A zöld rendszám csak a kezdet - Bemutatjuk a Jedlik Ányos Tervet

Szandányi Levente
2015. augusztus 17. 06:10    
nyomtatás
 
Bemutatjuk a Jedlik Ányos Tervet, ami a magyar elektromos autózás jövőjét jelenti. Legalábbis első olvasatra ezt gondolja az ember, pedig többről van szó. A segítségével egyszerre felelhetünk meg közösségi irányelveknek, vághatunk zsebre uniós milliárdokat, adhatunk lendületet a hazai autóiparnak és teremthetünk új munkahelyeket. Ráadásul a segítségével a paksi bővítés is védhetőbbé válik, így az e-mobilitásban érintett szereplők mellett a kormány is kiemelten támogatja a megvalósulását.




Minden adott arra, hogy a magyar elektromos autózás komoly lendületet vegyen

 1 2 3 következő oldal  >


Az Európai Unió az elmúlt években komoly lépéseket tesz annak érdekében, hogy csökkentse a közösség szén-dioxid kibocsátását és az energia függőségét. Ezeknek a céloknak az elérését több irányelv megalkotásával ( itt, itt és itt) is biztosítani akarja, amelyek fókuszában az alternatív energiahordozók nagyobb arányú felhasználása, illetve az ezekhez szükséges infrastruktúra kiépítése áll. A gazdag európai országok természetesen már évek óta komoly összegeket költenek olyan területekre, mint az alternatív energiahordozók felhasználása, az infrastruktúra fejlesztése vagy éppen az elektromos autózás terjedésének támogatása. Most Magyarország is elindulhat ezen az úton, aminek az első lépését a hamarosan bemutatásra kerülő Jedlik Ányos Terv jelenti. Ami már most elmondható, az e-mobilitás mögé teljes mellszélességgel beállt a kormány, és ez nem véletlen. A terv segítségével uniós milliárdok érhetők el, újabb lendületet kaphat a hazai autóipar, munkahelyeket teremthetnek és a hab a tortán: a jó ügy felkarolásával tompíthatják azt a támadássorozatot, ami a paksi bővítés miatt zúdul rájuk. Látják a kínálkozó lehetőséget azok a magyarországi vállalkozások is, amelyek már most valamilyen módon kapcsolódnak az e-mobilitáshoz. A lelkesedés és a téma körüli felhajtás óriási, a kérdés csak az, hogy valóban tudunk-e élni majd a kínálkozó lehetőséggel vagy sem.

Hol tart most a magyar elektromos autózás?


Mielőtt rátérnék a Jedlik Ányos Tervre és megvizsgálnánk, hogy mi mindenre lehet jó és a segítségével hova juthat el a magyar elektromos autózás, fontos képbe kerülnünk azzal kapcsolatban, hogy hol járunk most.

Flotta szinten van min javítani


A globális felmelegedés ellen vívott harcban meghatározó szerepe van a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének. Ezen a területen Magyarországnak van min javítania. 2014-ben ugyan csökkent az újonnan forgalomba helyezett járműflotta szén-dioxid-kibocsátása, de még így is a lemaradók között voltunk Európában.

A zöld rendszám csak a kezdet - Bemutatjuk a Jedlik Ányos Tervet



A gazdag európai országokhoz képest sehol sem vagyunk, a régióban viszont...


Azok, akik az elektromos autózás témájában otthonosan mozognak egészen biztosan felkapták a fejüket a cikk címe láttán és rögtön arra gondoltak, hogy attól függ melyik az a béka. A gazdag európai országokhoz képest valóban a béka feneke alatt van még a magyar elektromos autózás, aminek az okaira hamarosan ki fogunk térni. Náluk éves szinten több ezer tisztán elektromos, plug-in és hatótáv növelt járművet értékesítenek évente.

A zöld rendszám csak a kezdet - Bemutatjuk a Jedlik Ányos Tervet


Magyarországon ezzel szemben 2012 óta a KEKKH által közölt statisztikák szerint csupán 328 darab került forgalomba a fentebb említett járművekből. Ezek közül durván 100 darab lehet a tisztán elektromos meghajtású (plusz a "szürke importból" származó és a lízingelhető Teslák). A nyugati országokhoz képest ez a darabszám csekélynek mondható, régiós viszonylatban viszont jól állunk. Ha csak a 2013-2014-es adatokat vizsgáljuk, akkor elmondható, hogy egyedül Szlovákia előz meg minket.

A zöld rendszám csak a kezdet - Bemutatjuk a Jedlik Ányos Tervet



A töltőhálózat területén is hasonló a helyzet


Nyugat- és Észak-Európában az állami és az autógyártói szerepvállalásnak köszönhetően már mostanra egész jelentős töltőhálózati infrastruktúra épült ki, gyakorlatilag több tízezer töltőpont található Európa szerte.

Itthon 61 helyszínen 117 töltőt telepítettek eddig (ezeknek az aktuális számáról és elhelyezkedéséről az alábbi linkre kattintva lehet a legpontosabb tájékoztatást kapni), illetve ehhez adódik még hozzá a magánszemélyek által kialakított töltőpontok száma. A kis darabszám ellenére a már meglévő töltőpontok tekintetében vezetünk a régióban.

A zöld rendszám csak a kezdet - Bemutatjuk a Jedlik Ányos Tervet


Néhány kedvezmény már most is elérhető


Az elektromos autózás terjedése szempontjából meghatározó a különböző ösztönzők szerepe. A jelenlegi szabályozási környezet is tartalmaz néhány kedvezményt a tisztán elektromos meghajtású járművekre vonatkozóan, ezek viszont aligha tekinthetők érdemi ösztönzőknek a járművásárlás szempontjából:

  • Regisztrációs adó nincs.
  • Forgalomba helyezési illeték nincs.
  • Cégautó adót és helyi adót sem kell fizetni.
  • A visszterhes vagyonszerzési illeték alól mentes a tisztán elektromos meghajtású jármű.


Több vállalat is érdekelt a hazai e-mobilitás előmozdításában


Magyarországon már most több hazai és nemzetközi vállalat kapcsolódik szorosan az e-mobilitáshoz. Vannak, akik elektromos töltőt gyártanak vagy forgalmaznak. Van, aki elektromos buszt gyárt, míg mások konnektoros járműveket értékesítenek vagy adnak tartósan bérbe. Akadnak olyan cégek is, amelyek beszállítóként vannak jelen a piacon és természetesen ott vannak az áramszolgáltatók, akik nélkül értelmetlen lenne elektromos autózásról beszélni. Ezeknek a szereplőknek a lelkesedése óriási, a most bemutatásra kerülő Jedlik Ányos Terv ugyanis komoly növekedési lehetőséget jelenthet számukra.


Ez a cikk folytatódik:

1. Minden adott arra, hogy a magyar elektromos autózás komoly lendületet vegyen
2. Bemutatjuk a Jedlik Ányos Tervet
3. Jöjjenek végre a támogatások és az, hogy hová juthat el az elektromos autózás
 1 2 3 következő oldal  >

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Tematikus cikk

Így lehetnek sikeresek a magyar startupok (x)

Kreatív, piacképes és energiahatékony fejlesztéseket keres az MVM. 
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Statisztikai elemző/Junior statisztikai elemző
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium