalombővülés segített, Romániában pedig a portofliótisztítás és a veszteséges termékek kivezetése.

A növekvő értékesítési árrésnek és javuló gyártáshatékonyságnak tulajdoníthatóan a csoport anyagok és igénybevett szolgáltatás költségei - a saját termelésű készletek állományváltozását is figyelembe véve - 1%-kal csökkentek az időszakban a forgalom 4%-kos bővülése mellett.

A szerb üvegszövet-háló gyártás felfutásának, valamint a térséget sújtó bérinflációnak tulajdoníthatóan 20%-kal növekedtek a személyi jellegű ráfordítások 2018. első negyedévében a bázisidőszakkal összehasonlítva. A dolgozói létszám növekedett, 2018. március végével 900 főt alkalmazott a csoport szemben a bázis időszak 863 fős állományával, ami 5 százalékos növekedést jelent.

Kedvezőbb bankkondícióinak tulajdoníthatóan a magasabb hitelkeret kihasználás ellenére sem növekedett a társaság kamatköltsége, míg a negatív árfolyamhatások rontották a pénzügyi eredményt.

A negyedéves EBITDA 28 százalékkal nőtt, a működési eredmény 46 százalékkal emelkedett az egy évvel ezelőtti szinthez képest, az adózott eredmény pedig az egy évvel ezelőtti kétszerese volt. Bár még így is alacsony, mindössze 0,3 százalékos nettó profit szinttel működött a társaság az egyébként szezonálisan gyenge első negyedévben.

A márciusi télben is helyt állt a Masterplast


Mit vár a menedzsment?


A vezetőség optimista a kilátásokkal kapcsolatban:
Figyelembe véve a kedvező piaci hangulatot, a társaság fokozódó növekedéssel számol a második negyedévtől - elsősorban a magyar, export és lengyel piacokon elvárt növekedéseinek tulajdoníthatóan -, ami magasabb gyártási és működési eredménnyel társulhat
- olvasható a gyorsjelentésben.

A márciusi télben is helyt állt a Masterplast


Csökkenő készpénzállomány


Az üzleti tevékenységből származó nettó pénzforgalom 2018. első negyedévében -4,213 millió euró volt szemben a bázisidőszak -1,366 millió eurós értékével, ahol a különbséget a bázisidőszakra jellemző jelentős készletezés miatti magas szállítóállomány-változás magyarázza. A befektetési tevékenység cash-flow-ja -0,179 millió euró volt 2018-ban, szemben a bázis időszak -1,557 millió eurós értékével, ahol a különbséget a csoport 2017-es magasabb tárgyi eszköz beszerzése magyarázza. A pénzügyi tevékenység nettó cash-flow-ja 2018-ban 2,015 millió euró volt, a bázis időszak 3,268 millió eurójával szemben, ahol a 2017-es magasabb hitelkihasználás és a 2018-as magasabb hiteltörlesztés magyarázza a különbséget.

A csoport pénzeszközállománya 2018. március végén 634 ezer euró volt, ami 2,154 millió euróval alacsonyabb a bázis időszakénál.

Árazás


A Masterplast részvényei nem drágák előretekintő P/E ráta alapján a régiós építőipari anyagokat gyártó cégek papírjai között, pedig kimagasló, 20 százalék feletti éves átlagos EPS-növekedéssel számolnak az elemzők a következő három évre. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy nagyon alacsony profitráták mellett működik a peer grouphoz képest a Masterplast, ez lehet az oka a diszkontnak.

A márciusi télben is helyt állt a Masterplast


Idén a Masterplast árfolyama 8 százalékot esett, amivel mérsékelten alulteljesítő volt a magyar tőzsdén, a BUX közben 5 százalékot veszített értékéből.

A márciusi télben is helyt állt a Masterplast


A címlapkép forrása: MTI / Máthé Zoltán

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



MINDEN, AMI BEFEKTETÉS ÉS KERESKEDÉS
Feliratkozom a Portfolio Trader hírlevélre
Elmúltam 16 éves
Az adatvédelmi tájékoztatót elolvastam, megértettem, és hozzájárulok ahhoz, hogy megadott adataimat a szolgáltató mint adatkezelő a szabályzatban foglaltaknak megfelelően kezelje.
FELIRATKOZOM
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
1
Prémium